سامان حسین پور کارگردان فیلم کوتاه «چمدان» در گفتوگو با پانا؛
باید راههای جدیدی برای حضور نخبگان جوان به جشنواره فیلم کوتاه پیدا کرد
تهران (پانا) - سامان حسین پور کارگردان فیلم کوتاه «چمدان» که برای حضور در چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران از کره جنوبی به تهران آمده، معتقد است این رویداد باید هرچه بیشتر راه به نخبگان جوان دهد تا ایدههای جدید و جهانی خود را به مرحله اجرا برسانند و این فرصت سازی در همه ابعاد سینما صدق می کند.
سامان حسینپور فیلمسازی است که با فیلم کوتاه «چمدان» در چهلویکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران حضور دارد؛ فیلمی موفق که در جشنوارههای مطرحی از کره جنوبی و رویدادهای سینمایی در اسپانیا، برزیل و... شرکت داشته است و جایزه بنیاد فرهنگ آمریکا را نیز دریافت کرده است.
سامان حسینپور درباره فیلم کوتاه خود در جشنواره فیلم کوتاه تهران چهل و یکم در گفتوگو با پانا گفت: «کردها همیشه با مساله مهاجرت خواسته و یا ناخواسته روبرو بودهاند و در طی این تصمیم سرزمین خود را بهنوعی ازدستدادهاند، در فیلم کوتاه «چمدان» ما با یک کرد مهاجر سوریهای مواجهیم که برای دومین بار سرزمینش را که استعارهای از یک چمدان است از دست میدهد. بهعنوان یک فیلمساز کرد مسائل اقلیتها و این گروه بسیار برایم حائز اهمیت است و تلاشهایم در حیطه سینما از قبل بر محور فرهنگ و سینمای کردی بوده و ازاینپس هم بیشتر تمرکزم را بر این حیطه خواهم گذاشت.»
وی به مهمترین ویژگی فنی یا محتوایی اثرش اشاره کرد و گفت: «ویژگی جذاب «چمدان» از منظر خودم این است که قصه را بدون روایت و بر پایه احساس، عواطف و کنشهای بازیگر شکل میدهد و آنچه بیان نمیشود در پایان گوشخراشتر از چیزی است که میتوانست در قالب کلمات ادا شود.»
حسین پور درباره حضورش در ادوار مختلف جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران گفت: «این سومین حضور من در جشنواره فیلم کوتاه تهران بهعنوان کارگردان بهحساب میآید و قبلتر هم در هیات انتخاب بخش داستانی همراه جشنواره بودهام. اساساً این جشنواره مهمترین جشنواره فیلم کوتاه تهران است که بهطور مستقیم بر بدنه و محتوای سینمای ایران تأثیر میگذارد. بهترین فرصت برای گپ و گفت با فیلمسازان مختلف، شکل گرفتن همکاریهای مختلف برای آینده و شروع پروژههای جدید با دوستان و همکاران جدید است؛ ظرفیتهایی که شخصاً برای خودم اتفاق افتاده است. نمایش فیلمهایم در ایران و برای مردمم همیشه افتخارآمیز بوده و خواهد بود.»
این فیلمساز درباره چشماندازی که برای خودش در عرصه «فیلمسازی» ترسیم کرده است توضیح داد: «در حال حاضر در چند پروژه فیلم بلند بهعنوان نویسنده در حال همکاری هستم و بهتازگی از مدرسه فیلم بوسان در کره جنوبی فارغالتحصیل شدهام و امیدوارم که بهزودی فیلم کوتاه جدیدم را جلوی دوربین ببرم و همچنین مقدمات اولین فیلم بلندم را برای بهار ۱۴۰۵ آماده کنم. چشمانداز برای من بسیار روشن است و آنچه علاقه من بوده و هست پرداختن به سینمای بومی، فرهنگ و زبان کردی و مردم همزبان در کردستان است، به نظر من این فرهنگهای مختلف در ایران است که این سرزمین را زیباتر کرده است و ما نباید از فرهنگ و ریشه خود، هرچه که هست دور بشویم.»
حسین پور درباره اینکه آیا تماشای آثار همکارانش در جشنواره جز برنامههای او بوده یا خیر گفت: «من متأسفانه به دلیل همزمانی فارغالتحصیلیام از مدرسه فیلم بوسان در کره جنوبی نتوانستم به تماشای فیلمهای جشنواره بنشینم اما دریکی دو روزی که حضور داشتم توانستم با همکاران قدیمی و جدید فیلم کوتاه و دوستداران سینما به گپ و گفت و صحبت درباره سینما بنشینیم. من خودم را مخاطب فیلم کوتاه میدانم و معتقدم سینمای کوتاه همانند شعر در ادبیات است، کوتاه اما بسیار باارزش و دارای چارچوب و استاندارد خود است.»
وی در پایان به انتظاری که بهعنوان یک فیلمساز از جشنواره فیلم کوتاه تهران دارد گفت: «فیلم کوتاه تهران عملاً بزرگترین جشنواره فیلم کوتاه ایران و شاید خاورمیانه است. بهعنوان کسی که جشنوارههای متعددی شرکت کردهام معتقدم باید بسیار باشکوهتر برگزار شود و مخاطب بیشتری را در سالنهای بزرگتری باکیفیت بهتری به تماشا بنشاند و اینیک رؤیا نیست و بسیار قابلدسترس است. ایران کشوری زیبا با ثروتهای بزرگی است که اگر همه دستبهدست هم دهیم میتوانیم اتفاقات بزرگی رقم بزنیم. آنچه نیاز است حمایت مسئولان از نیروها و هنرمندان جوان است، باید راه به نخبگان جوان داده شود تا ایدههای جدید و جهانی خود را به مرحله اجرا برسانند و این در همه ابعاد سینما صدق میکند.»
چهل و یکمین جشنواره بینالمللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار تا ۲ آبان در پردیس سینمایی ملت در حال برگزاری است.
ارسال دیدگاه