فرهاد فخرالدینی: به دلیل نبود حمایت دوری از موسیقی را انتخاب کردم
مسئولان به دنبال تقابل با موسیقی نباشند/ موسیقی نیاز به حمایت دولتی دارد
تهران (پانا) - آهنگساز و رهبر ارکستر دلیل دوری ۸ سالهاش را نارضایتی از نبود حمایتهای دولتی دانست.
نشست رسانهای منظومه سیمرغ قاف به رهبری فرهاد فخرالدینی، با حضور فرهاد فخرالدینی آهنگساز و رهبر ارکستر، آرش امینی مدیر هنری و رهبر ارکستر، حبیب صبور تهیهکننده و مصطفی جعفری معاون توسعه بازار کرمان موتور دوشنبه ۱۴ آبان در تالار وحدت برگزار شد.
در ابتدای این نشست آرش امینی مدیر هنری و رهبر ارکستر درباره منظومه سیمرغ قاف گفت: این مجموعه بر اساس منطق الطیر عطار نیشابوری آغاز شد و بر اساس تصحیح شفیعی کدکنی در ۵ مووان ساخته شد.
وی ادامه داد: کنسرت ویولن در بخش اول برنامه توسط امین غفاری برگزار خواهد شد. در این برنامه ایت افتخار فراموش نشدنی را دارم که در کنار استاد باشم. این کنسرت به رهبری اقای فخرالدینی برگزار خواهد شد. تمرینات را با گروه کُر آغاز کردم و اثر به صورت زیرکانه حرکت میکند که هر ارکستری در دنیا قابلیت اجرای آن را دارند.
فرهاد فخرالدینی آهنگساز این مجموعه گفت: کلام با وزن مشخص مشکلاتی را سر راه آهنگساز قرار میدهد اما تمهیداتی وجود دارد از این محدودیت خارج شویم. این مجموعه اصولا کار اپرایی است. خوانندههایی در آن انتخاب شدند که با نُت آشنایی دارند تا این موارد را ارائه دهد.
فخرالدینی با اشاره به خوانندههای این مجموعه اظهار کرد: مهدی محمدی در نقش خواننده تنور است. علی تفرشی در نقش راوی است و با گروه کُر به اتفاق میرسند و نقش گروهی دارند. ساز این اثر بر اساس ارکستر سمفونیک است که در منار آن گروه آواز جمعی قرار دارد.
این آهنگساز در ادامه اظهار کرد: پردههای موسیقی ایرانی پردههای خاص در دستگاههای مختلف است.موسیقی مغرب زمین این اتفاق افتاده که نُتها کمی جابهجا شدند. بر این اساس آمادگی پیدا کردند برای کنسرتی که پردههای ایرانی ندارد قابل اجرا باشد. موسیقی فقط به فواصل موسیقی معطوف نمیشود. فرهنگ ما فرهنگ بسیار غنی است. شعر،موسیقی،فرش،هنر و غیره همبستگی با هم دارد و نمیشود آن را نادیده گرفت.
فخرالدینی با اشاره به دوری ۸ساله در این عرصه اظهار کرد: عمرمن بیشتر در سرکلاس، در استودیو و در سر ضبط صرف شده است. من در این مدت دوری به تالیف کتاب پرداختم. همیشه نیت خیر داشتم و هرجا احساس کردم حضورم موثر نیست به مار دیگر مشغول شدم.
این آهنگساز در ادامه با توضیح ساز شخصی خود یعنی ویولن میگوید: همیشه در صدد آن بودم بیینیم چهکارهایی میشود انجام داد تا متفاوت بود. رفته رفته قطعاتی با ساز ویولن نوشتم و در کنسرتهای مختلف از آن استفاده کردیم. هویت موسیقی ایرانی در آثار پنهان نشده است. در حقیقت لحن موسیقی با موسیقی ایرانی انس و الفت دارد و به تایید کار دوستان آثار بدی از آب درنیامده است.
فخرالدینی در پایان درباره ارزیابی خود از وضعیت موسیقی ایران، متذکر شد: در همه جای دنیا از موسیقی حمایت میشود زیرا موسیقی نیازمند حمایت دولتها است. دوری چند ساله من از اجرا نارضایتی من بود زیرا حمایتی نمیشد پس ترجیح دادم کنارهگیری کنم. انتظار هنرمندان موسیقی از دولتها این است که از موسیقی حمایت کنند، با اهالی موسیقی تقابل نکنند و شان هنرمندان موسیقی را حفظ کنند. متاسفانه موسیقی ایران علمی نشده است. مسئولان بدانند موسیقی یک علم است و با آن تقابل نکنند.
ارسال دیدگاه