سیمرغ‌هایی که از دوبی به جشنواره فیلم فجر می‌آید!

رئیس اتحادیه شیشه و آینه : ساخت سیمرغ جشنواره در داخل ایران به صرفه نیست

تهران (پانا) - در سال تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی که قرار است انقلاب اسلامی جشن چهل‌سالگی خودش را برپا کند، سیمرغ‌های بزرگترین رویداد سینمایی ایران در دوبی ساخته می‌شوند.

کد مطلب: ۸۸۷۵۱۰
لینک کوتاه کپی شد
سیمرغ‌هایی که از دوبی به جشنواره فیلم فجر  می‌آید!

به گزارش تسنیم، یکی از نقاطی که همیشه بر سر آن چالش و حرف و حدیث بوده موضوع سیمرغ‌هایی است که به برگزیدگان جشنواره فیلم فجر اهداء می‌شود. در آستانه سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر یک موضوعی مطرح شده که شاید شوخی سال‌های قبل "اکبر عبدی" در هنگام سیمرغ گرفتن را جدی‌ کند. وقتی این هنرمند به عنوان بازیگر فیلم «خوابم می‌آد» رضا عطاران سیمرغ گرفت بر روی جایگاه آمد و گفت: «اولین باری که سیمرغ گرفتم بردم خانه، گَچِ سیمرغ لحظاتی بعد روی تلویزیون ریخت و الان این سیمرغ‌ها با آن موقع تفاوت دارد.»

عزت‌الله علیزاده مدیر اجرایی جشنواره سی و هفتم فیلم فجر حالا درباره ساخت و تولید سیمرغ‌ها در ایستگاه سی و هفتم فیلم فجر به روزنامه همشهری گفته است: «متأسفانه امکان تولید سیمرغ‌های جشنواره با کیفیت مدنظر ما در داخل کشور وجود ندارد و به همین دلیل کار ساخت سیمرغ‌ها را به یک کارگاه کریستال‌سازی در دربی سفارش داده‌ایم.» جالب است که علیزاده در ادامه همین گفتگو به خرید ۳۰ سیمرغ و مسئله پیچیده ترخیص گمرگی سیمرغ‌ها اشاره می‌کند. نکته جالب‌تر هم سفر حضوری مدیر اجرایی جشنواره فیلم فجر به دبی که این مشکلات رفع شود. سیمرغ‌هایی که برای ساخت هر سیمرغ حدود ۹۰۰ درهم امارات معادل حدود ۳ میلیون تومان پرداخت شده است.

این هزینه‌ها در حالی برای ساخت این نمادهای جشنواره فیلم فجر صرف می‌شود که پیش از این مسئولین جشنواره و حتی سازمان سینمایی هم اشاره کرده بودند امسال با مشکلات عدیده مالی مواجه هستند و باید صرفه‌جویی کنیم. حتی دبیر جشنواره فیلم فجر در برنامه "شهر فرنگ" شبکه خبر درباره برآورد هزینه‌های جشنواره امسال گفت:" هزینه‌های جشنواره ۳۶ نسبت به جشنواره ۳۵ یک سوم کاهش پیدا کرد. سال گذشته برآورد هزینه داده نشد و گفتیم با مدیریت کاهش هزینه‌ها را داشته باشیم که خوشبختانه موفق بودیم. امسال هم همان کار را انجام می‌دهیم. با همین سرفصل‌ها مانند سال گذشته با مدیریت بهینه صرفه جویی می‌کنیم تا شاهد هزینه معقول و منطقی باشیم. در کل سال ۱۰۰ میلیارد تومان بودجه سینما است و سیاست رئیس سازمان سینمایی این است که هزینه جشنواره‌ها را کاهش دهند تا بیشتر هزینه‌ها به تولید اختصاص داده شود. سعی می‌کنیم با گرفتن اسپانسر هزینه‌ها گردن سازمان سینمایی نیافتد".

اما ساخت سیمرغ‌ها در دبی و هزینه‌های گزاف تولید و ترخیص آن خودش تناقض‌هایی ایجاد می‌کند که مسئولان جشنواره هم حاضر نشدند به این تناقض‌ها پاسخ دهند. چرا که ابراهیم داروغه‌زاده در گفتگویی با خبرنگار خبرگزاری تسنیم گفت: "بروید با خود آقای علیزاده صحبت کنید و من صحبتی در این زمینه ندارم." این فرار از پاسخگویی خود ابهامات و سوالات را بیشتر می‌کند.

