در گفتوگو با پانا:
جشنواره فیلم فجر، آیینه سینمای ایران و بستری برای فیلمسازان جوان است
تهران (پانا) - حسین میرزامحمدی، کارگردان «بازی خونی»، جشنواره فجر را آیینه سینمای ایران و فرصتی برای شناسایی استعدادها میداند. او درباره چالشهای تولید، انتخاب بازیگر و روایت تاریخی در سینما صحبت کرد.
حسین میرزامحمدی کارگردان فیلم سینمایی «بازی خونی» که در چهلوسومین جشنواره فیلم فجر حضور دارد، در گفتوگو با پانا درباره چگونگی انتخاب عوامل این فیلم گفت: «من یک فیلم ساختم به نام کت چرمی با بازیگران بسیار زیاد، بازیگران اصطلاحا سلبریتی و سوپر استار و این فیلم را با دوستانی کار کردم که هر کدومشان بسیار آدمهای درجه یک، بسیار شناخته شده و بسیار حرفهای بودند. دو تا از عزیزانمان که آقای خوشرزم و خانم حاتمی سیمرغ گرفتند در دو سال گذشته و من مثالی که درباره کست میزنم مانند یک تیم فوتبال است که هر کسی در درست ترین پوزیشن خودش قرار گرفته و مهمتر از همه این بود که همراهی و انگیزه دوستان برای این فیلم که فیلمی بسیار بسیار سخت بود از لحاظ اجرایی و در واقع شخصیت پردازی برای همین من به شدت دستم برای کست باز بود، خودم با مشورت آقای پروین تهیه کننده و دیگر دوستان پیش میبردیم و بالاخره هر فیلمی اقتضا و موقعیت خاص خودش را برای تولید و انتخاب بازیگر دارد و من به شدت راضی هستم از دوستانی که در کنار من لطف کردند و حضور داشتند.»
وی ادامه داد: «فیلم «بازی خونی» نسبت به فیلمنامه اولیهای که ما داشتیم تغییرات خاصی نداشته، یک مقداری کوتاهتر شده است آن هم به خاطر حجم فیلمنامه و داستانی که ما داشتیم و پرداختهایی که کرده بودیم کمی از داستانکها را حذف کردیم و سعی کردیم فیلمنامه را به انسجام بیشتری برسانیم و خب حجم فیلم و مدت زمان فیلم بتواند یک مدت زمان استانداردی باشد برای همین از لحاظ محتوایی تغییر نکرده یک مقداری بخاطر بحث گستردگی داستان ما فیلمنامه را کوتاه کردیم وگرنا به خود فیلم و محتوا دست نبردیم.»
وی همچنین گفت: «جشنواره فیلم فجر در کشور ما بسیار بسیار جشنواره مهمی است، من از سینمای کوتاه آمدم و زمانی که فیلم کوتاه کار میکردم با اینکه ۸۰ ۹۰ تا جشنواره خارجی رفته بودم و فیلمهایم در جاهای مختلف بود اما زمانی که فیلمم در جشنواره فیلم کوتاه تهران بود یک حس و حال جذاب تری برام داشت، جشنواره فیلم فجر به خاطر اینکه نماد و آیینه سینمای ایران است به شدت مهم و تاثیر گذار و در عین حال بستری بسیار مناسب برای ورود فیلمسازهایی مانند من جوان تر هستند و تازه وارد سینما شدند باز من فیلم دومم است اما دوستانی که امسال حدود ۱۳ ۱۴ تا فیلم اولی هستند، اینها پوست اندازی است که در سینما باید اتفاق بیفتد، فکر میکنم بستر بسیار مناسبی برای جشنواره فیلم فجر و اما یک اتفاق دیگر که من گریزی به فیلم کوتاه هم بزنم اینکه بسیار کار جذاب و هوشمندانه و خوبی انجام دادند که امسال چهل و چهار تا فیلم کوتاه را در جشنواره قرار دادند امیدوارم که بستر نمایش و دیده شدن بعد از جشنواره هم فراهم شود.»
