آنچه در نشست خبری اعلام اسامی فیلمهای حاضر در جشنواره فجر گذشت
کارگردان «آشغالهای دوستداشتنی»: به من گفتند در دهان کسی بزنید که میگوید شورای امنیت ملی با این اثر مشکل دارد
تهران (پانا) - صبح امروز نشست خبری معرفی فیلمهای سینمایی بخش «سودای سیمرغ» سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر صبح جمعه ۱۴ دیماه در محل موسسه رسانههای تصویری با حضور ابراهیم داروغهزاده دبیر این دوره و اعضای هیئت انتخاب و همچنین جمشید مشایخی آغاز شد.
در بخشی از این مراسم پوستر سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با طراحی حمید رضا بیدقی با حضور جمشید مشایخی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران رونمایی شد.
در ادامه جمشید مشایخی در مراسم رونمایی از این پوستر گفت: تشکر میکنم که به عنوان کوچکترین عضو خانواده بازیگری اجازه دادند در این مراسم حضور داشته باشم.
این بازیگر پیشکسوت سینمای ایران یادآور شد: سال ۱۳۴۲ من به اتفاق اقای کشاورز و منوچهر فرید در فیلم «خشت و آیینه» ۳۰ جلسه تمرین داشتیم. در ان زمان فروع فرخ زاد هم با ابراهیم گلستان همکاری داشت. در این ۳۰ جلسه ما شاگردی کردیم و بازی مقابل دوربین را یاد گرفتیم و فهمیدیم بازی روی صحنه با جلوی دوربین فرق دارد و ابراهیم گلستان این را به ما یاد داد. امیدوارم سینمای ایران برای تمام دنیا الگو شود.
بر اساس این گزارش در بخش دیگری از این نشست معرفی فیلمهای بخش سودای سیمرغ سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر با حضور بهروز شعیبی عضو هیات انتخاب، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی فیلم فجر و ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره انجام شد.
داروغه زاده درباره حضور دو فیلم بخش نگاه نو در بخش مسابقه سیمرغ ، اظهار کرد: دو تا از فیلمهای بخش نگاه نو در بخش سودای سیمرغ هم وارد شدهاند که عبارتند از «پالتو شتری» و «مسخرهباز»».
وی همچنین درباره بخش انیمیشن جشنواره فجر گفت: سه فیلم انیمیشن در این دوره حضور دارند که امکان رقابت با فیلمهای بخش مسابقه را نداشتند اما در سالن رسانهها نمایش خواهند داشت و داوری هم به صورت مستقل برای آنها انجام میشود و جایزه ویژه هیئت داوران به آنها داده خواهد شد.
دبیر جشنواره فیلم فجر درباره عدم حضور فیلم علیرضا داودنژاد گفت: فیلم «مصائب شیرین» علیرضا داودنژاد نسخهای به دبیرخانه ارائه نشده است.
داروغهزاده همچنین درباره وجود قانونی برای لزوم ارائه نسخههای کامل فیلمها برای داوری جشنواره گفت : این یک اختیار، برای فیلمسازی است که هنوز فیلمش به صورت کامل ساخته نشده است. طبیعی است هیات انتخاب فیلمهایی که نسخهاش کامل تر باشد، راحت تر قضاوت می کنند اما ما این امکان را برای هیات انتخاب ایجاد کردیم که فیلمهای ناقص را هم ببینند و قضاوت کنند، در واقع هیچ حقی از کسی ضایع نمیشود و در این کار فرصتی را از کسی نگرفتهایم.
دبیر جشنواره همچنین درباره فیلمهای «درخونگاه» و «یلدا» که در این دوره حضور دارند و کارگردانان آنها پیش از این هم آثاری تولید کردهاند و اولین تجربه کارگردانیشان نیست، اظهار کرد: فیلم «درخونگاه» جزو فیلمهایی بود که سال گدشته نسخه ناقصی را ارائه کرده بود. هیات انتخاب نامهای به دبیرخانه ارسال کردند و تایید کردند چون نسخه ناقص بود نتوانستیم این فیلم را ببینیم. این اتفاق سال گذشته برای «شعله ور» و «امپراطورجهنم» هم افتاد.
