عضو شورای نظارت بر صداوسیما: درآمدهای تبلیغاتی تلویزیون باید شفاف شود
تهران (پانا) - عضو شورای نظارت بر صداوسیما با اشاره به لایحه اداره شدن صداوسیما و موضوع اسپانسرهای تلویزیونی، خاطرنشان کرد که این طرح اداره صداوسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس تکمیل شده و البته این طرح واجد ایراداتی است که حتی در کمیسیون جمعبندی شده است.
به گزارش تسنیم، احسان قاضیزاده هاشمی، عضو شورای نظارت بر صداوسیما با اشاره به پولشویی و عدم شفافیت مالی در عرصه فرهنگ و هنر، گفت: متأسفانه در یکی دو سال اخیر شنیدم در عرصه فرهنگ و هنر خصوصاً سینما، موسیقی و حتی کتاب ما شاهد یکسری سرمایهگذاریهایی برای سودهای بادآورده هستیم . به عبارتی از علاقهمندی مردم به عرصه فرهنگ و هنر در قالب برنامهسازیهای مختلف به دنبال کسب و خلق پول هستند و طبعاً مفاهیم به شدت در آنها تنزل پیدا کرده است. به عبارتی دیگر کپیکاریهای دست چندم، سخیف و کارهای غیربومی، بومیسازی میشود. اعتقاد دارم حوزه نظارتی وزارت ارشاد بایستی فعالتر عمل کند و ما بتوانیم در قالب انجمنهای صنفی تهیهکنندگان روی منابع مالی، ورودی و خروجیها نظارت داشته باشیم و به یک شفافیت مالی در عرصه فرهنگ و هنر برسیم.
وی به با اشاره به لایحه اداره شدن صداوسیما و موضوع اسپانسرهای تلویزیونی، خاطرنشان کرد: این طرح اداره صداوسیما در کمیسیون فرهنگی مجلس تکمیل شده و البته این طرح واجد ایراداتی است که حتی در کمیسیون جمعبندی شده من با این طرح مخالفم و نقدهایی بر آن وجود ندارد. اما راجع به اسپانسرینگ من معتقدم این شفافیت مالی در درآمدهای سازمان صداوسیما هم بایستی وجود داشته باشد.
قاضیزاده هاشمی گفت: درآمدهایی در قراردادها و خارج از قراردادها و بعضاً درآمدهایی که میشنویم برای تبلیغ یک کالا بدست میآید که متأسفانه برخی از این درآمدها ناشی از عدم تبلیغ مجموعه رقیب است که میتواند موسسه یا کالا باشد. در این راستا نیازمند شفافیت تبلیغاتی مبتنی بر اخلاق تبلیغاتی در صداوسیما هستیم. ما در شورای نظارت بر صداوسیما گزارشهایی در حوزه تبلیغات بوده که این گزارشها را از صداوسیما خواستیم حتماً منعکس بشود و باز هم پیگیریم. یعنی اگر از طرفی هم به صاحبان کالاها اعلام میکنیم در صورت اجحاف و تبعیضی در حوزه تبلیغات، میتوانند طبق قانون به شورای نظارت بر صداوسیما مراجعه کنند.
ارسال دیدگاه