یساقی در گفتوگو با پانا:
بهترین زمان درگیر شدن با تئاتر، نوجوانی است
تهران (پانا) - کارگردان نمایش «جک نارن» معتقد است نمایش عروسکی یکی از مهمترین و جذابترین شیوههای بیانی تئاتر است، در واقع یکی از بهترین ابزارهای تئاتر که محدودیتهای بسیار بسیار کمی دارد به همین خاطر خیلی در تولید آثار میتواند به هنرمند جا دهد و میتواند خلاقیت هنرمند را به چالش بکشد از همین بابت به نظرم یکی از جذابترین شیوههای نمایشی که در ایران کمتر به آن پرداخته میشود محسوب میشود.
قیس یساقی در گفتوگو با پانا درباره نمایش «جک نارن» گفت: «نمایش «جک نارن» یک نمایش عروسکی به شیوه تلفیقی است که در ژانر کمدی سیاه تولید شده و به یک اتفاق تاریخی میپردازد، یک اتفاق واقعی، یک واقعه واقعی در قرن ۱۷ میلادی که در که به حمله فرانسه به هلند مربوط میشود و ما با این اتفاق شوخی کردیم و متنش خیلی وقت پیش نوشته شده بود و متن بازنویسی شد و برای اجرای عروسکی و اجرا در جشنواره آماده شد و به صحنه رفت، امیدواریم که به زودی شاهد اجرای عموم آن روی صحنه نیز باشیم.»
وی به اهمیت تئاتر عروسکی اشاره کرد و گفت: «نمایش عروسکی یکی از مهمترین و جذابترین شیوههای بیانی تئاتر است، در واقع یکی از بهترین ابزارهای تئاتر که محدودیتهای بسیار بسیار کمی دارد به همین خاطر خیلی در تولید آثار میتواند به هنرمند جا دهد و میتواند خلاقیت هنرمند را به چالش بکشد از همین بابت به نظرم یکی از جذابترین شیوههای نمایشی که در ایران کمتر به آن پرداخته میشود محسوب میشود.»
یساقی همچنین درباره جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک گفت: «جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک یکی از مهمترین رویدادهایی که به هر نمایش جان میدهد و موجب شده تا تئاتر عروسکی زنده بماند چراکه اگر نباشد انگیزهای برای هنرمندان وجود ندارد.»
وی تاکید کرد: «با توجه به همه سختیهایی که در تولید تئاتر، مخصوصاً تئاتر عروسکی وجود دارد انگیزهای برای هنرمندان وجود ندارد که بتوانند نمایش تولید کنند و روی صحنه ببرند.»
قیس یساقی درباره همکاری هنرمندان با وزارت آموزش و پرورش گفت: «همکاری با وزارت آموزش و پرورش و مدارس یک مقدار پیچیده است مخصوصاً برای ما که در بخش بزرگسال بیشتر فعالیت میکنیم و همین نمایش «جک نارن» و نمایشهایی شبیه به این نمایشهایی هستند که برای بزرگسال تولید شده اند و حتی برای کودک خیلی هم مناسب نیستند از همین بابت خیلی جایی برای همکاری با مدارس و سنین کمتر از مثلاً ۱۶ ۱۷ سال وجود ندارد اما در حوزه نمایشی کودک و نوجوان خیلی از این اتفاقات میتواند رقم بخورد و حتی اگر ماهایی که بزرگسال کار میکنیم به این فضا دعوت شویم شاید به فضای کودک ورود کنیم و علاقهمندانه ورود کنیم.»
این کارگردان همچنین گفت: «به نظرم یکی از بهترین زمانها برای درگیر شدن آدم با تئاتر دوران نوجوانی است، من خودم در دوران نوجوانی و دانش آموزی کار میکردم و از همان زمان با این فضا ارتباط گرفتم و همچنان درگیرش هستم.»
وی اضافه کرد: «کودک یا نوجوان خیلی راحتتر میتواند ارتباط برقرار کند و میتواند خلاقیتش را بیشتر درگیر کند.»
قیس یساقی در پایان گفت: «امیدوارم که نمایش عروسکی در حوزه بزرگسال هم بتواند معرفی شود چراکه هر زمان نام تئاتر عروسکی میآید همه یاد کارهای کودک و نوجوان میافتند، امید است روزی برسد که این درک برای همگان وجود داشته باشد که تئاتر عروسکی برای همه سنین مناسب است و فقط مختص کودک و نوجوان نیست.»
ارسال دیدگاه