در دنیای نوجوان‌ها ساعت چند است؟

تهران ( پانا) - تهیه کننده برنامه «ایرانوجوان» می‌گوید خلأ برنامه‌ای مختص نوجوانان در شبکه‌های سیما به‌شدت احساس می‌شد و به همین دلیل در این برنامه سعی شده است با نگاهی متفاوت به زندگی نوجوانان پرداخته شود.

کد مطلب: ۱۵۳۲۹۵۰
لینک کوتاه کپی شد
در دنیای نوجوان‌ها ساعت چند است؟

دغدغه‌های نوجوانانه به‌تازگی و در قالب برنامه‌ای متفاوت که نگاهی چندبعدی به موضوع نوجوانان دارد، در قاب شبکه یک سیما نشسته است. با «ایرانوجوان»، فرصتی فراهم شده تا نوجوانان نه‌تنها به تماشای برنامه‌های تلویزیونی بپردازند، بلکه درباره مسائل روز خودشان هم بیندیشند و نقش فعالی در جامعه ایفا کنند. با تهیه‌کننده این برنامه گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌آید.

مریم نیکانلو که همراه با محسن دنیوی، تهیه‌کنندگی این برنامه را برعهده دارد، درمورد ایده و چرایی ساخت این برنامه گفت: «خلأ برنامه‌ای مختص نوجوانان در شبکه‌های سیما به‌شدت احساس می‌شد. براین‌اساس، با مدیر گروه شبکه یک سیما صحبتی داشتیم و تصمیم بر این شد «ایرانوجوان» در ۵۲ قسمت ۳۴دقیقه‌ای ساخته ‌شود که هروز حوالی ۱۷:۳۰ از شبکه یک سیما پخش می‌شود.»

وی ادامه داد: « در این برنامه چهار مجری داریم؛ دو خانم و دو آقا که بیشتر مجری- بازیگرند تا مجریِ صرف. ماهیت این برنامه این‌گونه نیست که مجری‌ها بیایند و روبه‌دوربین پلاتو بگویند. بخشی از طراحی دکور ما اتاق وضعیت و تولید محتواست که سامانه‌های رایانه‌ای و مانیتور و تلویزیون‌های بزرگ دارد. هرکدام از مجریان ما رایانه شخصی خودشان را دارند و روال برنامه این‌گونه است که هر روز راجع‌به یک موضوع اصلی صحبت می‌کنیم. مثلاً کتاب و کتاب‌خوانی، هوش مصنوعی، درختکاری، آینده، مقاومت و... .»

تهیه‌کننده «ایرانوجوان» تصریح کرد: «پیرامون هر موضوعی که برنامه بدان می‌پردازد، اخباری را که مرتبط با موضوع برنامه است و به درد نوجوان می‌خورد، ارائه می‌دهیم. در هر برنامه کارشناس هم داریم و در برخی قسمت‌ها کارشناسان نوجوان را هم داریم؛ نوجوانانی که ویژگی‌ها و مهارت‌های خاص و در جایگاه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و ادبی قرار دارند. این افراد را دعوت و با آنان گپ‌وگفت داریم. این باعث انگیزه می‌شود که مخاطب نوجوان وقتی هم‌سن‌وسال خودش را می‌بیند، بگوید که من هم می‌توانم، پس کار سختی نیست و اگر هدف و انگیزه داشته باشیم، می‌توانیم موفق شویم.»

وی ‌در توضیح علت انتخاب مجریان این برنامه، گفت: «در انتخاب مجریان، مؤلفه‌های بسیاری از منظر فن بیان و سن‌وسال، زبان بدن و ارتباط گرفتن با مخاطب داشتیم. بسیاری آمدند مصاحبه شدند و از آنان آزمون گرفتیم تا به این چهار نفر رسیدیم. همه این بچه‌ها توانمند بودند و پظرفیت‌ بسیاری داشتند. این‌ها شناخته‌شده نیستند و چون برنامه جدید بود، می‌خواستیم همه اجزایش تازه باشد.»

این تهیه‌کننده تلویزیون با اشاره به اقبال مخاطب از این برنامه یادآور شد: «برای خودم بسیار جالب است که به‌رغم تازه بودن برنامه، تا به این اندازه بیننده داشته‌ایم. بسیاری می‌گویند کسی برنامه‌های تلویزیون را نمی‌بیند. من اما با بازخوردهایی که برای این برنامه گرفتم، با اطمینان به شما می‌گویم که مردم برنامه‌های تلویزیون را می‌بینند. مخاطبان ما نوجوان‌اند و تازه در ایام امتحانات هم هستیم و با تأکید بر ویژگی‌ها و روحیات متولدان دهه‌های ۱۳۸۰ و ۱۳۹۰ که سخت می‌توان آن‌ها را پای تلویزیون نشاند، پیامک‌های بسیاری برای ما فرستاده‌اند و مشخص است که تا چه اندازه جای چنین برنامه‌ای در آنتن تلویزیون خالی بوده است. ما صرفاً برای تهران برنامه نمی‌سازیم و اینکه نوجوانان از کل کشور به ما پیام می‌دهند، بسیار ارزشمند است.»

