در گفتوگو با پانا:
چهاردهمین دوره جنبش فکری هنری سینما انقلاب و جایزه گفتمانی ققنوس: پاسخی به خلاءهای سینمای ایران
تهران (پانا) - سعید مظاهری تبار، دبیر رسانهای جنبش سینما انقلاب، در گفتوگویی با پانا به تشریح فلسفه شکلگیری سینما انقلاب پرداخت.
مظاهری تبار با اشاره به خلاءهای موجود در جامعه فکری، هنری و فرهنگی کشور، از شکلگیری جنبشی صحبت کرد که طی این سالیان قصد ترویج گفتمانهنری – رسانهای انقلاب اسلامی را داشته است . این رویداد همه ساله همزمان با جشنواره فیلم فجر به بررسی آثار مهم سینمایی کشور از منظر فکری و محتوایی میپردازد. پرداخت به مسائل، بحرانها و همینطور قوتها و قلههای سینمای ایران اقدام محوری این جنبش و جایزه گفتمانی ققنوس است. همچنین، مظاهریتبار جایزه ققنوس را به عنوان جایزهای فکری-گفتمانی و تأثیرگذار در سینمای ایران معرفی کرد. رویکرد اصلی این جایزه پرداختن به زوایا و ابعادی از سینمای ایران است که در این سالها آنچان که باید پوشش داده نشده است.
آقای مظاهری تبار، سینما انقلاب چه زمانی شکل گرفت و علت آن چه بود؟
این جنبش سال ۱۳۸۹ آغاز شد. در آن زمان، خلاهایی در جامعه فکری و فرهنگی سینمای ایران احساس شد. یکی از مهمترین این خلاها نبود «مسئله» بود. سینمای ایران در آن دوران بهویژه به دنبال هدف مشخصی نبود و غالباً بدون یک خط فکری واحد حرکت میکرد. جنبش سینمای انقلاب تلاش کرد تا با برگزاری نشستهای اساتید جبهه فکری انقلاب، مسائل موجود در سینما را شناسایی کرده و به دنبال راهحلهای مشخصی برای این مشکلات باشد
ما هر ساله یک گفتمان محوری را انتخاب میکنیم که برای بررسی و نقد فیلمها در محافل هماندیشی و نشستهای فکری مورد استفاده قرار میگیرد. این گفتمانها بهعنوان بسترهای فکری برای جنبش ما عمل کردهاند و به همین دلیل، جشنوارههای سینمای انقلاب در هر سال هدفهای خاص خود را دنبال میکنند.
در مورد جایزه ققنوس بیشتر توضیح دهید. چه تفاوتی با جوایز دیگر جشنوارهها مانند جشنواره فجر دارد؟
جایزه ققنوس بهطور خاص به فیلمهایی اهدا میشود که از منظر فکری و تفکری مورد بررسی قرار گیرند، نه صرفاً از دیدگاههای حاشیهای و جانبی. در جشنوارههای مختلف، بیشتر توجه به اتفاقات جانبی فیلمها جلب میشود، اما جایزه ققنوس بر اساس محتوای فکری و تأثیرگذاری اجتماعی و فرهنگی فیلمها ارزیابی میشود
این جایزه از طریق یک شبکه داوری گسترده که شامل حدود ۲۰۰ تا ۵۰۰ نفر میشود، برگزار میگردد. اعضای این شبکه فیلمها را از نظر محتوای فکری و گفتمانهای مطرح در جامعه ارزیابی میکنند. پس از بررسیهای اولیه، فیلمهای برتر توسط یک هیئت داوری نهایی که شامل اساتید برجسته سینما است، انتخاب و جایزه ققنوس به ۳ فیلم برجسته اهدا میشود.
آیا این جنبش بهنوعی با جشنواره فجر در رقابت است یا هدف شما تکمیل خلأهایی است که جشنواره فجر قادر به پر کردن آنها نیست؟
ما در سینمای ایران با یک مشکل اساسی روبهرو هستیم: نبود مسئله. سینمای ایران بدون استراتژی مشخص و یک خط فکری واحد، دچار سردرگمی است. جشنواره فجر هر سال برگزار میشود، اما هیچگاه به طور شفاف بیان نمیشود که استراتژی آن چیست یا چه مشکلی از مردم حل میکند. سینمای انقلاب به دنبال طراحی و شناسایی مسئله است و از طریق نشستها و گفتگوهای اساتید، به یک نتیجهگیری میرسد که چگونه این مسائل را در سینما مطرح کند.
جایزه ققنوس و جنبش سینمای انقلاب بههیچوجه در رقابت با جشنواره فجر نیستند. بلکه هدف ما این است که خلأهایی را که جشنواره فجر نمیتواند پر کند، پوشش دهیم و سینمای ایران را به سمت طرح و حل مسائل واقعی و انسانی سوق دهیم.»
ارسال دیدگاه