در گفتوگو با پانا:
مهران غفوریان: سینمای کمدی، ستون سینمای ایران است
سینمای کمدی نقش مهمی در گردش مالی سینما دارد/ وقتی فیلمهای کمدی داوری شوند، سطحشان بالاتر میرود/ سینمای رسول صدرعاملی، سینمایی سالم و حالخوبکن است/ در فیلمهای ایرانی کمتر به نقش پدر پرداخته میشود
تهران (پانا) - مهران غفوریان از جایگاه کمدی در سینمای ایران، لزوم دیده شدن این ژانر در جشنوارهها و تجربه همکاری با رسول صدرعاملی گفت.

مهران غفوریان، بازیگر باسابقه سینما و تلویزیون، امسال با دو فیلم زیبا صدایم کن به کارگردانی رسول صدرعاملی و کفایت مذاکرات به کارگردانی سهیل موفق در جشنواره چهل و سوم فیلم فجر حضور داشت.
مهران غفوریان، از آن دسته بازیگرانی است که مردم او را با نقشهای کمدیاش در سینما و تلویزیون بهخوبی میشناسند. اما کارنامه او تنها به کمدی محدود نمیشود. طی سالهای اخیر، او توانسته با نقشآفرینی در ژانرهای مختلف، تواناییهای خود را بهعنوان بازیگری منعطف و توانا به نمایش بگذارد.
با غفوریان درباره وضعیت سینمای کمدی، اهمیت داوری این ژانر در جشنواره و تجربه بازی در زیبا صدایم کن گفتوگویی داشتیم. این بازیگر باسابقه معتقد است که کمدی، یکی از ارکان اصلی سینمای ایران است و باید توجه بیشتری به آن شود. در مطلب ذیل میتوانید گفتوگوی او با پانا را بخوانید.
کمدی، ژانری که سینما را زنده نگه میدارد
مهران غفوریان درباره جایگاه فیلمهای کمدی در سینمای ایران گفت: «باید به این موضوع توجه داشته باشیم که اگر همه ما در این فضا مشغول به کار هستیم، چه شما که در رسانه فعالیت میکنید، چه ما که در سینما کار میکنیم، یکی از این دلایل رونق سینماست. کمدی، سینمای ما را زنده نگه داشته است و این را همه افرادی که در این حوزه فعالیت دارند، میدانند. فیلمهای اجتماعی، هنری و آثار هنر و تجربه زمانی میتوانند ادامه پیدا کنند که سرمایهگذاری در سینما صورت بگیرد. پس باید این حقیقت را بپذیریم که سینمای کمدی نقش مهمی در گردش مالی سینما دارد.»
وی همچنین درباره انتظارات از سینمای کمدی اظهار کرد: «اینکه بخواهیم سطح کمدی را بالاتر ببریم، توقع درستی است و باید همیشه این مطالبه را داشته باشیم. کسانی که در ژانر کمدی کار میکنند، تمام تلاش خود را میکنند تا آثار باکیفیتتری بسازند. قضاوت و دیده شدن فیلمهای کمدی در جشنواره ها هم میتواند به بهبود این روند کمک کند. وقتی یک فیلم کمدی داوری شود، طبیعتاً برای رقابت ساخته میشود و سطح آن بالاتر میرود.»
لزوم توجه جشنواره به فیلمهای کمدی
غفوریان با اشاره به برخی فیلمهای کمدی که در جشنوارههای گذشته مورد توجه قرار گرفتهاند، افزود: «ما نمونههای موفقی از حضور فیلمهای کمدی در جشنواره داشتهایم، مانند خوب بد جلف یا تمساح خونی. وقتی یک فیلم کمدی برای جشنواره ساخته شود و در رقابت قرار بگیرد، میتوان انتظار داشت که کیفیت این آثار نیز افزایش پیدا کند. شاید هم راهحل بهتر این باشد که جشنوارهای مستقل برای فیلمهای کمدی برگزار شود تا این ژانر به شکلی تخصصیتر مورد بررسی و قضاوت قرار گیرد.»
تجربه همکاری با رسول صدرعاملی
غفوریان درباره حضورش در فیلم زیبا صدایم کن گفت: فیلم را که دیدم، بسیار تحت تأثیر قرار گرفتم. سینمای آقای صدرعاملی، سینمایی سالم، جذاب و دلنشین است. به عنوان یک پدر که خودش دختری دارد، از آقای صدرعاملی تشکر میکنم. فیلم، تصویری شریف و درست از نقش پدر در زندگی فرزند ارائه میدهد. در بسیاری از فیلمها به نقش پدران کمتر پرداخته شده، اما این اثر نشان داد که حضور یک پدر چگونه میتواند کودک را به آرامش برساند و او را از بحرانها نجات دهد.»
او در ادامه به فضای فیلم اشاره کرد: «فیلم آقای صدرعاملی تلخیهایی دارد، اما در نهایت حسی از امید و آرامش را به مخاطب منتقل میکند. برخی فیلمها که بهاصطلاح سیاهنمایی خوانده میشوند، در واقع بازتابی از واقعیت جامعهاند، اما مهم این است که چگونه این تلخی را به تصویر بکشند. در زیبا صدایم کن، تلخیها در کنار امیدواری و حس خوب زندگی به نمایش درآمدهاند.»
برنامههای آینده و تجربه فضای تهیهکنندگی و کارگردانی
مهران غفوریان درباره فعالیتهای آیندهاش نیز گفت: «سال جدید یک سریال کمدی خواهم داشت که فکر میکنم اثر موفقی باشد. در این پروژه خودم بازی کمی دارم و بیشتر روی جنبههای دیگر کار تمرکز کردهام. امیدوارم این اثر بتواند مورد استقبال مخاطبان قرار بگیرد.»
ارسال دیدگاه