علائی در گفتوگو با پانا:
هنر کشور احتیاج به تغییر نسل دارد
اجراها باید با وسواس و کارشناسی اجازه اجرا داشته باشند تا تأثیر مطلوبی بر روی دانشآموزان داشته باشند
تهران (پانا) - کارگردان نمایش «ترلان» گفت چالشهای موجود در هماهنگی با ارگانهای مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش نیاز به برنامهریزی در سطح کلان دارد، همچنین کیفیت کارها باید سنجیده شود و تنها اجراهای با وسواس و کارشناسی اجازه اجرا داشته باشند تا تأثیر مطلوبی بر روی دانشآموزان داشته باشند. اگر این همکاریها و برنامهریزیها به درستی انجام شود، میتواند به نفع بدنه هنری و فرهنگی کشور باشد و به صورت فنی فرهنگسازی کند.
علیرضا علائی در گفتوگو با پانا درباره نمایش «ترلان» گفت: «نمایش ترلان برگرفته از قصههای فولکولر خودمان است که با نگاه و پرداخت مدرن به آن نگاه کردیم، اساس و کلیت در مورد جایگاه خاص کار موسیقی و ساز عاشقی شکل گرفت در واقع ما این نوع قصص رو خیلی داریم در واقع غنی هستیم که میشود آنها را پیدا کرد و بهشان پرداخت و تبدیل به نمایشنامه درام کرد. اساس قصه درباره آش که از گذشته خودش بی اطلاع است و در خواب در واقع درگیریهای ذهنی آزارش میدهد، در واقع در یک شبی خواب میبیند که مردی به او میگوید من پدرت هستم و ما طلسم شدیم و گرفتار ملکه سرم هستیم و بعد از اینکه در واقع کاراکتر قصه ما آیاز از خواب بیدار میشود، به دنبال پیدا کردن جواب این سوالات است و این موضوع باعث میشود که برای پیدا کردن جواب و حقیقت راهی سفر شود.»
وی درباره اهمیت تئاتر عروسکی گفت: «مهم بودن تئاتر عروسکی از این منظر میتواند مورد بررسی قرار گیرد که ما را وارد یک دنیای تخیلی و رویایی میکند و اون چیزی را که شاید کمتر شاهد آن هستیم در نمایش های صحنه ای بدون هیچ مرزی، بدون هیچ محدودیتی شما را وارد یک خلسه وادار به تفکر میکند و موضوعاتی را میتواند مطرح کند که شاید بسترش در نمایشهای صحنهای نباشد. هرچقدر تئاتر عروسکی پا بگیرد و اجراهای مختلفی داشته باشد و ارتباط با مخاطب بیشتر شود، تخیل و رویا را نهادینه میکنیم چراکه به نظر من انسان بدون رویا نمیتواند تحمل زیست را برای خودش داشته باشد. به نظر من انسان با رویا و تخیل میتواند زمینه های پیشرفتش را فراهم سازد.»
علائی اضافه کرد: «قطعا فضا و زیرساخت در جشنوارهها است که پدیدار میشود و به گروه های اجرا کمک میکند تا کارها بهتر دیده شوند، به نظر من یک فاصله عمیقی بین مخاطب و تولید کنندگان افتاده است و این بایستی کمتر شود چراکه ما مخاطبان فرهیخته و فهیم آگاهی داریم و این برای من هنرمند، برای من تولید کننده اثر بایستی اینجوری باشد که همچنان هر روز خودم را به روز کنم و در واقع از گذشته خودم پیشی بگیرم.»
این کارگردان درباره همکاری هنرمندان با وزارت آموزش و پرورش گفت: «چالشهای موجود در هماهنگی با ارگانهای مختلف مانند وزارت آموزش و پرورش نیاز به برنامهریزی در سطح کلان دارد، همچنین کیفیت کارها باید سنجیده شود و تنها اجراهای با وسواس و کارشناسی اجازه اجرا داشته باشند تا تأثیر مطلوبی بر روی دانشآموزان داشته باشند. اگر این همکاریها و برنامهریزیها به درستی انجام شود، میتواند به نفع بدنه هنری و فرهنگی کشور باشد و به صورت فنی فرهنگسازی کند.»
علیرضا علایی به اهمیت و ارزش کودک و نوجوان در جامعه امروز اشاره و گفت: «باید به این نسل بهطور جدیتری توجه شود، کودکان و نوجوانان امروزی بهویژه در تحلیل و درک مسائل فرهنگی و اجتماعی بسیار هوشمند و آگاه هستند و نمیتوان به سادگی به آنها نگاه کرد. محتوا سازی و فرهنگ سازی باید با توجه به آگاهیهای جدید نسل جوان انجام شود و از موضوعات کهنه و بیربط پرهیز شود.»
وی همچنین به ضرورت برقراری ارتباط با این نسل و شنیدن صدای آنها اشاره کرد و گفت: «باید برای آینده آنها برنامهریزی کرد. همچنین تربیت نسل جدید هنرمندان در حوزههای مختلف مانند نویسندگی، طراحی صحنه، عروسکسازی و کارگردانی اهمیت دارد و این فرآیند باید در اولویت کاری قرار گیرد.امیدوارم که این تغییرات و توجهات به نسل جدید بهزودی محقق شود.»
ارسال دیدگاه