در کفت و گو با پانا

مهدی استاداحمد: زبان هنر در حوزه سلامت تأثیر عمیق بسیاری دارد

تهران (پانا) - مهدی استاداحمد می‌گوید، زبان هنر نسبت به سایر حوزه‌ها از تأثیر عمیق و بیشتری برخوردار است و هنرمندان بر آگاهی بخشی به جامعه در حوزه سلامت بسیار می‌توانند مؤثر باشند.

کد مطلب: ۹۶۵۱۴۱
لینک کوتاه کپی شد
مهدی استاداحمد: زبان هنر در حوزه سلامت تأثیر عمیق بسیاری دارد

یکی از مهم‌ترین و پرمتقاضی‌ترین بخش‌های این رویداد، بخش ادبیات است که در قالب رشته‌های مختلف پذیرای علاقه‌مندان است.
مهدی استاداحمد یکی از داوران این بخش شعر جشنواره سیمرغ در گفت و گو با خبرنگار پانا درباره این مطلب که ادبیات تا چه اندازه بر فعالیت شاغلان حوزه بهداشت و درمان مؤثر است، بیان کرد: «این اتفاق بسیار به فعالان این حوزه کمک می‌کند، چون پزشک یا افراد شاغل در حوزه بهداشت و درمان بخش عمده‌ای از زندگی‌شان را به تعامل با دیگران می‌گذرانند و هر چقدر بر کلام و ادبیات مسلط باشند، کارشان آسان‌تر می‌شود.»
وی با اشاره به کیفیت آثار حاضر در دهمین جشنواره سیمرغ، تاکید کرد: «تعداد آثار در این دوره بسیار قابل توجه بود و این مسئله به نوبه خود اتفاقی خوبی است که نشان می‌دهد حوزه ادبیات مورد توجه شرکت کنندگان جشنواره که فعالان حوزه پزشکی هستند قرار دارد. کیفیت کارها در مجموع قابل قبول بود و ذوق بسیاری از شرکت کنندگان برانگیخته شده بود تا اصطلاحات و موضوعات پزشکی را در زمینه شعر و نثر به کار ببرند. اتفاقی که اگر به درستی انجام شود طنز را بسیار دلنشین می‌کند و خوشبختانه در این دوره شاهد چنین آثاری بودیم.»
استاداحمد در پاسخ به اینکه تا چه اندازه برگزاری چنین رویدادهایی زمینه گسترش نقش هنرمندان بر آگاهی بخشی به جامعه در حوزه سلامت را فراهم می‌کند، توضیح داد: «هنرمندان یک رسانه محسوب می‌شوند و بسیاری از مردم به درست یا غلط در حوزه‌های غیرهنری هم به آنان توجه می‌کنند و حرف و عملکردشان سند است. لازمه این موضوع ارائه اطلاعات دقیق و درست به هنرمندان است تا بتوانند قدمی مثبت برای پیشرفت سلامت جامعه بردارند.»
این هنرمند ادامه داد: «زبان هنر نسبت به سایر حوزه‌ها از تأثیر عمیق و بیشتری برخوردار است. ما امروز در دنیایی زندگی می‌کنیم که به واسطه شبکه‌های اجتماعی، خبر بیش از قبل در دست مردم می‌چرخد و به همین دلیل اطلاعات پزشکی نادرست زیادی هم پخش می‌شود که اگر بتوان به وسیله هنرمندان به این اطلاع رسانی سمت و سوی درست داد اتفاق مبارکی است.»
وی با تمجید از برگزاری جشنواره‌های موضوعی چون سیمرغ، درباره لزوم برگزاری هر چه بیشتر چنین رویدادهایی در جامعه، گفت: «برگزاری جشنواره‌های تخصصی از این دست در حوزه ادبیات بسیار خوب است و می‌تواند باعث تحریک ذوق بسیاری از شرکت کنندگان شود، همچنین مجموعه‌های متنوعی را می‌توان جمع‌آوری و منتشر کرد که در ادبیات ماندگار شوند. اما با این شرط که هر نهاد یا سازمانی که متولی برگزاری این جشنواره‌ها می‌شود، تنها به فکر رزومه‌سازی و ارائه گزارش کار نباشد چون اگر چنین هدفی مدنظر باشد ممکن است نتیجه عکس داشته باشد و ذوق شرکت کنندگان را کور کند.»
جشنواره سیمرغ محفلی برای پیوند میان هنر و حوزه‌های دیگر است که از این طریق زمینه شناخت بیشتر آن حوزه را نیز فراهم می‌کند، استاداحمد درباره این موضوع گفت: «در تمام حوزه‌ها این اتفاق می‌تواند رخ دهد و هر چقدر به موضوعاتی بپردازیم که مردم روزانه با آن‌ها سروکار دارند، می‌توان تاثیرات مثبت بیشتری بر جامعه گذاشت.»
این هنرمند ادامه داد: «نکته دیگر این است که اگر ما به شکل نصیحت گونه بخواهیم مفاهیمی را به مردم ارائه دهیم ممکن است نتیجه بخش نباشد. نکته برجسته جشنواره‌ها این است که شرکت کنندگان خود محتوا را تولید می‌کنند و ناشی ارتباط یک طرفه از سمت برگزار کنندگان جشنواره نیست. لازمه این موضوع هم اطلاع رسانی درست به متقاضیان است تا پیش زمینه مناسبی هم از موضوع داشته باشند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار