فیلمهایی که ساختهام باید نفس زمانه به آن میخورد
تهران (پانا) - کارگردان فیلم سینمایی موسی کلیم الله میگوید همیشه فیلمهایی که ساختهاست بنفس زمانه به آن خورده است. بخشی از فیلم ح
![فیلمهایی که ساختهام باید نفس زمانه به آن میخورد](https://cdn.pana.ir/thumbnail/HzqUvqaIoE6o/gjzVaZ-S_20YtK6_oleWnZi7LTjceVfkf-tEjQhhSgVYJkTSbMZ4IZicyAcgRMj-WWFHy9iIp1lNx8-qtxRZcN02dEbH-ZTHZv82S3Hs5_gsAIKXaKdntA,,/Musa_Kalimullah_Be_Vaght-e_Tolue_Poster.jpg)
نشست خبری فیلم "موسی کلیمالله" با حضور سیدمحمود رضوی تهیهکننده، ابراهیم حاتمیکیا کارگردان، تورج منصوری مدیر فیلمبرداری، فرهاد آئیش، مریلا زراعی، بهاره کیانافشار، شکیب شجره و سایر عوامل، برگزار شد.
سیدمحمود رضوی اظهار کرد: فیلم موسی کلیمالله، حدود یکی دو قسمت از یک سریال بود که قرار است در آینده پخش شود.
رضا مصطفوی محقق و پژوهشگر این فیلم گفت: در این پژوهش، تمرکز اصلی بر منابع اسلامی و کلام شیعی بوده، اما از منابع عبری هم برای تحقیقات و بررسیها استفاده شده است، همچنین ما در تهران با انجمن کلیمیان نیز صحبت کردیم.
وی افزود: هدف اصلی، نشان دادن نگرش کلام شیعی به داستان حضرت موسی (ع) بوده، نه نگرش یهودی. در اسلام، پیامبران معصوم هستند و تمام اعمالشان بر اساس وحی الهی است، در حالی که در ادیان دیگه ممکن است که اینطور نباشد. بهدلیل تمرکز بر نگرش شیعی، سعی شده دیالوگها و روایات با منابع اسلامی مطابقت داشته باشند.
مریلا زراعی به تجربه نقش خود در این فیلم اشاره کرد و گفت: واقعیت این است که همه صحنههایی که دیدید، حاصل تلاش و زحمت افراد زیادی بوده است. حتی لحظات بازیگری ما هم خیلی سنگین و سخت بوده است.
زارعی ادامه داد: برای این نقش حرفهای زیادی دارم که ترجیح میدهم در فرصت مناسبتری به آنها بپردازم. فقط به یک جمله بسنده میکنم که بازی در نقش مادر حضرتموسی(ع) برای من مثل سعی بین صفا و مروه بود. این حیرانی و احوال را تمام مدت فیلمبرداری و تمرینات با خودم حمل میکردم. این تنها فیلمی است که روز آخر و بعد از اتمام کار، احساس کردم بخشی از وجودم کنده شده و با آن خداحافظی میکنم. الان هم واقعاً بغض کردم، چون این نقش خیلی عجیب بود برای من و حتماً در آینده و موقع اکران، در مورد تجربیات حرفهای بیشتر توضیح میدهم.
فرهاد آئیش درباره تجربه خود گفت: زمانی که یک متن قوی و منسجم وجود داشته باشد، بازیگران به راحتی میتوانند در آن زندگی کنند. در بسیاری از آثار، حفظ و ادای دیالوگها، به ویژه زمانی که تاریخی و ادبی باشند، دشوار و طاقتفرسا است و اغلب، نتیجهای غیرطبیعی و غیرقابل باور به همراه دارد. اما در این پروژه، اولین و مهمترین بستر، متن قوی و غنی آن بود.
بهنام تشکر افزود: فیلم با چالشهای بسیار و تجربههایی ترسناک همراه بود. از همینجا، مراتب امتنان خود را ابراز میدارم. شاید اگر کارگردان دیگری سکان هدایت را بر عهده داشت، این اثر به شکل دیگری رقم میخورد.تدوین و جلوههای ویژه این اثر نیز بسیار شگفتانگیز بود، بهویژه با توجه به اینکه برای اولین بار با این تکنولوژی کار میکردیم.
بهاره کیانافشار دیدگاه خود را درباره نقش خود در فیلم شرح داد و گفت: این بار به لطف خداوند متعال، فرصتی مغتنم حاصل شد تا در جمعی از حرفهایترین و مجربترین افراد، با بهترین امکانات، حضور یابم. از لحظهای که در انتخاب موضوع آغاز به کار نمودم، تمام قلب و آگاهی خود را به کار گرفتم. نمیدانم اگر حضرت آسیه ناظر بر نقشآفرینی من بود، آن را میپسندید یا خیر، اما این اطمینان را دارم که با خلوص نیت به ایفای نقش پرداختم.