وی تاکید کرد: درباره «یلدا» هم باید بگوییم براساس قاعدهای که برای فیلمهای اول و دوم وجود داد و البته این قاعده نیاز به بازنگری هم دارد، اکنون ملاک پروانه ساخت سینمایی است که کارگردان فیلم «یلدا» که برای فیلم «یک خانواده محترم» پروانه ساخت سینمایی نداشته است، به همین خاطر طبق همان قاعده پروانه ساخت این دو اثر فیلم اول محسوب میشوند
بر اساس این گزارش ، دبیر جشنواره درباره اکران و همچنین عدم ارایه فیلم «آشغالهای دوست داشتنی به کارگردانی محسن امیریوسفی به هیات انتخاب، گفت: پاسخ این سوال را مدیر دبیرخانه به لحاظ روال قانونی جشنواره بیان کردند. در آیین نامه این جشنواره بندی آمده است و به این موصوع اشاره میکند که فیلمهایی که در یک سال اخیر پروانه نمایش داشتهاند به جشنواره وارد شوند.
او یادآور شد: این فیلم سال ۹۱ تولید شد و تا سال ۹۶ پروانه نمایش نداشت. علت آنهم این بود که بخشهای کوتاهی از فیلم که به بحث انتخابات ۸۸ ربط داشت و سو تفاهمهایی ایجاد شده بود، درنهایت با اصلاحات توانست پروانه نمایش بگیرد. ما در تلاش هستیم ان را اکران کنیم. این فیلم موضوعش گفتوگو و وحدت است و توصیه به گفتوگو میکند. امیدوارم سوءتفاهمهای ان برطرف شود و طبیعتا پخش هیچ فیلم سینمایی نمیتواند مشکلی برای نظام ایجاد کند. امیدوارم انعطاف بیشتری نسبت به حوزه فرهنگ داشته باشیم و سینما محلی باشد برای مناظره و گفتوگو. در همین چند ماه گذشته شبکه ۴ برنامه «شوکران» را پخش کرد و هیچ مشکلی هم ایجاد نشد امیدوارم برای سینما هم چنین فضایی ایجاد شود و از آن برای نزدیک شدن دلها استفاده شود.
در بخش دیگری از این نشست، محسن امیریوسفی کارگردان «آشغالهای دوست داشتنی» که در این برنامه حاضر شده بود،درباره وضعیت مبهم نمایش این فیلم اظهارات صریحاش را مطرح کرد.
امیریوسفی خطاب به ابراهیم داروغه زاده گفت: شما انقدر قشنگ صحبت کردید که فکر کردم خودم در حال صحبت کردن هستم. صداقت و تعهد شما را نسبت به اکران شدن و دیده شدن این فیلم میدانم، اما سوال من از هیات انتخاب این است که چرا استثنایی را به وجود آوردند به نام «آشغالهای دوست داشتنی»؟ در زمان اقای شمقدری برای گرفتن پروانه ساخت این فیلم، من تا مرز سکته پیش رفتم. سوالم این است که تا توی گور به بروم، این فیلم اکران میشود یا نه؟ تکلیف اکران این فیلم چیست؟ شما در این نشست با صداقت صحبت و بحث میکنید اما بگویید بالاخره این فیلم باید نمایش داده شود یا خیر؟ شما از کرسی های آزاد اندیشی صحبت می کنید، این در سر تمام عوامل فیلم شکسته شد!
