در گفت‌وگو با پانا مطرح شد

میری، رهبر ارکستر بزرگ میرآترا: انتخاب عوامل اجرای کنسرت-تئاتر سخت‌ترین مرحله این هنر است

تهران (پانا) -–رهبر ارکستر بزرگ میرآترا یکی از سختی‌های انتخاب عوامل روی صحنه برای اجرای کنسرت - تئاتر را انتخاب افرادی می‌داند که همزمان باید خوانندگی، بازیگری و حتی نوازندگی بدانند.

کد مطلب: ۸۷۳۴۸۰
لینک کوتاه کپی شد
میری، رهبر ارکستر بزرگ میرآترا: انتخاب عوامل اجرای کنسرت-تئاتر سخت‌ترین مرحله این هنر است

میرآمیر میری رهبر ارکستر بزرگ «میرآترا» که امروز سه‌شنبه 6 آذر 97 به همراه داود آزاد در تالار وحدت تهران به صحنه می‌رود، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی پانا درباره تجربه رهبری ارکستری بزرگ متشکل از سازهای ایرانی گفت: گرچه آموزش موسیقی را با موسیقی ایرانی شروع کردم، بعدها به سمت موسیقی کلاسیک رفتم و تحصیلاتم را نیز در موسیقی کلاسیک ادامه دادم. آنچه همیشه طی سال‌های بعد مرا به اشتیاق می‌آورد ایده تشکیل یک ارکستر بزرگ ایرانی بود که سرانجام طی مشورت‌هایی که با افراد متخصص داشتم تصمیم به عملی کردن این ایده گرفتم.

هیچ‌وقت 20 کمانچه را همزمان روی صحنه ندیدیم

وی درباره سابقه اجرای بزرگ ارکسترال در موسیقی ایرانی گفت: در این زمینه سابقه چندانی موجود نیست جز کارهایی انگشت‌شمار که محدود به یکی دو اجرا بودند و هیچ‌وقت یک ارکستر بزرگ سازهای ایرانی به صورت گروه پایدار نداشتیم. چرا هیچ‌وقت 20 کمانچه یا 10 تار را همزمان روی صحنه ندیدیم درحالی که هیچ مانعی بر سر راه آن وجود ندارد. استاد حسین دهلوی هم در این زمینه تلاش‌هایی داشتند.

اجرای ارکسترال سازهای ایرانی برای خودم هیجان‌انگیز بود

رهبر ارکستر میرآترا درباره تحقق ایده تشکیل ارکستر بزرگ ایرانی گفت: ما سعی کردیم ایدئولوژی موسیقی کلاسیک را با سازهای ایرانی عملی کنیم و زمانی که پایه‌ها و ساختار اولیه برای اجرای ارکسترال بزرگ از سازهای ایرانی آماده شد، آنقدر برای خودم هیجان‌انگیز بود که از نخستین اجرا دیگر به سراغ موسیقی کلاسیک نرفتم مگر در بخش موسیقی فیلم یا اجراهای اپرایی؛ و تشکیل این ارکستر و اجراهای موفقی که تاکنون داشته خیلی برایم دلگرم کننده بود و علاوه بر این می‌تواند گام بزرگی در اعتلای موسیقی ایرانی محسوب شود؛ به همین خاطر طی 5-6 سال اخیر همه هم و غم ما در این بخش از موسیقی ایرانی صرف شده است.

این آهنگساز در ادامه به علاقه خود به اجراهایی با ترکیب موسیقی و نمایش اشاره کرد و گفت: پیشتر یک کار اپرایی برگرفته از «شبح اپرا» را در کشور آلمان به صحنه بردم و در ایران هم اجرایی به نام «بی‌مأوا و بیم‌آوا» داشتم ولی کاری که طی ماه‌های آینده در دست اجرا داریم کاری بی سابقه و بزرگ و برگرفته از منظومه «خسرو و شیرین» نظامی گنجوی است.

وی توضیح داد: برای این پروژه «خسرو و شیرین» نظامی دراماتورژی و به نمایشنامه تبدیل شده است که به صورت کنسرت - تئاتر اجرا می‌شود.

برای «خسرو و شیرین» باید بازیگرانی پیدا می‌کردیم که خواننده و نوازنده هم باشند

میری درباره عوامل کنسرت - تئاتر «خسرو و شیرین» گفت: کارگردانی را خانم ویدا لقمانی برعهده دارند و ما در بخش بازیگران با خواننده‌هایی همکاری می‌کنیم که در بخش بازیگری توانمند باشند. همچنین هنرمندانی که خواننده و نوازنده و بازیگر باشند. مثلا نقش «باربد» را کسی اجرا می کند که نوازنده بربط باشد، بتواند بخواند و بازی کند. همینطور برای نقش «نکیسا» بازیگر ما علاوه بر خوانندگی باید چنگ بنوازد. به همین دلیل کار سختی برای انتخاب عوامل در پیش داشتیم.

از میری درباره نقش‌های اصلی یعنی »خسرو»، «شیرین» و «فرهاد» سوال می‌کنم. می‌گوید: تصمیم کارگردان این بوده که نقش خسرو و شیرین را بازیگران چهره اجراکنند. بازیگران این دو نقش خواننده نیستند ولی بازیگر نقش فرهاد یک خواننده است.

وی از حضور خوانندگانی چون داود آزاد، محمد کرد، مهدی اعتباری و علی شیرازی در این کار خبر داد.

زمان اجرای کنسرت - تئاتر «خسرو و شیرین»

رهبر ارکستر میرآترا درباره نقش‌های زنانه این پروژه گفت: متن به نوعی نوشته شده که خانم‌ها فقط بازی می‌کنند و در بخش‌های آوازی هم از گروه کر استفاده می‌شود.

وی در پاسخ به این سوال که «در چه مرحله ای از پروژه هستید؟» گفت: عوامل کنسرت - تئاتر «خسرو و شیرین» تکمیل شده و تمرین‌ها آغاز شده است و احتمالا حدود تیرماه سال آینده اجرا خواهیم داشت.

گفت‌وگو: عاطفه بزرگ‌نیا

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار