در گفتوگو با پانا عنوان شد
علاقه هنرمندان تئاتر عروسکی برای اجرای در مدارس
تئاتر عروسکی ایران از استانداردهای جهانی فاصله گرفته است / نمایش عروسکی یک هنر خاص در دنیا است/ باید بستری برای اجرای آثار آثار عروسکی پیدا کرد
تهران (پانا) - کارگردان نمایش «آب و دیگران» معتقد است جشنواره هایی چون جشنواره تهران مبارک بستر خوبی برای نشان دادن هنر تئاتر عروسکی ایران است که باید اتفاقاتی بیفتد تا به جای برگزاری دو سالانه این جشنواره هرساله برگزار شود.
علیرضا ناصحی بازیگر تئاتر، سینما و تلویزیون و دارای لیسانس بازیگری است. او نخستین بار در تلویزیون حضور یافته و سال ۱۳۷۵ در سریال دوقلوها به کارگردانی هرمز هدایت بازی کرده است.
ناصحی متولد ۱۳۵۲ در تهران، لیسانس بازیگری را دارا است و از جمله فعالیت های وی عبارتند از: بازی در تئاترهای: ـ «شهرزاد» (امیر دژاکام)، «آرمون» (رضا حداد)، «و دیگر پهلوانی نبود» (ایمان افشاریان)، «سلام سلام من گرگم» (ایمان افشاریان)، «شاتره» (ایمان افشاریان)، «کنار شیر آتشنشانی» (فرهاد ناظرزاده کرمانی)، «خشم شدید فیلیپ هوتس» (افشین کتانچی و داوود زینلو)، «داستان باور نکردنی سه آدمکش» (بنفشه توانایی)، بازی در نمایش «هیس!» به کارگردانی «عبدالحسین مرتضوی»، «لافکادیو» (امیر مشهدیعباس)، «دزد دریایی» (امیر دژاکام) (نصرالله قادری)، «ارباب پاکروان و نوکرش ماهک خوش سیما» (محمدحسین ناصربخت)، «هملت شاهزاده کوچولوی دانمارک» (رضا بابک) و... گوینده عروسک: ـ «اولی» برنامه «شاپرک» کارگردان (نگار استخر)، «اولک» برنامه «امیدهای ایران» (نگار استخر)، «فری خجسته» برنامه «دربدرها» کارگردان (امیرحسین صدیق). سینمایی ـ بازیگر: «زندگی» (اصغر هاشمی)، «عروس خوش قدم» (کاظم راست گفتار)، «جوجه اردک من» (امیر فیضی). گوینده عروسک: ـ «لعبت» در برنامه «دیو و دلبر» (وحید نیکخواه آزاد) تلویزیون ـ بازیگر: «جوان امروز» (عباس سیدمهدوی)، «نینی مون» (بهرام شاهمحمدلو)، «کارآگاه شمسی و سیاوش مادام» (مرضیه برومند)، «تقی جان» (هنگامه مفید)، «چکمههای استالین» (بیژن صمصمامی، رضا حامدیخواه)، «حس سوم» (مهدی فخیمزاده)، «فیلبانان» (کاظم راست گفتار)، «شبکه ۵/۳» (داریوش کاردان). از جمله فعالیت های جشنواره ای وی عبارتند از: ـ جشنواره نوروز ایرانی پاریس فرانسه نمایش حسن و دیو و جشنواره روهر آلمان غربی، جشنواره نوروزی سئول کره جنوبی نمایش شاهزاده، برنده مقام سوم اولین جشنواره آواز سرزمین دور، برنده مقام دوم از سومین دوره پانتومیم حوزه هنری و.. است.
ناصحی که اکنون نمایش «آب و دیگران» را در بیستمین جشنواره نمایش عروسکی تهران - مبارک دارد، در گفتوگو با پانا گفت: «معضل آب همیشه موضوع مهم و دارای اهمیتی بوده و تصمیم گرفتم نسبت به این موضوع مهم نمایشی را ترتیب ببینم بلکه به واسطه تئاتر شاهد تأثیرات مثبت باشیم.»
وی افزود: «همچنین ایده ساخت عروسکها با استفاده از سازهای موسیقی ایرانی از سالها پیش شکل گرفته و به مشکلات آب و نیاز به تجسم این موضوع منجر شده است. برای مثال تکنیک ماروت در لهستان وجود دارد که در آن عروسکها با استفاده از اعضای بدن ساخته میشوند و معتقدم که این تکنیک میتواند تأثیر مستقیمی بر مخاطب داشته باشد.»
ناصحی همچنین به مشکلاتی که در زمینه تئاتر عروسکی و کودک در ایران وجود دارد، اشاره کرد و گفت: «متاسفانه به عدم حمایت لازم از سوی وزارتخانهها مخصوصاً وزارت آموزش و پرورش و وجود بروکراسیهای پیچیده و کسالتبار در مدیریتها انتقاد دارم و امید دارم که این شرایط هرچه سریعتر تغییر پیدا کند.»
علیرضا ناصحی اضافه کرد: «ما در مدارس کشورهای مختلف اجراهای متنوعی داشتیم و خواهیم داشت اما همیشه دلمان میخواست این نمایشها و این اجراها در مدارس کشور خودمان و برای دانشآموزان این مرز و بوم اجرا داشته باشیم اما هیچوقت نه از سمت کانون نه از سمت آموزش و پرورش بستری برای این اتفاق رقم نخورد، من به عنوان یک تئاتری میتوانم بگویم اگر وزارت آموزش و پرورش این بستر را برای من و همکارانم ایجاد کند نه تنها ما استقبال خواهیم کرد بلکه بی چشم داشت و با عشق برای دانش آموزانمان اجرا میکنیم و همین امر هم میتواند روحیه آنها را بهتر از قبل کند هم میتواند به شکل غیر مستقیم به آنها آموزش دهد.»
وی تأکید کرد: « تئاتر عروسکی و کودک در دنیا معمولاً از حمایتهای بیشتری برخوردار هستند و این عدم حمایت در ایران باعث فاصله گرفتن از استانداردهای جهانی میشود.»
علیرضا ناصحی همچنین به کمبود سالنهای مناسب برای اجرای تئاتر کودک و نوجوان اشاره میکند و میگوید: «جشنوارهها به تنهایی کافی نیستند و باید بسترهای بیشتری برای اجرای نمایشها فراهم شود. تئاتر عروسکی به عنوان یک هنر خاص در همه جای دنیا وجود دارد و نیازمند ویژگی های خاص برای اجرای آن هستیم، همچنین تماشاچیان به دلیل عدم آشنایی با این نوع نمایشها، کمتر به آن توجه میکنند.»
وی به ضرورت برگزاری جشنوارههای سالانه برای تئاتر عروسکی تأکید کرد و گفت: «جشنواره هایی چون جشنواره تهران مبارک بستر خوبی برای نشان دادن هنر تئاتر عروسکی ایران است که امیدوارم اتفاقاتی بیوفتد تا به جای برگزاری دو سالانه این جشنواره هرساله برگزار شود همچنین آرزو میکنم تئاتر عروسکی و کودک در ایران به جایگاه مناسب خود دست برسد.»
ارسال دیدگاه