او ادامه داد: من به تکتک اشخاصی که در این دوره حضور دارند تبریک میگویم ولی امسال تمام کسانی که در جشنواره فیلم دارند مدیون فیلم «آشغالهای دوست داشتنی» و عوامل آن هستند، غیر از کارگردانی این فیلم که هیچ ادعایی ندارد، در مورد تک تک عوامل، بازی ها طراحی، صحنه، گریم و ویژوال کامپیوتر این فیلم که ۷۵ درصد آن را دربر میگیرد، درباره همه آن ادعا دارم. تمام فیلمسازانی که در جشنواره هستند بدانند مدیون این فیلم هستند. آقای داروغه زاده واقعیت را بگویید. ایا فشاری از جایی است. چرا پس ما با هر جایی صحبت میکنیم میگویند مشکل از ما نیست. بحث شورای امنیت ملی را گفتند، ما صحبت کردیم به من گفتند در دهان کسی بزنید که میگوید شورای [عالی] امنیت ملی با این اثر مشکل دارد!
امیریوسفی افزود: شما هرچه میگویید و ما پیگیری میکنیم میبینیم که بحثی نیست. این داستان تنها بر میگردد به مقطعی که آقای رضاداد به خود این اجازه را داد که فیلم ما را در کیفش بگذارند، بگوید نسخه این فیلم در کیف من باقی میماند و همچنان مانده است. اقای داروغه زاده شما وارث یک ندانم کاری هستید. در چهلمین سال انقلاب من هنوز حقی در این نظام ندارم که یک نمایش در جشنواره داشته باشد. بنده نه سیمرغ میخواستم نه چیز دیگری. ۱۲ سال تقاضای حضور در جشنواره داشتم و فقط یک سال فیلم «خواب تلخ» در بخش خارج از مسابقه پذیرفته شد. بنابراین نه توقعی دارم و نه ادعایی اما در مقابل این همه بی احترامی و تحقیر نمیدانم چه کار کنم.
او اضافه کرد: آیا من آدم ساختارشکنی هستم. شش سال است دنبال این اثر هستم آیا نمیتوانستم آن را به جشنوارههای خارجی بدهم و مصاحبه های تند انجام دهم؟ در این سالها عملا من ممنوع الکار بودم. شما سه سال من را با فیلمنامه «پیرمرد خلیج فارس» معطل کردید. همه اینها تقصیر شما و فارابی است. چه دشمنی وجود دارد. این سیستم از قدیم وجود دارد که من به آن سیستم معاند پروری میگویم. انگار میخواهند افراد را به جایی برساند که گورش را گم کند و از این مملکت برود.
امیر یوسفی در بخش پایانی سخنانش گفت: تکلیف این فیلم چه خواهد بود؟ حتی مخالفین این فیلم هم میگویند این اثر برای وحدت ملی و گفت و گو است. بنابر این نباید فرصتی برای دیده شدن فیلم وجود داشته باشد؟ شان من بالاتر از آن است که از هیات انتخاب بخواهم این فیلم را بپذیرند، من فقط میخواهم آن را برای هیئت انتخاب نمایش دهید. ممکن است آنها این فیلم را ببینند و از آن خوششان نیاید. اما در این شش سال این بازی پلیسی چیست؟ پارسال گفتید هیئت انتخاب آن را رد کرده اما هیات انتخاب گفتند این طور نیست! امسال صحبت از سال تولید است که من ۹۱ پروانه ساخت گرفتم و ۹۶ پروانه نمایش. مقصر این اتفاق من نیستم. دوم اینکه نسخه آخر فیلم در سال ۹۷ ساخته شد و هنوز dcp آن گرفته نشده است و سکانسی که گفتید مجدداً فیلمبرداری شود، امسال انجام شد. بنابراین پروانه دوم را مهر امسال گرفتم. عملاً فیلم من تولید سال ۹۷ است پس با کلمات بازی نکنید و بگوید نمیشود! چرا وادار میکنید آقای سیمونیان حرفهای ناراست بزند. سال تولید فیلم من ۹۶ یا ازنظر من ۹۷ است! صادقانه بگویید امیریوسفی، پایت را به جشنواره نگذار و ما نمی خواهیم این فیلم را ببینیم این بسیار
صادقانهتر است.
ارسال دیدگاه