در گفت‌وگو با پانا

محمدجواد ضرابیان: هنرمند در سرزمین بیگانه تحلیل می‌رود

تهران (پانا) - محمدجواد ضرابیان، آهنگساز ایرانی که بعد از 11 سال دوری از وطن به ایران بازگشت از آثار منفی زندگی در سرزمین بیگانه بر خلاقیت هنرمند خصوصا در عرصه موسیقی سخن گفت.

کد مطلب: ۸۸۴۹۹۵
لینک کوتاه کپی شد
محمدجواد ضرابیان: هنرمند در سرزمین بیگانه تحلیل می‌رود

محمدجواد ضرابیان، آهنگساز و سنتورنواز برجسته ایرانی که آلبوم‌هایی چون «نسیم وصل» و «شوق دوست» با صدای همایون شجریان را در کارنامه هنری خود دارد بعد از 11 سال دوری از ایران، با دستان پر به خانه بازگشت تا مجموعه‌ای از ساخته‌های جدید خود را پیشکش علاقه‌مندان موسیقی ایرانی کند.

این آهنگساز پیشکسوت در گفت‌وگو با خبرنگار پانا درباره غیبت طولانی خود از صحنه موسیقی کشور و زندگی در خارج ایران به برخی معضلات دوری از وطن برای هنرمندان اشاره کرد و گفت: موزیسین‌ها جزو آن دسته از هنرمندان هستند که بیش از دیگران تحت آثار منفی زندگی در سرزمین بیگانه قرار می‌گیرند چون به نوعی از سرچشمه الهام دور می‌شوند و این موضوع دشمن خلاقیت است.

وی اضافه کرد: موسیقی و زبان رابطه نزدیکی دارند و به نوعی مکمل یکدیگر هستند. موسیقی خود نوعی زبان است. هنرمند عرصه موسیقی همه احساسات و خلاقیت خود را به این زبان بیان می‌کند؛ بنابراین وقتی هنرمند درجایی قرار می‌گیرد که متعلق به آنجا نیست و فرهنگ و زبانی دیگر دارد، طبیعی است که این خلاقیت هرروز در او تحلیل می‌رود.

این خانه چه زیباست ولی خانه من نیست

خالق آلبوم «نسیم وصل» ادامه داد: وقتی من به عنوان یک موزیسین از خانه خود دورم، تنها چیزی که برایم می‌ماند یاد خانه و حس من به آنجاست و این برای خلق آثار به یادماندنی کفایت نمی‌کند. آنجا شاید همه امکانات مهیا باشد ولی به من تعلق ندارد. به قول شاعر «این خانه چه زیباست ولی خانه من نیست» هنرمند باید در خانه باشد تا بتواند از سرچشمه الهام بنوشد و به خلق اثر بپردازد.

ضرابیان در پاسخ به این سوال که «آیا آمده‌اید که بمانید؟» گفت: نه. خیلی دلم می‌خواست می‌ماندم، ولی آدم وقتی دارای خانواده می‌شود، دیگر مال خودش نیست. وقتی همسر یا دختر من در آنجا از امکانات بهتری برای کار یا تحصیل برخوردارند من نمی‌توانم این حق را از آنها بگیرم. همه ما گاه مجبور می‌شویم خلاف خواسته دلمان عمل کنیم و ترک شهرودیار کنیم.

این آهنگساز برجسته ایرانی که تا کنون برای خواننده‌هایی مثل همایون شجریان و علیرضا افتخاری آهنگ‌های متعددی ساخته و آثار او از جمله آلبوم‌های نسیم وصل، شوق دوست و باستاره‌ها جزئی از جاودانه‌های موسیقی ایران است در تازه‌ترین آلبوم خود با اشکان کمانگری، خواننده جوان همکاری می‌کند.

ضرابیان درباره این آلبوم گفت: این آلبوم آنسامبل موسیقی ایرانی دستگاهی است و بیشتر در دستگاه شور و همایون ساخته شده است. خواجوی کرمانی و سلمان هراتی و چند ترانه سرای جوان سراینده اشعار هستند.

وی ابراز امیدواری کرد آلبوم موردنظر تا پایان سال 97 وارد بازار موسیقی کشور شود.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار