توماس ماخ: داشتن دانش روانشناسی ۷۰ درصد کار فیلمبردار است

تهران (پانا) - توماس ماخ فیلمبردار آلمانی در پنل تبادل تجربه فیلمبرداری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، ۷۰ درصد کار فیلمبردار را درک نظر کارگردان و عوامل و موقعیت بازیگران دانست.

کد مطلب: ۸۱۶۰۳۳
لینک کوتاه کپی شد
توماس ماخ: داشتن دانش روانشناسی 70 درصد کار فیلمبردار است

به گزارش ستاد خبری سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر، پنل تبادل تجربه فیلمبرداری توماس ماخ فیلمبردار آلمانی ظهر امروز دوشنبه ۳ اردیبهشت در سالن ۲ پردیس چارسو برگزار شد.
ماخ درباره تغییر مدیوم فیلمبرداری از نگاتیو به دیجیتال گفت: هیچ تغییری بدون پیش زمینه آغاز نمی شود و در دنیایی زندگی می کنیم که تغییرات تکنولوژیکی کار ما را آسان می کند. باید باور کنیم تغییر فناوری بسیاری از مردم را بیکار و از طرفی عده ای دیگر را صاحب شغل هایی البته با دستمزد کمتر می کند.
وی ادامه داد: من تغییر فیلمبرداری از نگاتیو به دیجیتال را دوست دارم زیرا کار را ساده تر کرده اما این فناوری برخی مسایل را در فیلمبرداری حذف کرده و آن تعریف فیلمبردار بودن است. به نظرم در آینده فیلمبرداران حقوق کمتری نیز دریافت خواهند کرد و تعدادشان کمتر و کمتر می شود.
این سینماگر با اشاره به اینکه در شرایط فعلی همه چیز در کار فیلمبرداری ساده تر شده است، بیان کرد: دیگر نباید مثل قبل با سختی از یک دریچه کوچک فیلم بگیرم بلکه مانیتور بزرگی در اختیار دارم که کارم را راحت کرده است. همچنین مانیتورهایی وجود دارد که هریک از افراد تیم می توانند در آن نگاه و درباره تصویری که می دهد، تبادل نظر کنند. این تغییر به سوی دیجیتال بسیار جالب است و من به عنوان یک فیلمبردار متعلق به نسل نگاتیو می توانم خودم را با فناوری دیجیتال وفق دهم.
بهرام بدخشانی فیلمبردار سینما که برای پیشبرد دقیق پنل هنرجویان را همراه می کرد، در ادامه گفته های ماخ بیان کرد: دیجیتال در فرآیند تولید فیلم، هزینه کار را کمتر می کند اما در زمینه حرفه فیلمبرداری شاید به مثابه یک خطر است.
ماخ درباره تفاوت نورپردازی دیجیتال با نگاتیو از نظر وضوح نیز عنوان کرد: در این باره نیز کار فیلمبردار در فضای دیجیتال ساده تر شده است. امروزه می توان با تکنیک های جدید نورپردازی را در حین کار تصحیح کرد و این کار نیاز به تجربه زیادی هم ندارد.
وی در پاسخ به این که تصور او از وضعیت حرفه فیلمبرداری در ۳۰ سال آینده چیست، عنوان کرد: آینده این شغل مشکلاتی دارد و حرفه ای کم اهمیت تر نسبت به اکنون خواهد بود. در گذشته برای من بسیار جالب بود وقتی به عنوان فیلمبردار اطلاعات بیشتری نسبت به کارگردان درباره فیلم و در دوران نگاتیو آزادی عمل بیشتری داشتم. به نظرم در حال حاضر هیجان فیلمبرداری کمتر شده و کمتر هم می شود.
این فیلمبردار در پاسخ به اینکه سبک فیلمبرداری کدامیک از فیلمبرداران مطرح دنیا را می پسندد، بیان کرد: سخت است به این سوال پاسخ دهم زیرا نمی دانم فیلمبرداران تحت چه شرایطی کار کرده اند.
وی با اشاره به ضرورت های فیلمبرداری گفت: یک فیلمبردار خوب نمی تواند بر اساس تصورات ذهنی خود کار کند. باید فیلمنامه را مطالعه و با کارگردان تبادل نظر کند. ۳۰ درصد کار برای یک فیلمبردار مسایل تکنیکی و ۷۰ درصد داشتن دانش روانشناسانه مثل فهم کارگردان و نظرات عوامل، شناخت فیلمنامه و درک موقعیت بازیگران است اگرچه سلیقه شخصی او نیز سهم مهمی را در فیلمبرداری ایفا می کند.
بدخشانی نیز در ادامه پرسید آیا منظور او از اهمیت دانش در فیلمبرداری، جهان بینی فیلمبردار است یا نگاه روانشناسانه؟ که توماس ماخ عنوان کرد: به نظرم هر دو مهم است و لزوما نیازی به تحصیل در رشته روانشناسی نیست.
فیلمبردار «پادشاهی ناپل» همچنین خاطرنشان کرد: فیلمبردار فرد بسیار مهمی در سینماست اما باید در نهایت به نظر کارگردان و فیلمنامه احترام بگذارد. دقیقا به همین دلیل لازم است او روانشناس هم باشد زیرا همه این نظرات بر تصمیم او تاثیر می گذارند.
وی با بیان این که یک فیلمبردار باید همیشه نظرات را بدون واکنش سریع به آنها بشنود، افزود: هر حرکت حساس را ببینید و تصویر حاصل همه این هاست. به طور کلی شخصیت هریک از عوامل، از جمله فیلمبردار بر فیلم تاثیر می گذارد.
ماخ از جمله فیلمبردارانی است که با شروع موج نوی سینمای آلمان کار خود را در سینمای حرفه ای شروع کرده است. وی سابقه‌ همکاری با کارگردان‌های بزرگی مانند ورنر هرتسوگ، ادگار رایتز، الکساندر کلوگه، ورنر شروتر را در کارنامه حرفه ای اش دارد.
بعضی از فیلم‌های مشهورتر ماخ عبارتند از: «آگیره، خشم پروردگار» (ورنر هرتسوگ، ۱۹۷۲)، «هاینریش» (هِلما ساندرس‌برامس، ۱۹۷۶-۱۹۷۷)، «پادشاهی ناپل» (ورنر شروتر، ۱۹۷۸)، «پالرمو یا وولفسبورگ» (شروتر، ۱۹۸۰)، «فیتزکارالدو» (هرتسوگ، ۱۹۸۲)، «قدرت احساس» (الکساندر کلوگه، ۱۹۸۳)، «آخرین سفر والر» (کریستیان واگنر، ۱۹۸۹)، مجموعه فیلم‌های «هایمات» (ادگار رایتز، ۲۰۰۲-۲۰۰۴) و...
آدرس سایت رسمی جشنواره Fajriff.com و پست الکترونیکی جشنواره Info@Fajriff.com است.
سی و ششمین جشنواره جهانی فیلم فجر ۱۹ تا ۲۷ آوریل ۲۰۱۸ (۳۰ فروردین تا ۷ اردیبهشت ۱۳۹۷) به دبیری سیدرضا میرکریمی در تهران در حال برگزاری است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار