زینب تبریزی: ای کاش مستندها بیشتر از گذشته در جشنواره فجر دیده می شدند
تهران (پانا) - زینب تبریزی کارگردان فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» معتقد است، زمان اکران فیلم های مستند در جشنواره فیلم فجر زمان مناسبی نبود و رسانه ها استقبال خوبی از این فیلم ها نداشتند.
نشست خبری فیلم مستند «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» عصر امروز با حضور زینب تبریزی (تهیه کننده و کارگردان)، امید بلاغتی (مشاور تهیه کننده)، عطیه عطارزاده (مشاور کارگردان)،صبا ندایی (آهنگساز) حسن شبانکاره (صداگذار)، شیما صابری (مدیر حامی جو)، جمیله مظفری و وحید محسنی (کاراکترهای فیلم) و سولماز غنی (راوی) با حضور فرزاد حسنی به عنوان مجری برگزار شد.
در بخشی از این نشست ، زینب تبریزی تهیه کننده و کارگردان این مستند با اشاره به این مطلب که علاقه بسیاری دارد که این فیلم بیشتر دیده شود، گفت: این آخرین نمایش فیلم های مستند در جشنواره است و همه ما بیشتر دلمان می خواست بیشتر مورد توجه اهالی رسانه قرار بگیریم اما به نتیجه رسیدیم که به زور نمی توان کسی را مشتاق پای مستند نشاند.
کارگردان این فیلم درباره تطبیق سناریوی فیلم با بینش مرحوم مهناز علیمردانی در عالم واقع اظهار کرد: متنی که نوشته شده حاصل تمام تحقیقاتی است که من از زندگی و شخصیت مهناز علیمردانی داشتم. این شخصیت این اجازه را به ما می داد که بتوانیم حرف های دیگری را هم در قالب این شخصیت مطرح کنیم و به داستان چند لایه دیگر هم ببخشیم. من مهناز را هرگز ندیده بودم اما با صحبت هایی که با همسر ایشان داشتیم متوجه شدیم که ایشان اهل شعر و ادب بوده است
تبریزی در ادامه درباره توقف پروژهاش در حین ساخت گفت: به جز مسائل مالی، بخاطر بحث مجوز هم ما چند وقفه در کارمان داشتیم که یکی از علت هایش این بود که به ما اجازه ورود به بیمارستان ها را نمی دادند و می گفتند مستندساز نباید وارد بیمارستان شود و این خیلی برای من عجیب بود که چرا وقتی ما می خواهیم فیلمی با موضوع بیماری بسازیم نمیتوانیم وارد بیمارستان شویم. در نهایت به واسطه آشنایی که داشتیم توانستیم در یک بیمارستان فیلمبرداری را انجام دهیم
دربخش دیگری از این نشست، امید بلاغتی مشاور تهیه کننده این اثر با اشاره به زمان بد اکران فیلم های مستند گفت: من فکر میکنم بیش از آن که مشکل از اهالی رسانه باشد، مشکل از ساعت اکران فیلم در جشنواره فجر است. ساعت یک چندان زمان مناسبی برای اکران مستند نیست.
در ادامه وحید محسنی، یکی از شخصیت های فیلم افزود: من چندان بازیگری و سخنرانی بلد نیستم. خانم تبریزی پیشنهاد کار را که دادند من چندان استقبال نکردم اما در ادامه وقتی ایشان روش کار را به من توضیح دادند، من دیدم که میتوان کار خوبی تولید کرد و یاد و خاطره همسرم هم زنده بماند. هدف مان این بود که با ساخت این فیلم افراد دیگری بتوانند راه درست را بروند.
محسنی درباره ساخت این مستند گفت: وقتی من این مستند را می بینم یاد همان زندگی ای که داشتم می افتم و اصلا چنین حسی ندارم که انگار چیزی به کار اضافه شده است. شکسته شدن یک تابوی سرطانی در ایران
در بخش دیگری از این نشست جمیله مظفری یکی دیگر از شخصیت های فیلم در مورد این مستند، گفت: من از کارگردان کار تشکر می کنم که تابوی سرطان پستان را در ایران شکستند. تمام مواردی که در فیلم نشان داده شد هم واقعی است، ما باید به این نکته توجه کنیم که سرطان پستان نه تحصیل کرده می شناسد و نه فقیر و غنی.این بیماری به سراغ همه می آید و ما باید به آن توجه کنیم.
من به عنوان نماینده زنانی که مبتلا به سرطان پستان هستند می گویم که ما مهناز را متاسفانه از دست دادیم اما باید تلاش کنیم مهناز های دیگر را از دست ندهیم.
عطیه عطارزاده، مشاور کارگردان در مورد دشواری های تولید این اثر گفت: من گمان می کردم خانم تبریزی در میان کار پروژه را رها کند اما او با پشتکاری کم نظیر توانست در مقابل کمبودهای مالی بایستد و در نهایت با حمایت حامی جو آن را به پایان برساند. این کار برای من تجربه بسیار جالبی بود. مستندی که چندان با آن فرم قدیمی که مخاطبان از مستند می شناسند متفاوت است و فرم جدیدی به خود گرفته است.
حسن شبانکاره صداگذار فیلم هم در مورد روند صداگذاری فیلم گفت: بخش عمده اتفاقی که در فیلم به تصویر کشیده می شود در گذشته اتفاق افتاده و گروه فیلمساز در ادامه به روند داستان اضافه شده اند و توانسته اند شکل روایی خوبی به داستان ببخشند. حالا در بحث صدا هم این مورد مطرح بود که ما باید صدای واقعی را روی کار بگذاریم یا چون داستان در گذشته رخ داده احتیاج به صدایی فراواقعی داریم. این یکی از اصلی ترین چالش های فیلم بود.
ارسال دیدگاه