در ادامه به سراغ جشنواره‌های هنری دیگر مثل تئاتر و موسیقی هم رفتیم که در آنجا سیمرغ‌ها به چه صورت تهیه می‌شوند. به تعبیری بقیه جشنواره‌ها هم این فرآیند اصطلاحاً لاکچری را در پیش می‌گیرند. طی تحقیقاتی که انجام شد سال‌های سال است که اداره کل هنرهای نمایشی تمام تندیس‌هایش را درون سازمانی توسط هنرمندان خودش تهیه و تولید می‌‌کند. در جشنواره موسیقی فجر هم طی ۳۰ دوره تندیس و جایزه‌ای وجود نداشت. اما از دوره‌ی سی‌‌ویکم صاحب تندیس «باربَد» شد. جایزه و تندیس باربد برای سه دوره به بهترین‌های موسیقی در ژانرهای مختلف اهدا شد اما سی‌وچهارمین دوره جشنواره موسیقی فجر هیچ تندیسی نخواهد داشت.

یک سوال دیگری هم از مسئولان جشنواره مطرح می‌شود و البته پیش از این به وزیر ارشاد هم اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان هفدهم دی‌ماه نامه‌ای نوشته شده در شرایطی که اقتصاد کشور دچار بحران شده است ضرورت دارد نسبت به هزینه‌های برگزاری جشنواره ملاحظه و صرفه‌جویی شود. با رسانه‌ای شدن خرید سیمرغ‌ها از خارج کشور سوال دیگری هم بوجود می‌آید که چرا باید این هزینه‌های گزاف به خارج از کشور بروند و این اتفاق در سال تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی که قرار است انقلاب اسلامی جشن چهل‌سالگی خودش را برپا کند، باید سیمرغ‌های بزرگترین رویداد سینمایی ایران در دوبی ساخته شوند؟ البته تلاش کردیم مسئولان جشنواره پاسخ دهند اما از این پاسخ امتناع کردند.

رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران: ساخت سیمرغ جشنواره در داخل ایران به صرفه نیست

اخیرا محمدعلی قنبری، مسئول اتحادیه شیشه و آینه تهران در گفت و گو با ستاد خبری سی و هفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، در واکنش به انتقاداتی که به ساخت تسیمرغ جشنواره در خارج از کشور مطرح می شود، گفت: حرف‌های دبیر جشنواره درست است، برای ساخت این سیمرغ‌ها دستگاه‌های مخصوصی لازم است که باید وارد کرد، اما نکته این است که برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست که برای ساخت ۱۰۰ یا حتی ۲۰۰ نمونه از آن در طول یک سال این دستگاه‌ها را وارد کند.
او با بیان اینکه این محدودیت تنها مربوط به سیمرغ‌های جشنواره نیست، گفت: موارد مشابه دیگری هم هست که مجبور هستیم از خارج از کشور وارد کنیم چون نمی‌توان برای یک پروژه‌ای که محدود به چند عدد تندیس یا کالایی خاص است اقدام به خرید دستگاه‌های گران کرد.
رئیس اتحادیه شیشه و آینه تهران ادامه داد: کاری که در بخش شیشه در داخل کشور انجام می‌دهیم مربوط به شیشه‌های ضدگلوله یا شیشه‌های ۱۹ میلیمتری و تراش دادن است، اما ساخت سیمرغ‌های جشنواره فجر یک کار خاص است و با دستگاه‌هایی که در صنف ما وجود دارد امکان ساخت آنها وجود ندارد.
قنبری به انتقادات هم اشاره ای کرد و اظهار داشت: از بعد احساسی و غرور ملی می‌توانیم بگوییم بهتر است این سیمرغ‌ها در داخل کشور ساخته و تولید شوند و این نگاه خوبی است اما در بسیاری از مراکز حساس کشور قطعات و وسایلی داریم که از خارج از کشور می‌آید چون یا مقرون به صرفه نیست یا توان ساخت داخلی آن وجود ندارد.
او افزود: حتی در همین صنف شیشه و آینه ما مجبوریم رنگ پشت آینه یا تلق وسط شیشه جلوی اتومبیل را از خارج بیاوریم. پس نباید حساسیت ایجاد کرد چرا فلان چیز از خارج وارد می‌شود.
قنبری تاکید کرد: معتقدم کسانی که این انتقادات را مطرح می کنند برخوردی کاملا احساسی دارند، ولی به لحاظ توانایی داخل و صرفه اقتصادی نمی‌توان برای ساخت ۳۰ یا حتی ۱۰۰ سیمرغ دستگاه‌های خاص و گران آن را وارد کشور کرد.
ساخت سیمرغ جشنواره فیلم فجر در خارج از کشور با انتقاداتی همراه شده است. این درحالی‌ست که بنا به گفته ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره، سیمرغ بلورین به خاطر شکل یک تکه و کریستالی آن نیازمند دستگاه های خاصی است که در داخل کشور وجود ندارد و برای تولیدکنندگان داخلی نیز مقرون به صرفه نیست برای ساخت ۳۰ سیمرغ در طول یک سال آن ابزار و امکانات را وارد کشور کنند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار