کارگاه انتقال تجربه «کتیبهنویسی» برگزار شد
تهران (پانا) - رویداد کتیبه نویسی با عنوان کارگاه انتقال تجربه «کتیبه نویسی» به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه در روزهای ۲۰ و ۲۱ آبان در مجموعه سرچشمه برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، رویداد کتیبه نویسی با عنوان کارگاه انتقال تجربه «کتیبه نویسی» به مناسبت فرا رسیدن ایام فاطمیه با حضور هنرجویان جوان از شهرهای مختلف از جمله تهران، اصفهان، کرمان و قزوین با راهبری و هدایت استاد کریم عرب تهرانی به مدت دو روز در ۲۰ و ۲۱ آبان ماه از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ در فاطمیه ۷۲ تن مجموعه سرچشمه برگزار شد.
کتیبه نویسی بهترین ابزار نمایش ذکر اهل بیت (ع) است
علی فروزانفر مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران با بیان اینکه خوشنویسی از جمله هنرهای چشمنوار، فعال و اثرگذار است، اظهار کرد: بعضی مفاهیم و معانی بلند را جز با زبان گویای هنر نمیتوان بیان کرد و به زیبایی در معرض تماشا قرار داد. خوشنویسی هم یکی از آن ظرفیتهای هنری گرانبها است که همواره با مضامین عالی گره خورده و جز این هم از آن انتظار نمیرود.
وی افزود: پرچم و کتیبه از جمله آثار هنری هستند که در ابنیه مذهبی و هیئات همیشه مورد استفاده قرار میگیرند. اسباب مهمی که میتوان به وسیله آنها به ساحت مقدس ائمه معصومین علیهم السلام عرض ارادت کرد.
فروزانفر، هنر خوشنویسی به ویژه کتیبه نویسی را بهترین راه و ابزار نمایش ذکر اهل بیت(ع)، تعابیر دینی و مضامین عالی دانست و گفت: خط زیبایی که بر تارک دیوار حسینیهها و مساجد نصب و زینت بخش مجالس میشود حاصل سالها مهارت و تجربه اندوزی یک هنرمند برجسته و مستعد است. از این جهت لازم است دستگاههای فرهنگی کشور به ویژه مجموعه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران به موضوع خوشنویسی و به طور خاص کتیبه نویسی توجه ویژه داشته باشد.
وی بیان کرد: بر همین اساس و با توجه به بحث آموزش، انتقال تجربه و رشد و ارتقای هنرمندان خوشنویس این رویداد دو روزه را با حضور و راهبری استاد شاخص و بزرگ حوزه کتیبه نویسی کریم عرب تهرانی هنرمند فرهیخته اصفهانی برگزار کردیم.
ترویج هنر خوشنویسی روی کتیبه و پرچم
کریم عرب تهرانی هنرمند خوشنویسی و طراح درباره برنامه عملی رویداد انتقال تجربه کتیبه نویسی، توضیح داد: در این دو روز، دو کار در سبک کتیبههای بزرگ و ابر پرچم به مناسبت ایام فاطمیه با حضور هنرمندان و هنرجویان اجرا میکنبم. دو کتیبه بزرگی که منقش هستند به تلفیقی از نقوش اسلیمی، فرم و خوشنویسی اسامی حضرت زهرا سلام الله علیها و اشعار محمد حسین غروی اصفهانی در مدح آن حضرت، اشعار و اسامی منتخب به دو خط نستعلیق و ثلث نگارش میشود.
وی بیان کرد: بزرگترین افتخار من این است که همیشه در عرصه شعر آیینی و ترویج هنر خوشنویسی توفیق فعالیت داشتم و این را هم لطفی از جانب اهل بیت(ع) میدانم. ما کار آموزش و ترویج هنر خوشنویسی روی کتیبه و پرچم را از تهران شروع کردیم و امیدوارم این اتفاق در همه شهرها بیافتد و شرایطی فراهم شود که بتوانیم کارگاههای این چنینی را به صورت ماهانه برگزار کنیم.
آفتهای خوشنویسی و کتیبهنویسی
این هنرمند خوشنویس با اشاره به تاثیر رشد و پیشرفت ابزارهایی همچون گرافیک و نرم افزارهای مختلف کامپیوتری بر هنر خوشنویسی، عنوان کرد: در حدود ۲۰ سال گذشته یعنی از سال ۱۳۸۱ به این طرف و با گسترش صنعت چاپ، گرافیک و امثال آن متاسفانه بخش زیادی از خوشنویسی مذهبی را از دست دادیم. بسیاری از خوشنویسان قدیمی دیگر فعالیت نمیکنند. البته در سالهای اخیر به ویژه ۲ سه سال اخیر با حمایتهایی که صورت گرفته چندین رویداد کتیبه نویسی در شهرهای مختلف کشور برگزار و تا حدود زیادی بخش هنر مذهبی و کتیبه نویسی احیا شد و فرم جدیدتری گرفت و مخاطبان خود را پیدا کرد.
عرب تهرانی در پایان با تاکید بر اهمیت و لزوم جلسات انتقال تجربه در مسیر پیش روی هنرجویان و علاقمندان به این حوزه، گفت: زمانی که من کار را شروع کردم استادی نداشتم و بیشتر تمریناتم هم از روی رسم الخطهای کتابی بود. اما امروز شرایط برای هنرجویان بسیار شرایط خوبی است. رویدادهای این چنینی فرصت مغتنمی هستند که خوشنویسان جوان میتوانند از آن نهایت بهره را ببرند. نکاتی که در این جلسات ارائه میشود حاصل بیش از ۲۰ سال تجربه و تلاش است. یکی از توصیههای اصلی در ایجاد مهارت در این حوزه تمرین، تمرین و تمرین است هنرجویان میتوانند با تهیه قلمو و تمرین خط با آب روی موزاییک خوشنویسی به سبک کتیبه نویسی را تمرین کنند.
ارسال دیدگاه