میرزامحمدی اضافه کرد: «جشنواره فیلم فجر در آن ده روزی که اتفاق میفتد ۱۰ روز اختصاص به سینمای ایران و ۱۰ روز در واقع کل سینما و کل مخاطبین و کل سینمای ایران اثباتهایشان، اسپات لایتهایشان روشن است و آدمهارا شناسایی میکنند و آدمها را نگاه میکنند و نظر میدهند و مباحثه میکنند، دیالوگ برقرار میشود و از دل همه این گپ و گفتگوها از دل همه این نظرها از همه این جمع ها و صحبتها مطمئنا خروجی و برایندش برای سینما مهم و مفید است برای همین جشنواره فیلم فجر به شدت تاثیر دارد و به شدت مهم است برای دیده شدن نه تنها برای فیلم ساز برای بازیگر برای خیلی از در واقع دوستانی که در سینما کار میکنند چون فکر میکنم یک نقطه یک جایگاه بسیار مهمی برای شناسایی استعدادها برای شناسایی تلنت ها برای شناسایی همه آدم هایی در سینما فعالیت میکنند، شناسایی آدم های درجه یک و با استعداد در این حرفه وجود دارد.»
این کارگردان ادامه داد: « و اما سینمای ایران، من با یک فیلم درام اجتماعی وارد سینما شدم و الان یک فیلم درام جاسوسی معمایی دارم کار میکنم و یک ذره در این دو فیلم تجربههای مختلفی را سعی کردم کسب کنم اما من نگران سینما هستم و نگران سینمای اجتماعی، نگران سینمایی مستقل باید به اینها در اکران بها داده شود، چرخه سینما، اقتصاد، صنعت همه را متوجه میشوم اما این چرخ دنده ها باید توازن داشته باشند که بتوانند حرکت روانی انجام بدهند اکنون شرایط سینما بر اساس محتواهایی که تولید میشود نگران کننده است و ما در فیلم بازی خونی سعی کردیم فیلمی که روایت دهه شصتی دارد را طوری به تصویر بکشیم در فرم و در محتوا که مخاطب امسال مخاطب سال ۱۴۰۳ بتواند اشتراکهای مختلفی را نسبت به خودش و ۴۰ سال گذشته پیدا کند، این خیلی مهم است که چه جوری شما فیلم را روایت کنی که مخاطب ۴۰ سال بعد بتواند با آن همذات پنداری کند بتواند با آن ارتباط برقرار کند.»
کارگردان فیلم سینمایی بازی خونی اضافه کرد: «همین که مخاطب در مورد فیلم فکر کند و حرف بزند برای من کار کرده، اینکه چه حسی و چه فکری و چه تفکری درباره فیلم و مشتقاتش پیش بیاید قضاوتش به عهده مخاطب و کسانی که فیلم را میبینند است اما همین که فیلم بتواند دیالوگ برقرار کند همینکه فیلم بتواند باعث گفتگو شود و باعث تجمیعات شود به نظرم فیلم وظیفه خودش را انجام داده است، اینکه من دوست دارم مخاطب چه حسی داشته باشد یا چه فکری بکند این نظر شخصی من است اما همین که باعث یک گفتمانی شود آدم میتواند بگوید فیلم در جایگاهی بوده که توانسته کار خودش انجام دهد.»
وی افزود: «در فرایند خلق یک اثر هنری حتماً تراوشات ذهنی سازندش نویسندهاش وجود دارد، تاچهایی وجود دارد و مطمئناً در بازی خونی هم برای من و آقای هاشمی نژاد همینطور بوده و هست.»
حسین میرزامحمدی در پایان گفت: «یک جمله برای توصیف فیلم فکر میکنم سکانسهای آخر فیلم من روایت خوبی را دارد از آن چیزی که میخواهم بگوییم، هوای مردم را داشته باشیم و هوای انسانهایی که دارند در جامعه ما زندگی و زیست میکنند و دارند تلاش میکنند و داشته باشیم چون به نظرم در هر ملت و فرهنگ و کشوری پشتوانه اش مردم آن کشور است و ما و مملکت ما و کشور ما پشتوانه اش مردم آن است و مهم این است که به این ۵۰ سال گذشته نگاه بکنیم و فکر بکنیم و تصمیم بگیریم بیشتر و بیشتر و بیشتر که هوای مردم و هوای جامعه را داشته باشیم.»
ارسال دیدگاه