در گفتوگو با پانا:
سینما فرهنگ است نه یک فضا برای کسب درآمد
سینما اجتماعی در بین کمدیهای پر از لودگی گم شده است
تهران (پانا) - کارگردان فیلم سینمایی «تعارض» معتقد است اخیرا هنرمندان ما به سینما تنها به یک صنعت نگاه میکنند در صورتی که سینما باید به عنوان یک مقوله فرهنگی در نظر گرفته شود و فقط به عنوان یک صنعت تجاری به آن نگاه نشود.

محمدرضا لطفی در گفتوگو با پانا درباره آخرین اثر خود گفت: «فیلم سینمایی «تعارض» آخرین اثر من، همان فیلم «ریست» در سال ۹۷ است، به دلیل قوانین جدید جشنوارهها که اجازه استفاده از نامهای خارجی را نمیداد، نام فیلم ریست به تعارض تغییر یافت.»
لطفی درباره فاصله های کاری اثر به اثر خود تصریح کرد: «از سال ۹۳ تا ۹۸ به دلیل تحقیقات و توسعه ایدهها، زمان زیادی صرف کردم و به طور خاص به فرآیند نوشتن فیلمنامه و تحقیقات اجتماعی و روانشناختی برای شکلگیری داستان و فرم فیلم مشغول بودم.»
وی افزود: «تولید «تعارض» یا همان «ریست» از اواسط ۹۶ آغاز شد و در سال ۹۷ به مرحله پیشتولید رسید. اما به دلیل شیوع کرونا و تعطیلی سینماها، اکران فیلم به تأخیر افتاد. پس از جشنواره فجر در سال ۹۸، به دلیل مشکلات ناشی از کرونا و تغییرات در صنعت سینما، اکران فیلم به تعویق افتاد و در نهایت در پاییز ۱۴۰۲ توافقاتی برای اکران انجام شد.»
او همچنین به تفاوتهای سینمای مستقل و کمدی در ایران اشاره کرد و گفت: «سینمای کمدی به طور غالب سالنها و امکانات تبلیغاتی را در اختیار دارد، در حالی که سینمای مستقل و اجتماعی به شدت تحت فشار است. متاسفانه اخیرا اکثر تهیهکنندگان تنها به فکر فروش و گیشه هستند و از تولید آثار فرهنگی و هنری غافل شدهاند. اخیرا هنرمندان ما به سینما تنها به یک صنعت نگاه میکنند در صورتی که سینما باید به عنوان یک مقوله فرهنگی در نظر گرفته شود و فقط به عنوان یک صنعت تجاری به آن نگاه نشود.»
وی اضافه کرد: «من فکر میکنم بسیاری از مخاطبان فعلی سینما، واقعاً مخاطب جدی سینما نیستند و متاسفانه آنقدر آثار بی کیفیت و پر از لودگی تماشا کردند که سطح سلیقه و توقعشان از یک فیلم خوب پایین آمده است، گمان میشود بیشتر به دنبال تماشای کمدیهای سطحی و پر از لودگی هستند و خیلی به سینمای اجتماعی توجهی نمیکنند البته که این موضوع تقصیر مردم نیست و به خیلی از موضوعات مرتبط میشود.»
لطفی به مقایسهای بین سینمای اجتماعی و کمدی پرداخت و گفت: «سینمای کمدی در ایران به دلیل فروش بالا و توجه به سلیقه عمومی، به شدت در حال رشد است، در حالی که سینمای مستقل و اجتماعی تحت فشار قرار دارد.»
وی افزود: «از دیدگاه من کمدی یک معنای اصیل و عجیبی دارد که این روزها در سینما به ندرت دیده میشود، متأسفانه مخاطبان سینما به جای توجه به فیلمنامه و داستان، بیشتر به دنبال خندیدن و لذت بردن از صحنههای کمدی هستند.»
در پایان این کارگردان همچنین به مشکلاتی که سینمای اجتماعی با آن مواجه است، اشاره کرد و گفت: «سینما باید به عنوان یک مقوله فرهنگی در نظر گرفته شود و نه صرفاً یک صنعت تجاری، من معتقدم که سینمای اجتماعی باید جلوتر از جامعه باشد و معضلات اجتماعی را به تصویر بکشد، اما به دلیل سختگیریهای شورای پروانه ساخت و نمایش، این امکان برای کارگردانان وجود ندارد.»
ارسال دیدگاه