تورج منصوری مدیر فیلمبرداری این فیلم مطرح کرد: آنقدر تعریف و توضیحدادن این مسیر و پیمودن این راه، سخت است که در مجال این جلسه نمیگنجد. شما امروز شاهد به حقیقت پیوستن یک بازی بودید و اگر کسی بخواهد کار جمعی را در کارگاه آموزشیای نشان بدهد، سینما بهترین نمونه است و کار ما که برای اولینبار شاید در منطقه اتفاق افتاده است، نمونه بینظیر این اتفاق است که استودیوهای منطقه حتی یکسوم اندازه استودیو ما نیستند. اگر ابراهیم حاتمیکیا نبود حتی این فکر رانده نمیشد که چنین پروژهای پیش برود. اگر آقای رضوی پشت پروژه نمیایستاد چنین کاری شکل نمیگرفت. افرادی قبل از ما این کار را شروع کردند که باید قدر آنها نیز دانسته شود.
محمود رضوی بیان کرد: آقای تورج منصوری علاوه بر مدیریت فیلمبرداری، ارتباطات خود در فضای سینمای دنیا را پایکار آوردند تا این تکنولوژی به ایران آورده شود.
شکیب شجره یکی دیگر از بازیگران این فیلم گفت: بازیگری برای من مسیر مقدسی است و اینکه بتوانم با آقای حاتمیکیا کار کنم برایم بسیار ارزشمند است. این همکاری باری را بر دوش من میگذاشت تا بتوانم بهترین نسخه خودم را ارائه بدهم. نقش، ابعاد مختلفی داشت و نزدیک شصت ساعت مستندهای مصر باستان را دیدم و رفتار و آداب آنها را تحقیق کردم. تلاش کردم چنین چیزهایی را در خود پرورش بدهم.
مریلا زارعی افزود: دو همبازی درخشان داشتم که بسیار درجه یک بودند. من محصول دیدهشدن توسط منتقدین هستم و آقای علی معلم من را مجدد به سینما یادآوری کردند، شما منتقدان و روزنامهنگاران جایگاه رفیعی دارید.
کارن همایونفر آهنگساز بیان کرد: از آقای حاتمیکیا سپاسگزارم که برای چندمین بار من را لایق همکاری دانستند. هرگز چنین تجربه باشکوهی نداشتم و این کار یک اتفاق و نقطه عطف بهحساب میآید. نقطه آغازی است برای اینکه سینما به سمت نزدیکشدن به سینمای جهانی برود و بدون این گروه حرفهای چنین چیزی محال بود. معمولاً در پروژههای بزرگ از بیرون از ایران آهنگساز میآوردند و قبلتر هم گفتم سینمای ما به هرچه نیاز داشته باشد به آهنگساز نیاز ندارد و باتوجهبه جغرافیای خود آهنگسازانی داریم که واقعاً برند هستند.
کیوان مقدم مدیر هنری و طراح صحنه این فیلم توضیح داد: برای دومین بار با آقای حاتمیکیا همکاری میکردم و برای اولینبار با طراحی صحنه به این شکل آشنا شدم و یکی از مقدسترین کارها در حرفه خود تجربه ساخت «موسی کلیمالله» بود. تکنیک مهم نیست و خلق این اثر مهم است که توسط آقای ابراهیم حاتمیکیا محقق شده است.
شهرام خلج طراح چهره این فیلم بیان کرد: این کار آزمون بود و کار اصلی ما تازه قرار است، آغاز شود.
آذر محمدی طراح لباس این اثر نیز طی سخنانی افزود: خوشحالم که بخشی از این گروه بزرگ بودم و امیدوارم که در بخش خود موفق و سربلند شده باشم.
علیرضا واعظ سرپرست جلوههای ویژه بصری مطرح کرد: مسئولیت سخت و سنگینی را روی دوش من گذاشته بودند. تعداد پلانها و سکانسهای زیادی استفاده کردیم و امیدوارم وظیفه خود را بهخوبی انجام داده باشم.
ابراهیم حاتمیکیا گفت: واعظ و شغل او را جدی بگیرید. شجاعت او برای ورود به چنین کاری واقعاً بینظیر بود. دروازه طلایی فیلم ما با حضور او شکل میگرفت و باید بیشتر دیده شود.
حاتمیکیا توضیح داد: همیشه فیلمهایی که ساختهام باید نفس زمانه به آن میخورد و بخشی از فیلم حضرت موسی انتظار و تعریفی بود که در فیلم گفته میشود. قرآن بهصراحت میگوید که به این بانو وحی شده است و تصمیم شخصی من نبوده و صرفاً آن را به تصویر کشیدهام.
سید محمود رضوی در پایان توضیح داد: این کار شروع سریال حضرت موسی (ع) است و بلافاصله به سراغ سریال خواهیم رفت و پیشتولید سریال در حال مهیاشدن است. کار پیشتولید حدود چهار سال انجام شده و من از سال ۱۴۰۱ وارد این پروژه شدهام. این کار از چهار پنج فیلم این جشنواره ارزانتر است.
ارسال دیدگاه