در نشست خبری فیلم بازی خونی در چهل و سومین جشنواره فیلم فجر:

سازندگان «بازی خونی» از پژوهش، روایت تاریخی و چالش‌های بازیگری گفتند

تهران (پانا) - نشست خبری فیلم بازی خونی در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۳۸۲۹۲
لینک کوتاه کپی شد
سازندگان «بازی خونی» از پژوهش، روایت تاریخی و چالش‌های بازیگری گفتند

هاشمی‌نژاد، نویسنده فیلم بازی خونی، در نشست خبری چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر، گفت: «عرض سلام دارم خدمت همه دوستان و ممنون که به تماشای فیلم ما نشستید. الزاماً در یک درام تاریخی، همان‌طور که از اسمش پیداست، ابتدا درام شکل می‌گیرد و سپس استنادهای تاریخی در آن جای می‌گیرند. قاعدتاً در روایت این واقعه، در بخش‌هایی که ابهام وجود داشته یا در تاریخ به آن‌ها اشاره‌ای نشده، خیال‌پردازی‌هایی انجام شده است. ما سعی کردیم این بخش‌های تخیلی را به گونه‌ای به واقعه اصلی الصاق کنیم که بار دراماتیک اثر حفظ شود.»

شادی مختاری: چالش بازی در نقش‌های تاریخی برایم جذاب است

شادی مختاری، بازیگر فیلم بازی خونی، در نشست خبری این فیلم در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر درباره تجربه حضور در آثار تاریخی گفت: «همیشه بازی در فیلم‌های تاریخی، به‌ویژه تاریخ معاصر، برایم جذاب بوده است. شاید این علاقه به دلیل مطالعاتم در این حوزه و رشته‌ای که زمانی در آن تحصیل کرده‌ام باشد. همیشه از حضور در فضاهای متفاوت استقبال می‌کنم. از آقای پروینی هم بسیار متشکرم؛ تجربه بازی در قلب رقه در سال گذشته با ایشان برایم ارزشمند بود. ایشان به من اعتماد کردند و من نقش یک دختر عرب را بازی کردم، همان‌طور که امسال در بازی خونی نقش یک دختر کُرد را ایفا کردم، بدون اینکه آشنایی قبلی با این دو زبان داشته باشم. این چالش‌ها برای من بسیار جذاب بودند.»

رضا جمالی، کارگردان فیلم بازی خونی، در نشست خبری این فیلم در چهل‌وسومین جشنواره فیلم فجر درباره تفاوت‌های آن با ساخته قبلی‌اش، کت چربی، گفت: «در کت چربی با یک مظهر اجتماعی روبه‌رو هستیم که در ژانر جنایی-معمایی پیش می‌رود، اما بازی خونی یک درام تاریخی معاصر است که در آن ساب‌ژانرهای جاسوسی و معمایی کاملاً پدیدار هستند. با توجه به علاقه شخصی‌ام به سینمای جهان، سعی می‌کنم بر اساس اصول ژانر فیلم‌هایم را پیش ببرم. نقاط مشترک زیادی بین این دو فیلم وجود دارد؛ اگرچه بازی خونی یک درام تاریخی-سیاسی است و کت چربی یک درام اجتماعی، اما تجربه‌های متفاوت همیشه جذاب‌اند.»

هاشمی‌نژاد، نویسنده فیلم بازی خونی، در پاسخ به پرسش خبرگزاری پانا درباره میزان پژوهش انجام‌شده برای فیلم و اینکه این پژوهش تا چه حد در اختیار بازیگران قرار گرفته است، گفت: «ما به یک واقعه‌ی تاریخی می‌پردازیم که پروسه‌ای پژوهشی را طی کرده است. روی منابع مختلف کار می‌کردیم و سعی داشتیم از آن‌ها استفاده کنیم. در مورد بازی‌ها، شاید نیاز باشد با جزئیات بیشتری به این موضوع پرداخته شود، مثلاً اینکه دقیقاً کدام بخش مدنظر است.»

 کیسان دیباج از دیگر بازیگران این فیلم نیز افزود: کارهای این چنینی چون در واقعیت اتفاق افتاده و مصداق دارد، بسیار جذاب است و در ابتدای کار یک متن خوب می‌خواهد که به نظرم نویسنده کار از پس آن برآمده است.

 پیام احمدی‌نیا درباره چالش‌های بازی در «بازی خونی» توضیح داد: گروه بسیار خوبی داشتیم و چند ماه در جنگل‌های شمال کار کردیم. شخصیت خلیل ما به ازایی داشت که در «ماجرای نیمروز» هادی حجازی‌فر آن را بازی کرده بود و من سعی کردم شخصیتی شبیه به آن بازی نکنم. سعی کردم تا جایی که توان داشتم چیزی به این فیلم اضافه کنم و این شخصیت در کنار چریک بودن آدم دوست‌داشتنی باشد .

 تفاوت‌های کار در فضای تاریخی

 ارسطو خوشرزم درباره تجربه حضور در یک فیلم تاریخی عنوان کرد: من تاکنون در آثار متعددی با موضوعات مختلف بازی کرده‌ام، اما این فیلم برایم جذابیت خاصی داشت، زیرا به یک واقعه کمتر پرداخت‌شده اشاره دارد. امیدوارم این اثر بتواند به‌عنوان یک مرجع سینمایی برای روایت یک واقعه تاریخی مطرح شود. این موضوع بسیار بکر بود و به قائله آمل می‌پرداخت دوست داشتم در فیلمی باشم که اگر در جایی از این قائله تاریخی اسم برده شد از تنها فیلمی که درباره آن ساخته شده نیز یاد شود.

 موسیقی و اتمسفر فیلم

 کارگردان «بازی خونی» درباره سؤالی که در خصوص استفاده زیاد از موسیقی در فیلم مطرح شد، توضیح داد: ما تلاش کردیم فضاسازی مبتنی بر اتمسفر داشته باشیم. موسیقی در این فیلم تنها یک عنصر شنیداری نیست، بلکه در خلق جهان فیلم نقش مهمی دارد. ما تصمیم گرفتیم از موسیقی‌هایی که بیشتر برای فضاسازی هستند، استفاده کنیم تا حال و هوای اثر را تقویت کنیم.

 تحقیقات و منابع تاریخی فیلم

 در بخش دیگری از نشست، یکی از خبرنگاران درباره منابع تاریخی مورداستفاده در فیلم سؤال کرد و کارگردان توضیح داد: علاوه بر مستندات تصویری و عکس‌های واقعی از وقایع آن دوران، تحقیقات گسترده‌ای در حوزه جنگ شهری و طراحی میزانسن‌ها داشتیم. منابع مکتوب مختلفی مطالعه شد، از جمله کتاب‌هایی که برخی قابل‌ذکر نیستند. همچنین تحقیقات شفاهی نیز با افراد مرتبط انجام گرفت تا روایت فیلم به واقعیت نزدیک باشد.

 در پایان نشست، کارگردان از حمایت‌های تهیه‌کننده و عوامل فیلم قدردانی کرد و برای تمامی حاضران در جشنواره آرزوی موفقیت کرد.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار