در گفت‌وگو با پانا:

تقویت جشنواره میراث‌فرهنگی مستلزم مشارکت مردم است

تهران (پانا) - داور بخش «میراث دیجیتال» سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی مبحث فضای مجازی و محتوای دیجیتال را در جامعه امروز بسیار پررنگ و گسترش و تقویت جشنواره را مستلزم مشارکت بیشتر از سوی مردم دانست.

کد مطلب: ۱۵۱۲۹۱۴
لینک کوتاه کپی شد
تقویت جشنواره میراث‌فرهنگی مستلزم مشارکت مردم است

امیر سحرخیز داور بخش «میراث دیجیتال» سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی در گفت‌وگو با پانا درباره اهمیت این جشنواره برای جامعه گفت:«برگزاری چنین جشنواره‌ای که بیشترین محتوای آن آثار چندرسانه‌ای و دیجیتال است، از این جهت که بیشترین دریافت محتوای تصویری و متنی بدون شک از طریق پلتفرم‌های دیجیتال صورت می‌گیرد، طبیعتا می‌تواند یک درصدی از مخاطب این فضا را به خودش اختصاص دهد ولی مهم‌تر از آن اطلاع‌رسانی و بحث مارکتینگ است.»

وی درباره راهکارهای تقویت و گسترش این جشنواره بیان کرد:« راهکارهای تقویت این جشنواره را فقط می‌توانم از منظر بخشی که در آن داور بودم، بگویم. بخش زیادی از آن بخشی که ما داوری کردیم، به محتوایی برمی‌گردد که آدم‌های عادی، نه یک شرکت یا موسسه یا نهاد مرتبط با میراث‌فرهنگی، بر اساس علایقشان خلق کرده‌اند؛ همانطور که اساسا تولید محتوای دیجیتال به افرادی که صرفا به موضوعات علاقه دارند، برمی‌گردد و افراد بر اساس علایقشان ان محتواها را تولید می‌کنند.»

داور بخش «میراث دیجیتال» سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی بیان کرد:«از آنجایی که خیلی از محتواهایی که در این حوزه دیدم، به صورت شخصی تولید شده است، بنابراین تقویت جشنواره برمی‌گردد به اینکه چطور می‌شود از آدم‌ها مشارکت گرفت. خیلی از مردم حتی نمی‌دانند که چنین جشنواره‌ای با این بخش‌ها برگزار می‌شود.»

وی تصریح کرد: «دیگر راهکار تقویت جشنواره هم به ما مربوط می‌شود که چه محتوایی را به عنوان یک اثر منتخب اعلام کنیم تا بشود جهت‌دهی بهتری کرد که مطمئنم بدون خطا نیست، اما شاید در تقویت دوره‌های بعدی جشنواره بتواند خیلی موثر باشد.»

سحرخیز درباره اینکه چنین جشنواره‌ای برای انتقال ارزش‌های میراث‌فرهنگی به نسل جدید چه کارهایی باید انجام دهد، گفت: «ما می‌دانیم که دریافت اطلاعات نسل جدید از چه مسیری است. بنابراین چنین جشنواره‌ای برای اینکه بتواند در جهت نگاهی که دارد که طبیعتا میراث‌فرهنگی و گردشگری است، موثر باشد، باید به بخش محتوای دیجیتال وزن و اهمیت بیشتری دهد.»

وی ادامه داد: «امروزه به ندرت این اتفاق می‌افتد که نسل جدید به سراغ محتوای نوشتاری درباره موضوعاتی که اینجا در موردشان صحبت می‌کنیم، از جمله میراث، نقاط مهم گردشگری، بناهای تاریخی یا هر چیزی که در چنین جشنواره‌ای از آن صحبت می‌شود، برود. به نظرم باید وزن محتوای دیجیتال در چنین جشنواره‌ای بیشتر شود.»

داور بخش «میراث دیجیتال» سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی درباره راهکارهای درگیر شدن خانواده‌های ایرانی با مساله حفظ و حراست از میراث‌فرهنگی نیز بیان کرد: «مطمئنا شیوه‌های حفظ و حراست از میراث‌فرهنگی و چیزی که به نوعی در خانواده‌ها فرهنگ‌سازی می‌شود یک بحث تخصصی است. ممکن است من به عنوان یک آدم عادی چیز‌هایی به ذهنم برسد. مثلا در ارتباط با همین شاخه دیجیتال جشنواره می‌توانیم بگوییم که خوبی محتوای دیجیتال این است که منحصر به آدم‌های حرفه‌ای نیست. الان همه آدم‌ها با یک گوشی موبایل، یک رسانه و کارگردان هستند. شاید حتی ایجاد یک گروه جدید در این جشنواره برای آثار مردمی خیلی به این جریان کمک کند. اگر شخصی خودش یک فیلم یا پست اینستاگرامی بسازد، خیلی برای دیده شدنش تلاش می‌کند.»

وی در پایان تاکید کرد:«از پتانسیل فضای مجازی در این جشنواره به شدت می‌شود، استفاده کرد و به نظرم این شاخه از جشنواره باید در دوره‌های بعدی پررنگ‌تر و بزرگ‌تر شود.»

سومین جشنواره بین‌المللی چندرسانه‌ای میراث‌فرهنگی با شعار «ایران ما، میراث ما؛ میراث ما، ایران ما» ۱۵ تا ۱۸ آبان‌ماه، به دبیری علیرضا تابش از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و به میزبانی استانداری فارس، در شیراز برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار