در گفت‌و‌گو با پانا مطرح شد

«آپاترید» تلنگری به زندگی مهاجران

تهران (پانا) - مدیر فیلمبرداری فیلم کوتاه «آپاترید» گفت فیلمنامه «آپاترید» پر از تلنگر درباره مهاجران است و خود این موضوع برای او بسیار جذاب بود.

کد مطلب: ۱۵۱۱۵۰۱
لینک کوتاه کپی شد
«آپاترید» تلنگری به زندگی مهاجران

«آپاترید» به نویسندگی و کارگردانی سید محمدحسین حسینی و تهیه‌کنندگی محمد گودرزی روایتی است از زندگی پر چالش یک خانواده افغان در ایران.

بابک ابرغانی، مدیر فیلم‌برداری فیلم کوتاه «آپاترید» در گفت‌و‌گو با پانا درباره همکاری با این پروژه گفت: «از قبل با عوامل و کارگردان این فیلم دوستی و آشنایی داشتم و در کارهای بلند و کوتاه دیگر باهم کارکرده بودیم. زمانی که کارگردان قصه را برایم تعریف کرد آن را دوست داشتم و قرار شد باهم کارکنیم. اما من آن زمان مشغول پروژه دیگری بودم که خوشبختانه در تولید «آپاترید» وقفه‌ای افتاد و زمانی که شروع کردند، کار من هم در تمام‌شده بود و این سعادت نصیبم شد که در این اثر حضور پیدا کنم.»

وی درباره علت علاقه‌اش به این قصه اظهار کرد: «فیلم‌نامه «آپاترید» پر از گره‌های انسانی مختلف درباره مهاجران است و خود این موضوع برایم جذاب بود. نکته دیگر این‌که این قصه تخت و سرراست نبود. ضمن این‌که خود قصه (سرگذشت بچه‌ها و پدری که نمی‌داند چه کند؛ پا پس بکشد یا جلو برود بود) ظرفیت چالش داشت و من در سینما چالش را بسیار دوست دارم. خوشحالم از این‌که باتجربه ده‌ساله در تولید فیلم کوتاه در این فیلم رفقایی پیدا کردم که کار اجتماعی سرراست نمی‌سازند و ذره‌ای برای مخاطب احترام قائل‌اند و فیلم‌نامه‌هایی را می‌نویسند که در آن چالش‌ها و برخوردهای مختلف انسانی وجود دارد و این یعنی اهمیت دادن به مخاطب.»

ابرغانی در جواب این‌که دلیل علاقه و کثرت فعالیتش در حوزه فیلم کوتاه چیست، گفت: «در تاریخ سینمای ایران آدم‌های جریان‌سازی داریم؛ از آقای کیارستمی تا آقای فرهادی. یا در حوزه سینمای دفاع مقدس به آقایانی چون حاتمی کیا و ملاقلی پور برمی‌خوریم که همگی صاحب سابقه درخشان در حوزه فیلم کوتاه هستند. این آدم‌ها جریان سازی می‌کنند و باعث می‌شوند در سینمای بلند جنسی متفاوت از فیلم‌سازی شکل بگیرد. البته برخی نیز به تقلید از این بزرگان جریان سینما را به تکرار انداختند. ولی سینمای فیلم کوتاه این‌گونه نیست و در مقاطعی موفق شده است تا برای خودش سینمایی به معنای دقیق کلمه را خلق کند؛ بر این اساس شما در فیلم‌های کوتاه ایران قصه‌هایی را می‌بینید که پر از تمثیل و ایهام‌های مختلف است؛ درست مانند یک شعر دل‌نشین.»

وی افزود: «فیلم کوتاه برای من اتفاق مهمی است که معتقدم مخاطبش در آن سینما را به معنای کامل تجربه می‌کند و زمانی که خروجی را می‌بیند می‌گویید که این فیلم را فقط در سینمای فیلم کوتاه می‌توانستم ببینم و نه در جای دیگر. بر این اساس فیلم کوتاه بستری است که فیلم‌سازان به مدد آن دغدغه‌ها را مطرح و ذات سینما را خلق می‌کنند.»

مدیر فیلم‌برداری فیلم کوتاه «آپاترید» در پایان با اشاره به چالش‌های تولید در سینمای کوتاه گفت: «عدم وجود بودجه مناسب بزرگ‌ترین چالش ما در تولید فیلم کوتاه است؛ این‌که کار تمام می‌شود و زمانی هم می‌گذرد اما هنوز پولی نگرفته‌ایم. همه فیلم‌های کوتاه به‌جز تعداد محدودی که از جایی تأمین بودجه می‌شوند مشکل مالی دارند. این موضوعات مشکلات متعددی را رقم می‌زند که در همه ابعاد فیلم اثر می‌گذارد و ما را ناچار به گیرکردن و حذف برخی از جنبه‌های هنری کار می‌کند.»

خبرنگار : فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار