در گفت‌وگو با پانا:

تئاتر کودک و نوجوان بیشتر جنبه تفننی و سرگرمی دارد

«اهمیت استفاده از موسیقی و هنر بومی در تئاتر کودک»/ کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان مفاهیم دینی را هنرمندانه در آثار خود نمایش دهند

تهران (پانا) - دبیر کانون تئاترهای دینی کشور با اشاره به این مطلب که تئاتر کودک و نوجوان بیشتر جنبه تفننی و سرگرمی دارد گفت کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان باید مفاهیم دینی را هنرمندانه در آثار خود نمایش دهند.

کد مطلب: ۱۵۱۷۳۶۷
لینک کوتاه کپی شد
تئاتر کودک و نوجوان بیشتر جنبه تفننی و سرگرمی دارد

دبیر کانون تئاترهای دینی کشور در گفت‌وگو با پانا، ضمن ابراز تأسف از امر که امروز تئاتر کودک و نوجوان کارکردهای آموزشی و انتقال مفاهیم خویش را از دست داده است و بیشتر به جنبۀ تفننی و سرگرمی آن پرداخته می‌شود، گفت: «نمایش‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که مخاطب، از طریق عمل نمایشی آن را تجربه کرده و فراموش نکند.»

وی خاطرنشان کرد: «تئاتر کودک و نوجوان یکی از عرصه‌های مهم فرهنگی است که علاوه بر جنبه‌های سرگرمی، نقش مهمی در انتقال مفاهیم تربیتی، آموزشی و اخلاقی دارد. برگزاری جشنواره‌هایی همچون جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان و اکنون نیز اختصاص بخش ویژه‌ای با عنوان کودک و نوجوان به عنوان یکی از بخش‌‌های اصلی بیست‌ونهمین جشنواره تئاتر استان تهران، می‌تواند به تقویت این نقش کمک کرده و فضای مناسبی را برای ارایه آثار نمایشی متنوع فراهم کند. در بیست‌ونهمین دوره این جشنواره، محمود فرهنگ، دبیر کانون تئاترهای دینی کشور، پس از تماشای نمایش «لوپتو» اثر آرش شریف‌زاده، با خبرنگار فرهنگ و هنر خبرگزاری پانا به گفت‌وگو پرداخت و دیدگاه‌های خود را درباره اهمیت تئاتر کودک و نوجوان، چالش‌ها و ضرورت توجه به فرهنگ و مفاهیم دینی در این حوزه بیان کرد.»

کارگردانان تئاتر کودک و نوجوان مفاهیم دینی را  هنرمندانه در آثار خود نمایش دهند

فرهنگ با اذعان به این امر که «تئاتر کودک و نوجوان»، به‌ویژه اگر جنبه‌های دینی به‌درستی در لابه‌لای اثر گنجانده شوند و به صورت شعار نباشند، می‌تواند محمل خوبی برای نمایش مفاهیم دینی باشد،گفت: «متاسفانه، در برخی موارد از آثار دینی به‌درستی دفاع نمی‌شود و اغلب شاهد حمایت بیشتر از آثار خارجی هستیم؛ این در حالی است که در حوزه تئاتر، سینما و ادبیات، بیشتر آثار خارجی بر جامعه مسلط شده‌اند و من معتقدم در این راستا، ضروری است که کارگردانان و هنرمندان با تحقیق و پژوهش عمیق، مفاهیم دینی را به‌طور هنرمندانه در آثار خود به نمایش بگذارند.»

وی در ادامه «لوپتو» را نخستین تئاتر اقتباسی از انیمیشن ایرانی برشمرده که می‌توان آن را با استفاده از فرهنگ و باورهای ایرانی و بومی بازسازی کرد، افزود: «برای بازآفرینی چنین آثار اقتباسی، باید از موسیقی، دکور، طراحی لباس و دیگر عناصر بومی خود استفاده کنیم و این کار موجب می‌شود که اثر برای مخاطب ایرانی جذاب‌تر و آشناتر باشد و در نهایت تأثیرگذاری بیشتری داشته باشد.»

تئاتر کودک و نوجوان بیشتر جنبه تفننی و سرگرمی دارد/ مخاطب باید از طریق عمل نمایشی، نمایش را تجربه کند

فرهنگ با تأکید بر اهمیت و ضرورت استفاده از نمایش به عنوان یک ابزار فرهنگ‌ساز، ضمن ابراز تأسف از این امر که امروز در کشور، تئاتر کودک و نوجوان بیشتر جنبه تفننی و سرگرمی دارد و کمتر به بعد آموزشی آن توجه می‌شود، ادامه داد: «در سال‌های اخیر، تلاش‌هایی برای نگارش و اجرای نمایشنامه‌هایی با محتوای آموزشی برای مدارس صورت گرفته است، اما همچنان باید این بخش تقویت شود و البته برای اینکه اثرات آموزشی ماندگاری داشته باشد، نمایش‌ها باید به‌گونه‌ای طراحی شوند که مخاطب، از طریق عمل نمایشی آن را تجربه کرده و فراموش نکند.»

«اهمیت استفاده از موسیقی و هنر بومی در تئاتر کودک»

وی در بخش پایانی این گفتگو، با تأکید بر این مفهوم که می‌بایست برای تأثیرگذاری بیشتر در تئاتر کودک و نوجوان، از موسیقی اصیل ایرانی و طراحی‌های بومی در لباس، دکور و دیگر جنبه‌های نمایش استفاده کرد، اضافه کرد: «با این کار، نمایش علاوه بر حفظ اصالت فرهنگی، می‌تواند تأثیرگذاری بیشتری بر مخاطبان ایرانی داشته باشد و مفاهیم فرهنگی و دینی خود را به شیوه‌ای هنرمندانه به نمایش بگذارد.» 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار