ساعر ۵ روایتی مستند در میدانی بزرگ
تهران (پانا) - نمایش مستند گرچه در میان گونههای رایج تئاتر هواداران خاص خود را دارد، اما در کشور ما شاید یکی از انواع مهجور مانده هنرهای نمایشی است که تاکنون شمار اندکی با برچسب «مستند» در سالنهای تئاتر کشور روی صحنه رفتهاند. بااینحال، تئاتر مستند کارکردهای خود را دارد و بهعنوان یک اثر پژوهشی و تأثیرگذار، قابل بحث و بررسی است.
یکی از تازهترین نمایشهای مستند گونه که این روزها به صورت میدانی روی صحنه رفته، اثری با عنوان «ساعر۵» به نویسندگی و کارگردانی امین زندگانی است. این نمایش به لحاظ فرم و محتوا اثری قابل اعتناء است که نباید از اجرای آن بهسادگی گذشت. پرداختن به جنگ تموز و هدف قرار گرفتن ناوچه ساعر۵ به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای خاورمیانه در سال ۲۰۰۶ در صحنه تئاتر دور از اغراق و شعارزدگی یکی از نقاط مثبت این نمایش یه شمار میآید.
این نمایش با استفاده از تکنیکهای نوین تئاتری و تصویر سازی به مخاطبان فرصتی منحصر به فرد برای درک ابعاد انسانی و نظامی این جنگ مهم ارائه میدهد.
یکی دیگر از نکات برجسته دیگر استفاده از کُرِئوگرافی است که با حرکات هماهنگ هنرمندان و به صورت مفهومی تنوع خاصی به اثر داده و جذابیت تماشا را دوچندان میکند. موسیقی متن «ساعر ۵» و حضور خواننده جوان کشور حسین حقیقی نیز به عنوان یک عامل مهم و تاثیر گذار هم در پیشبرد قصه سهم دارد و هم به کمک تقویت احساس حاکم بر نمایش میآید.
استقبال مخاطبان از نمایش حتی با وجود سردی هوا در فصل زمستان ، نشان دهنده جذابیت ویژهای است که «ساعر ۵» برای تماشاگران ایجاد کرده است. نمایش میدانی، هنری نوظهور است که حالا به تکامل رسیده و جایی ثابت میان سبد فرهنگی خانوادهها پیدا کرده است.
سیامک صفری با کارنامه ی درخشانش و آنماری سلامه از لبنان و بازیگر کودک نفس جافری و حضور خود امین زندگانی در کنار دیگر بازیگران نمایش همچون شیما جعفرزاده و محمد رضا سامیان و ترنم کرمانیان جلوه ی خاصی به اجرای ساعر ۵ بخشیده است.
نمایش میدانی ساعر ۵ محصول مکتب حاج قاسم با حمایت منطقه تفریحی و گردشگری عباس آباد و مشارکت باغ کتاب تهران تا ۱۰ بهمن ماه در گذر فرهنگ اراضی عباسآباد روی صحنه میرود.
ارسال دیدگاه