رکسانا قهقرایی*
گام مهم رسانه ملی در اقبال ضمنی به پلتفرمها؛ جام جم جدید و جایگزینی تعامل به جای تقابل
تهران (پانا) - مدتی پیش شبکه جهانی جام جم خبر از یک اتفاق مهم داد و آن هم تغییر بستر پخش این شبکه از ماهواره به اینترنت بود که به نظر میرسد به دنبال پی بردن به دو ضرورت رخ داده است. نخست آن که با توجه به توسعه زیرساختهای اینترنتی و فناوریهای پخش، گسترش پلتفرمها و دسترسی عمومیتر به آنها از سوی مخاطبان دیگر هزینههای نگهداری یک شبکه ماهوارهای با نظام اداری و کارکنان به مراتب زیاد آن کار به صرفهای در شرایط رسانهای امروز نیست.
مدتی پیش شبکه جهانی جام جم خبر از یک اتفاق مهم داد و آن هم تغییر بستر پخش این شبکه از ماهواره به اینترنت بود که به نظر میرسد به دنبال پی بردن به دو ضرورت رخ داده است. نخست آن که با توجه به توسعه زیرساختهای اینترنتی و فناوریهای پخش، گسترش پلتفرمها و دسترسی عمومیتر به آنها از سوی مخاطبان دیگر هزینههای نگهداری یک شبکه ماهوارهای با نظام اداری و کارکنان به مراتب زیاد آن کار به صرفهای در شرایط رسانهای امروز نیست. ضمن آن که مخاطب امروز علاقهمندی بیشتری به استفاده از یک ابزار چند رسانهای برای دسترسی به شبکهها و محتواهای مختلف نشان داده است و آن ابزار تلفن همراهی است که قابلیت سینک شدن با دستگاه های دیگر نمایش دهنده از جمله تلویزیون را داراست.
دومین دلیل بر خروجی سالهای اخیر و آمار مخاطبان شبکههای برون مرزی است که احتمالا این دلیل قوت بیشتری در مجاب کردن مدیران رسانهای برای آزمودن بستر پخش جدیدی برای شبکه جام جم دارد. از سویی دیگر این تصمیم امکان تولید برنامههای جذاب تر با محتوایی مخاطب پسندتر با سازوکارهای ساده تر را فراهم میکند. برنامههایی که از تیغ تیز سانسور تا حدی در امان باشند و از سویی دیگر با هزینههای کمتر و متناسب با ویژگیهای پلتفرمها در رقابت با همتایان خود موفق تر عمل کنند. به همه اینها باید یک نتیجه ضمنی به دنبال تحقق این تصمیم را اضافه کرد و آن هم حرکت و سوق یافتن نسبی رسانه ملی به راه اندازی نوعی شبکه نمایش خانگی یا پلتفرم است که اگرچه ضرورتی انکار ناپذیر در شرایط فعلی برای باقی ماندن در دور رقابت رسانهای به نظر میرسد اما هنوز گام مهم آن برداشته نشده یا در مرحله مقدماتی است.
بر این اساس اینترنتی شدن شبکه جام جم میتواند عامل مهمی برای یک آزمون و خطا در هم افزایی رسانهای برای صداوسیما و استفاده از امکانات جدید برای نخست حفظ مخاطبان کنونی و دوم افزایش تعداد آنها باشد. از سویی دیگر امکان تعامل دوسویه و متقابل بیشتری را برای مخاطبان ایرانی یا غیرایرانی ساکن دیگر کشورها فراهم میکند. همه این تحلیلها اما در نهایت بستگی زیادی به نحوه عملکرد و مدیریت این مجموعه، انتخاب برنامهها، چیدمان کنداکتور و عملکردهای فنی و محتوایی در یک کلام دارد و این میان توجه به چگونگی فعالیت شبکههای موفق مشابه و رعایت استانداردهای برنامه سازی و تعامل یه جای تقابل با رسانههای رقیب اهمیت دوچندانی دارد.
ارسال دیدگاه