در گفتوگو با پانا مطرح شد
تلفیق سازهای ایرانی و خارجی سبک تازهای از موسیقی ارائه میدهد
تهران (پانا) - مدیر ارکستر اقوام هیژان از برگزاری یک کنسرت باشکوه موسیقی اقوام، توسط حدود ۵۰ نوازنده و خوانندگانی از اقوام مختلف خبر داد و گفت اگر وزارت ارشاد، جشنوارههای فجر و موسیقی نواحی از ارکسترها و گروههای موسیقی اقوام حمایت بیشتری داشته باشند، هنرمندانی که عاشق موسیقی اصیل ایرانی هستند، دلگرمتر خواهند شد و مردم میتوانند کنسرتهای باکیفیت خوب ببینند و به شنیدن آثار فاخر و اصیل عادت کنند.

ارکستر اقوام هیژان به مدیریت هیوا رنجبر در فرهنگسرای بهمن به صحنه رفت و قطعات متنوعی از موسیقی اقوام مختلف ایران را اجرا کرد.
هیوا رنجبر در گفتوگو با پانا درباره این اجرا گفت: در جشنواره امسال قطعاتی از موسیقی استانهای کردستان، لرستان، آذربایجان، گیلان، مازندران، جنوب و بختیاری را اجرا میکنیم که برای هر قطعه، خواننده مطرحی از همان قوم با لباسهای بومی به صحنه میآید و قطعات مورد نظر را اجرا میکند. همچنین بخشی از برنامه ما به دفنوازی اختصاص دارد.
این مدیرارکستر درباره سازبندی ارکستر هیژان توضیح داد: تلفیق سازهای ایرانی و خارجی داریم که سبک تازهای ارائه میدهد. امیدواریم بتوانیم موسیقی بومی ایران را به صدای موسیقی جهانی نزدیک کنیم. سازها عبارتند از کمانچه، سورنا، تار، عود و ... در کنار سازهایی مانند گیتار باس، کیبورد، آکاردئون و درامز.
بر اساس اظهارات هیوا رنجبر ارکستر هیژان جزء بزرگترین گروههای موسیقی اقوام ایران است که بیش از ۱۲ سال سابقه کار دارد و تاکنون حدود ۳۰۰ کنسرت در تهران و شهرهای دیگر ایران برگزار کرده است.
این نوازنده دف همچنین اعلام کرد: برای اولین بار است که ارکستر هیژان با تمام نوازندههایش در جشنواره موسیقی فجر شرکت میکند. البته پیش از این به عنوان نوازنده یا با تعدادی از نوازندگان ارکستر در جشنواره حضور داشتیم و نیز سال گذشته با ۱۱۰ نوازنده در تالار وحدت اجرا داشتیم و حرکات آئینی استانها را به نمایش گذاشتیم که مورد استقبال واقع شد.
رنجبر درباره حضور ارکستر با تمام اعضا در این دوره از جشنواره گفت: یک اجرای بزرگ و باشکوه را تدارک دیدهایم به این امید که مسئولان جشنواره و مدیران اجرای ما را ببینند و بپذیرند که یک ارکستر موسیقی اقوام چیزی از ارکسترهای دیگر کم ندارد و شاید بتوانیم کمی حمایت جلب کنیم تا شاید اگر روزی خواستیم در شهرهای دیگر کشور هم اجرا داشته باشیم، برای دریافت مجوز با مشکلات زیادی روبرو نشویم.
این مدیر ارکستر اظهار امیدواری کرد: یک ارکستر بزرگ میتواند مخاطب را با اجراهای خوب و با کیفیت آشنا کند.
رنجبر ضمن اشاره به اینکه اجرای یک ارکستر بزرگ که نوازندگانش از شهرها و اقوام مختلف هستند، کار دشواری است، اضافه کرد: برای این اجرا حدود ۲۰ جلسه تمرین داشتیم. هزینه تمرینها تقریبا معادل هزینه حضور در جشنواره است ولی با این وجود اصرار داریم که به هر قیمتی در جشنواره حضور داشته باشیم، چرا که این حضور کمک بزرگی است برای بها دادن به جوانان و هنرمندان اقوام مختلف.
این مدیرارکستر تصریح کرد: نوازندگان ارکستر هیژان هر دو هفته یکبار از شهرهای مختلف به تهران میآیند و در کنار هم تمرین میکنیم. همه این نوازندگان عاشق موسیقی ناب و اصیل ایرانی هستند و با وجود اینکه مدیریت و آماده نگه داشتن ارکستر، دشوار و هزینهبر است اما با عشق وعلاقه انجامش میدهیم و از تشکیل چنین ارکستری پشیمان نیستم.
رنجبر افزود: اگر وزارت ارشاد، جشنوارههای فجر و موسیقی نواحی از ارکسترها و گروههای موسیقی اقوام حمایت بیشتری داشته باشند، هنرمندانی که عاشق موسیقی اصیل ایرانی هستند، دلگرمتر خواهند شد و مردم میتوانند کنسرتهای باکیفیت خوب ببینند و به شنیدن آثار فاخر و اصیل عادت کنند.
وی تصریح کرد: به عنوان کسی که تهیهکنندگی ارکستر را برعهده دارم، نمیتوانم برای یک سالن کنسرت در تهران ۱۴۰ میلیون تومان اجاره بدهم؛ در حالی که سرمایهگذارها، به خوانندگات پاپ بیشتر توجه دارند. اگر از ارکسترهایی مانند ارکستر هیژان حمایت شود، به توسعه و گسترش موسیقی اقوام منجر خواهد شد و من بسیار امیدوارم شرکت در جشنواره این توجهات و حمایتها را به گروه هیژان جلب کند.
ارسال دیدگاه