وی افزود: «یکی از اهداف برنامه‌مان همین تعامل بالا برقرار کردن با مخاطب است و مبنای ما این است که وقتی تااندازه‌ای بالا رفتیم و برای مخاطب شناخته شدیم، یک باشگاه نوجوانان ایرانی را راه بیندازیم تا در کل کشور با بچه‌ها تعامل داشته باشیم و آن‌ها را به برنامه بیاوریم.»

تهیه‌کننده «ایرانوجوان»» در پاسخ به این پرسش که سند تحول سازمان و هویت‌محوری ملحوظ در آن چه جایگاهی در این برنامه دارد، تأکید کرد: «همین‌که ما درباره نوجوان برنامه می‌سازیم، مصداق هویت‌محوری است؛ چراکه این رده سنی را ترغیب و تشویق به خودشناسی می‌کنیم و می‌خواهیم ظرفیت‌هایش را دریابد. حتی این موضوع را درمورد کشور هم مطرح می‌کنیم که «نوجوانان، توجه کنید که کشورمان ظرفیت‌ها و استعدادهای بسیار زیادی دارد؛ ببینید ما کجا بوده‌ایم و به کجا رسیده‌ایم و در آینده به کجا خواهیم رسید.» آینده‌ای که درخشان است و پربار. در نتیجه ما هم مستقیماً روی نوجوان و هم روی مسئله آینده و ایران تمرکز کرده‌ایم.»

وی درخصوص بحث عدالت‌گستری در سند تحول رسانه ملی هم بیان کرد: «ما صرفاً برای تهران برنامه نمی‌سازیم و برای کل کشور برنامه می‌سازیم. نکته‌ای که زیرپوستی در برنامه شروع کرده‌ایم، این است که به شهرستان‌ها اشاره می‌کنیم؛ یکی از مجریان ما علی خانلرخانی، اهل مینودشت استان گلستان است و بارها و بارها در حرف‌ها و دیالوگ‌هایش از مینودشت و ویژگی‌های استان گلستان گفته است؛ یا دیگری اهل دلیجان است و از ویژگی‌ها و مؤلفه‌های این شهرگفته است؛ نه به این صورت که پلاتو بگویند، بلکه به‌صورت غیرمستقیم و موردی به آن اشاره کرده‌اند؛ موضوعی که تعمداً آن را در اجرای برنامه قرار داده‌ایم که از قالب تهران بودن برنامه خارج شویم و شهرستان‌ها را مد نظر قرار دهیم.»

نیکانلو افزود: «مثلاً یک بخش از برنامه مقاومت را در حرم امام رضا(ع) گرفتیم که آنجا بچه‌های مختلف با گویش‌های متفاوت با ما گفت‌وگو کردند. حتی در تیزر برنامه هم به تهران اکتفا نکردیم (می‌توانستم یک تیزر کوتاه در تهران بسازیم؛ اما چون هدف صرف تهران نبوده، به این کار بسنده نکردیم) و مجری برنامه را به اصفهان، شوش و مشهد و جنوب برده‌ایم.»

تهیه کننده «ایرانوجوان»» در پاسخ به این پرسش که چالش اصلی در ساخت و تولید این برنامه چه بوده است، بیان کرد: « موضوع ما حساس بود و جلسات بسیاری قبل‌از تولید برنامه داشتیم تا به نتیجه برسیم. حساسیت‌ها از این منظر بود که برنامه به شکلی پیش نرود که مخاطب هدف نتواند با آن ارتباط برقرار کند. باقی، چالش نبود و مسیر و روندی بود که باید طی می‌کردیم.»

وی افزود: «همین‌که ما درباره نوجوان برنامه می‌سازیم، مصداق هویت‌محوری است؛ چراکه این رده سنی را ترغیب و تشویق به خودشناسی می‌کنیم.»

برنامه «ایرانوجوان» که روزهای شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۷ از شبکه یک سیما پخش می‌شود، به بررسی موضوعات مختلفی می‌پردازد که نوجوانان با آن‌ها مواجه‌اند و سعی دارد با به چالش کشیدن این مسائل، آن‌ها را به کنشگری و مشارکت در حل مشکلات ترغیب کند. اجرای این برنامه برعهده مریم قاسمی و سه نوجوان دیگر است که با تسلط و درک عمیق خود از دنیای نوجوانی، ارتباط صمیمی و جذابی با مخاطبان برقرار می‌کنند. «ایرانوجوان» به‌طور خاص بر روی موضوعاتی همچون مطالعه، روش‌های بهبود روابط اجتماعی، سلامت روان و چگونگی رویارویی با فشارهای جامعه تمرکز دارد و با دعوت از کارشناسان و نوجوانان موفق، فضایی برای بحث و تبادل‌نظر فراهم می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار