موسیقی در سال 96 به روایت آمار؛ تولید تکآهنگ در کشور 11 برابر شده است
تهران (پانا) – سال 96 تعداد 1150 تکآهنگ در کشور تولید و پخش شده که رشد بیش از سه برابری را نسبت به سال قبل و رشد 11 برابری را نسبت به سال 94 نشان میدهد. این آمار از اقبال صاحبان آثار موسیقی به فضای مجازی و پخش از طریق اینترنت حکایت میکند.
برگزاری کنسرتهای موسیقی و تولید آلبوم، تکآهنگ، نماهنگ و آلبومهای تصویری که در طول سال با مجوز دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی عرضه میشوند، یکی از شاخصهای رشد در حوزه موسیقی کشور محسوب میشود که بررسی دادههای آماری در این زمینه گاه نکات ظریفی را آشکار میکند.
بر اساس جدول آماری دفتر موسیقی که در اسفندماه امسال منتشر شده است در سال 96 تعداد 2499 کنسرت موسیقی شامل 5444 نوبت اجرای صحنهای در کشور داشتیم که نشاندهنده رشد بسیار اندکی در مقایسه با سال 95 است. در سال 95 شاهد 2321 کنسرت موسیقی شامل 5276 نوبت اجرای صحنهای بودیم که البته رشد قابل توجهی را نسبت به سال 94 نشان میدهد که تعداد کنسرت ها 1878 و تعداد دفعات اجرا 3877 است.
بر همین اساس در سال 96 تعداد 495 آلبوم موسیقی در کشور تولید و عرضه شد که این رقم در سال 95 تعداد 485 آلبوم و در سال 94 تعداد 537 آلبوم موسیقی بوده است. همانطور که میبینید آلبومهای امسال بسیار کمتر از سال 94 بوده است.
تعداد آلبومهای موسیقی تصویری در سال 96 تعداد 26 آلبوم بود که در سال 95 نیز همین تعداد بود. در سال 94 تعداد 35 آلبوم تصویری موسیقی در کشور تولید شده است که بازهم نشاندهنده رشد منفی است.
در زمینه تولید تکآهنگ موسیقی آمار به گونهای دیگر است. تولید تکآهنگها در سال 94 تعداد 99 آهنگ، در سال 95 تعداد 371 آهنگ، و در سال 96 تعداد 1150 آهنگ بوده که رشد بیش از سه برابری را نسبت به سال قبل و رشد 11 برابری را نسبت به سال 94 نشان میدهد. با توجه به این موضوع که فروش و پخش تکآهنگها بیشتر از طریق اینترنت انجام میشود این آمار حاکی از اقبال صاحبان آثار موسیقی به فضای مجازی و پخش از طریق اینترنت است.
در زمینه تولید نماهنگ نیز شاهد رشد دوبرابری نسبت به سال 95 هستیم. در سال 96 تعداد 265 نماهنگ، در سال 95 تعداد 133 نماهنگ و در سال 94 تعداد 111 نماهنگ درکشور تولید شده است که علاوه بر اینترنت، تلویزیون ملی رسانه اصلی برای پخش این نماهنگهاست. رشد تولید نماهنگ میتوان در نتیجه رقابت انواع شبکههای تلویزیونی در جذب مخاطب با بهرهگیری از فضای شاد موسیقی باشد.
ارسال دیدگاه