در گفتوگو با پانا:
کودک و نـوجـوان امـروز درسـت هـدایت شـونـد آینده صنعت انیمشین را تضمین میکنند
مـهمتـرین مسـاله حـوزه پـویانـمایی ایران، نـبود یک صـنعت منسجـم و پـایدار اسـت
تهران (پانا) - یک کارگردان انیمیشن معتقد است کودک و نـوجـوان امـروز، اگـر درسـت هـدایت شـونـد، میتـوانـند آینده این صـنعت را رقـم بـزنـند و به همین دلیل باید بـا دید بـاز بـه نیازهـای نسـل جـدید تـوجـه کرد و از فـناوریهـای نـوین بهـره بـرد و داسـتانهـای جـذابی ساخت که نـه تنها سینمای انیمیشن در داخل، بلکه در خارج از ایران نیز مخاطب داشته باشد.
محمدامین همدانی متولد ١٣۶۶ است و بیش از ١۵سال سابقه کار در فضای انیمیشن دارد. او که در مقطع کارشناسی و در رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق(ع) تحصیل کرده است، از سال٨٧ تا٩٠ مدیرعامل و موسس موسسه هفت سنگ ماهان رسانه بوده است و پس از آن نیز تاکنون، مدیر عامل و موسس خانه پویانمایی انقلاب اسلامی است.
در کارنامه هنری همدانی تهیه کنندگی و کارگردانی انیمیشن های سینمایی و سریالی فراوانی ازجمله «بازگشت»، «در بوشهر»، «دره زنجفیل»، «همسایه ها»، «سربازان بین الملل (آتو)»، «درنگ»، «نوروز آن سال ها»، «تاریخ جنگ»، «چاخان تی وی»، «دربست» و «عموسام» به چشم میخورد و جوایز متعددی را از جشنوارههای بسیج، مقاومت، عمار، خلیج فارس و... کسب کرده است.
محمدامین همدانی در گفتوگو با پانا به مهمترین مسئله حوزه پویانمایی ایران اشاره کرد و گفت: «مـهمتـرین مسـئله حـوزه پـویانـمایی ایران، نـبود یک صـنعت منسجـم و پـایدار اسـت. مـا هـنوز نـتوانسـتهایم بـه نـقطهای بـرسیم که تـولید انیمیشن بـه عـنوان یک حـرفـه جـدی و درآمـدزا در نـظر گـرفـته شـود. کمبود بـودجـه، نیروی مـتخصص محـدود، و ضـعف در تـوزیع و بـازاریابی بـاعـث شـدهانـد انیمیشنهـای ایرانی کمتر دیده شـونـد و در سـطح بینالمللی رقـابـتپـذیر نـباشـند.»
وی افزود: «از طـرف دیگر، ضـعف در تـوجـه بـه نیازهـای مـخاطـب کودک و نـوجـوان و تکرار کلیشههــای فــرهنگی، جــذابیت مــحصولات را کاهــش داده اســت. الــبته مــا منکر فــعالیتهــای مفید و پیشرفــتهــای حــاصــل شــده در این حــوزه نیستیم ولی تــا رسیدن بــه نــقطه لازم بــرای تــولید یک انیمیشن حرفهای فاصله داریم.»
همدانی درباره انتظاراتش از بنیاد ملی پویانمایی گفت: «انــتظار اصلی مــا این اســت که بنیاد بــه جــای تــمرکز صــرف بــر تــولید، بــه زیرســاخــتهــا تــوجــه کند. حــمایت از اسـتودیوهـای کوچک و مسـتقل، فـراهـم کردن امکان دسـترسی بـه ابـزارهـای پیشرفـته تـولید، ایجاد صـندوق هـای حـمایتی بـرای پـروژههـای ریسکپـذیر، کمک بـه ایجاد شـرکتهـای بـزرگ (کمپانی) مسـتقل و کمک بـه صـادرات آثـار انیمیشنی بـاید در اولـویت بـاشـند. همچنین نـظارت بنیاد بـاید بـه مـعنای هـدایت بـاشـد. بـاید بـه مـا اجـازه دهـند تــا از نــوآوری و خــلاقیت در داســتانگــویی و طــراحی بهــره بگیریم. راهــبری بنیاد هــم میتــوانــد در شکلگیری همکاریهای بینالمللی و ایجاد ارتباط با شبکههای خارجی مؤثر باشد.»
این کارگردان درباره اینکه تا رسیدن به مکتب پویانمایی ایرانی چه کارهایی مانده تا انجام شود، گفت: «مکتب پـویانـمایی ایرانی نیازمـند یک هـویت مـشخص اسـت. این هـویت بـاید از دل داسـتانهـای بـومی، عـناصـر فـرهنگی و تـاریخی مـا بیرون بیاید و در عین حـال بـا زبـان بـصری و تکنیکهـای روز دنیا تـرکیب شـود. مـا هـنوز در انــتقال داســتانهــای ایرانی بــه قــالــبهــای جــذاب جــهانی مشک داریم. از ســوی دیگر، نیازمــند آمــوزشهــای حـرفـهایتـر، سـرمـایهگـذاری جـدیتـر و ایجاد یک شـبکه تـوزیع گسـترده داخـلی و خـارجی هسـتیم. تـنها در این صورت میتوانیم به یک مکتب اصیل و پایدار برسیم.»
محمدامین همدانی همچنین درباره اینکه چطور کودک و نوجوان امروز میتواند در عرصه انیمشین فعالیت کند تصریح کرد: «اولین گـام، ایجاد عـلاقـه اسـت، کودک و نـوجـوان بـاید بـه شکلی هـدفـمند بـا دنیای انیمیشن آشـنا شـونـد؛ از طـریق کارگـاههـای سـاده، بـازدید از اسـتودیوهـا، و حتی پـروژههـای آمـوزشی در مـدارس، از طـرفی، والـدین و مـربیان هـم بـاید این اسـتعدادهـا را تـشویق کنند. پیشنهاد مـن این اسـت که نـوجـوانـانی که بـه انیمیشن عـلاقـه دارنـد، بـه جـای تـمرکز بـر نتیجه، ابـتدا روی یادگیری اصـول پـایه مـثل طـراحی، داسـتاننـویسی و تکنیکهـای اولیه تـمرکز کنند. همچنین مـطالـعه و تـماشـای انیمیشنهـای خـوب داخـلی و خـارجی بـه آنـها کمک میکند تـا دیدگـاه خـود را گسترش دهند.»
وی در پایان گفت: «صـنعت انیمیشن ایران بــه هــمدلی و حــمایت هــمهجــانــبه نیاز دارد؛ از ســوی نــهادهــای دولتی، تهیهکنندگــان،هنرمـندان و حتی خـانـوادههـای آنها، بنیاد پـویانـمایی بـاید بـه عـنوان یک تسهیلگـر و حـامی عـمل کند، نـه صـرفـا نـاظـر. کودک و نـوجـوان امـروز، اگـر درسـت هـدایت شـونـد، میتـوانـند آینده این صـنعت را رقـم بـزنـند. لازم اسـت بـا دید بـاز بـه نیازهـای نسـل جـدید تـوجـه کنیم، از فـناوریهـای نـوین بهـره بـبریم و داسـتانهـای جـذابی بـسازیم که نـه تنها در داخل، بلکه در خارج از ایران نیز مخاطب داشته باشند.»
ارسال دیدگاه