در گفت و گو با پانا
گزارشگر برنامه ایران در شبکه هیسپان تیوی: از لحاظ تاریخی تقریباً هیچ کشوری در دنیا نمیتواند با ایران رقابت کند
تهران (پانا) - گزارشگر برنامه ایران در شبکه برون مرزی هیسپان تی وی ترغیب مخاطبان اسپانیولی زبان برای سفر به ایران را مهمترین دستاورد این برنامه دانست.
علی چیت سازیان گزارشگر برنامه «ایران» در شبکه برون مرزی هیسپان تی وی در گفت و گو با پانا درباره هدف اصلی این برنامه گفت: هدف از ساخت این برنامه در نقطه آغاز این بود که وجهه ایران را به شکل واقعی به دنیا نشان دهیم؛ به خاطر تحریمها و کمپینهای تبلیغاتی که غرب علیه ایران دارد تصویری که از ایران در تمام کشورهای دنیا به نمایش در میآید، بسیار متفاوتتر از آن چیزی است که به واقع هست، هدف این بود که علی الخصوص به مخاطب اسپانیایی زبان که روابط کمتری با ایران دارد، جاذبههای فرهنگی - تاریخی کشورمان نشان داده شود؛ با این هدف غایی که روزی این آدمها با عنوان گردشگر به ایران بیایند.
وی در مورد موضوعاتی که در برنامه «ایران» به آن پرداخته میشود، گفت: لوکیشن های اصلی این برنامه معمولاً در مکانهای تاریخی از کشورمان قرار درد، در مرتبه بعد جاذبههای فرهنگی خاص و مناظر طبیعی درقاب برنامه ایران نقش میبندد، البته این موضوع مقداری به علایق شخصی هر کدام از خبرنگارها بستگی دارد؛ به عنوان مثال من اولین کسی بودم که در هر دو شبکه پرس و هیسپان غذا را وارد برنامه ایران کردم؛ یعنی خواستم تنوع غذای ایران را نشان دهم که بازخورد بسیار خوبی هم داشت و دست آخر هم به برنامه آشپزی در شبکه هیسپان منجر شد.
چیتسازان جاذبههای تاریخی، طبیعی و فرهنگی را ملاک اصلی انتخاب موضوع در برنامهای که به معرفی ایران برای مخاطب برون مرزی میپردازد، دانست و عنوان کرد: ابتدا که این برنامه راه اندازی شد به شخصیتهای ماندگار ایرانی که در سطح دنیا شناخته شده بودند میپرداختیم، در یک برنامه به دکتر حسین عظیمی که یکی از بزرگترین اقتصاد دان های تاریخ معاصر ایران و تحلیل گر دانشگاه کمبریج انگلستان بود، پرداختیم و بسیار مورد توجه واقع شد.
وی درباره بازخوردهایی که طی ساخت برنامه ایران از مخاطب اسپانیولی زبان دریافت کرده است، گفت: با توجه به ده سالی که در خارج از ایران زندگی کردهام و ارتباطی که هنوز با آنجا دارم بازخورهای خوبی از مردم دریافت میکنم، خیلی از آنها اذعان دارند چیزی که در برنامه نشان میدهید با واقعیتی که توسط رسانههای آنها نشان داده میشود، بسیار متفاوت است، خیلی از آنها ابراز دارند که با دیدن این برنامه علاقه مندند روزی بتوانند به ایران سفر کنند. مخصوصاً در برنامههایی که با موضوع غذا ساخته شده آنها را بسیار علاقه مند کرده که به ایران سفر کنند و هم اینکه از لحاظ تاریخی تقریباً هیچ کشوری در دنیا نمیتواند با ایران رقابت کند.
گزارشگر برنامه ایران در پاسخ به این سؤال که این برنامه چقدر در شناخت مخاطبان برون مرزی از جامعه و فرهنگ ایرانی نقش داشته است، گفت: اولاً این برنامه باعث شده که مقداری وجهه ایران عوض شود و نکته بعدی اینکه این برنامه میتواند به عنوان یک مرجع برای بسیاری از گردشگرانی که به ایران سفر میکنند، مورد استفاده قرار بگیرد؛ به طور مثال در قزوین برخوردی با یک توریست اسپانیایی داشتم، اذعان میکرد که با دیدن برنامههای هیسپان ترغیب شده که به ایران سفر کند.
وی درباره تفاوت کار خبر و برنامه سازی در برون مرزی نسبت به کار برای مخاطبان داخلی اذعان داشت: برنامه ایران به خاطر هویت مستندگونهاش میطلبد مجری و گزارشگری که قرار است ایران را برای مخاطب خارجی معرفی کند، از اشراف کافی بر موضوع برخوردار باشد، خیلی از مواقع به ما گفته میشد لوکیشن ها را از پیش مشخص کنیم و بدانیم از کجا باید پلاتو بگیریم، در ۹۰ درصد موارد در طول ۸ یا ۹ سالی که کار کردهام امکان این کار وجود ندارد، دلیلش هم این است که این کار بسیار میدانی است؛ یعنی در لحظه ما میتوانیم تصمیم بگیریم که چه کاری انجام دهیم و کار به شدت پر استرسی است، باید مراقب باشیم که تصویر به زیباترین شکل ممکن باشد، اگر زبالهای هست جمع کنیم و تمام ریزه کاریها رعایت شود تا تصویر منفی و نادرستی از ایران به نظر مخاطب برون مرزی نرسد.
چیت سازان ضمن مرور خاطراتی که طی ساخت برنامه ایران داشته است، گفت: طی برنامه مشترکی که هیسپان و پرس تی وی در استان خوزستان داشتیم، جزء اولین جاهایی بود که ما همان بحث غذا را وارد برنامه ایران کردیم، خیابان لشکر آباد اهواز که به خاطر فلافل خیلی معروف است برنامهای تهیه و پخش کردیم، وقتی این برنامه پخش و بعدها روی یوتیوپ قرار گرفت، مخاطبی از شیلی زیر آن نوشته بود که این غذا خیلی خوشمزه به نظر میرسد آرزو دارم یک بار به ایران بیاییم و این غذا را امتحان کنم و خب چند ماه بعد دوباره زیر همان کامنت خودش نوشته بود، به اندازهای که گفتید خوشمزه بود؛ یعنی اینکه او به ایران آمده بود و در همان مدت ۵ یا ۶ ماه غذا را امتحان کرده بود،اگر همین یک نفر هم به خاطر برنامه ایران جاهایی که ما رفتهایم را دیدن و درآمدی برای مردم محروم این استان ایجاد کرده باشد، به نظر شخص بنده رسالتی که ما داریم در برنامه ایران انجام شده است، حالا صرف اینکه ذهنیتها عوض شود، نیست، رونق گردشگری هم از اهمیت زیادی برای ما برخوردار است.
ارسال دیدگاه