صالحی در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان سینمایی:

پنج ضلع سینمای ایران به روایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

نیازمند حکمرانی نرم در عرصه سینما هستیم

تهران (پانا) - آیین تکریم و معارفه رؤسای جدید و پیشین سازمان سینمایی امروز شنبه (۲۱ مهر) با حضور سیدعباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمدمهدی احمدی مشاور عالی وزیر فرهنگ و مدیرکل حوزه وزارتی برگزار شد.

کد مطلب: ۱۵۰۹۲۲۳
لینک کوتاه کپی شد
پنج ضلع سینمای ایران به روایت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی در این آیین با تبریک ولادت امام حسن عسکری(ع) و قدردانی از خدمات محمد خزاعی رئیس پیشین سازمان سینمایی گفت: خوشبختانه در این ایام احساس نمی کردم کارهایی که بر دوش سازمان سینمایی بود دچار رخوت شده است چراکه کارها به درستی انجام می‌شد، این امر نشان دهنده وجدان حرفه‌ای همکاران سازمان سینمایی بود و برخود لازم دانستم از همه عزیزان تشکر کنم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه در زمان تصدی گری ۳۰ ماهه آقای خزاعی بر ریاست سازمان سینمایی زحمات بسیاری کشیده شده، تصریح کرد: برخی از مدیران، مدیران اتوبوسی هستند به این معنا که زمان تصدی گری مدیریت تعداد زیادی افراد را با خود به دستگاه مربوطه می آورند و‌ تعداد زیادی را نیز خارج می‌کنند، البته باید توجه داشته باشیم این مدل اقدامات به ساختارها مدیریتی ضربه زده است اما در زمان ریاست  آقای خزاعی بر سازمان سینمایی، از ظرفیت همکاران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بهره برده شد و این نشان دهنده پختگیِ مدیریتی ایشان است.

بنیه فکری در سینمای ایران تقویت شود

وی با تاکید بر اینکه سازمان سینمایی حساسیت های خاص خودش را دارد به همین دلیل قصد داشتیم از فردی که تجربه کار در این فضا را داشته برای این جایگاه استفاده کنیم، گفت: از همان ابتدا که بنا شد به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به مجلس شورای اسلامی معرفی شوم، قصد داشتم از فردی با تجربه برای تصدی گری ریاست سازمان سینمایی استفاده کنم، امید داریم با حضور دکتر فریدزاده سینمای اندیشه‌ورز تقویت شود و البته منظور ما این نیست که همه فیلم‌ها فلسفی باشد، قصدمان این است که بنیه فکری در سینمای ایران تقویت شود و طعم تفکر را به آن منتقل کنیم.

وی با اشاره به اهمیت فعالیت های هنری در حوزه بین‌الملل، افزود: سینمای ایران بخشی از تابلوی جمهوری اسلامی است. همانطور که در حوزه‌های ورزشی و دیگر حوزه‌ها برافراشته شدن پرچم کشورمان موجب دیده شدن بخشی از هویت ملی، انقلابی و‌ اسلامی می‌شود، سینما نیز از چنین جایگاهی برخوردار است و بر همین اساس هر مقدار که حضور گسترده‌تری در این عرصه داشته باشیم می‌توانیم این هدف را بهتر محقق کنیم.

صالحی در عین حال تصریح کرد: انتظار این است دکتر فریدزاده نیز با تجربه مثبتی که در این حوزه دارند کمک‌حال سینمای ایران باشند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه بخشی از ویژگی‌های سینما را برشمرد و تصریح کرد: سینما امری پنج ضلعی است که اضلاع آن باید همراه با هم حرکت کند، هر مقدار در این تناسبِ اندام‌وارگی ضعف وجود داشته باشد کار سینما سخت‌تر می‌شود.

اقتصاد، ضلع اول سینما

صالحی گفت: ضلع اول، اقتصادِ سینماست؛ در این حوزه موارد متعددی را به عنوان چالش صنعت سینما داریم که از جمله آن می‌توان به پایین بودن سرمایه در گردش سینما، زیرساخت‌های فرسوده یا عدم وجود زیرساخت‌های سینمایی در شهرهای کم برخوردار (البته اقداماتی انجام شده است اما کافی نیست)، سهم اندک سینما در سبد مصرف خانواده ایرانی و ارتباط تعریف نشده صنعت سینما با سایر بخش‌های اقتصاد اشاره کرد.

سینما باید به‌عنوان یک صنعت مورد توجه قرار گیرد

وی افزود: در مجموع لیست قابل توجهی وجود دارد که سینما باید به عنوان یک صنعت مورد توجه قرار گیرد؛ در این مسیر باید توجه کنیم در کدام رویه‌ها به بن بست رسیدیم و با اتخاذ چه تدابیری روزنه‌هایی گشوده شده است. به عنوان مثال یکی از اقدامات قابل توجه که در دوره گذشته انجام شده استفاده از سهم مسئولیت اجتماعی وزارت نفت برای حوزه سینما بود اما اینکه چگونه می توانیم این مسیر را ریل گذاری کنیم نیز باید مورد توجه قرار گیرد.

حوزه فرهنگ و هنر، ضلع دوم سینما

صالحی تصریح کرد: ضلع دوم مربوط به حوزه فرهنگ و هنر است که در این خصوص به چند نکته اشاره می‌کنم؛ در سینمای ایران کارگردانان مولف زیادی نداریم به همین دلیل باید به گونه‌ای در این حوزه گام برداریم که حس کنیم سینما در حال پویش و رویش است.

توجه به فرم و محتوا در تولیدات آثار سینمایی

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: مساله دیگر تنوع در حوزه فرم و محتواست. نباید تولیدات سینما به گونه‌ای باشد که احساس کنیم در حوزه فرم و محتوا دچار تمرکزگرایی شده‌ایم، برای حل این مساله باید آثاری با مضمون‌های مختلف تولید کنیم و مسیر را به گونه‌ای طراحی کنیم که سینمای ایران بتواند در حوزه فرم و محتوا از تنوع لازم بهره ببرد چرا که عدم‌توازن در این حوزه می‌تواند آثار خود را بر سینمای ایران برجای بگذارد.

سینمای ایران باید طعم تمدن و فرهنگ ایرانی- اسلامی را داشته باشد

وی افزود: مساله دیگر این است که سینمای ایران باید طعم تمدن و فرهنگ ایرانی_اسلامی را داشته باشد و سینمایِ ما با رنگ و بوی سینمایِ ایران باشد؛ اینکه چگونه باید عمل کنیم تا سینمای ما طعمِ سینمای ایران را به عنوان هنری تاریخی با خود داشته باشد نیز باید مورد بررسی قرار گیرد.

فناوری، ضلع سوم سینما

صالحی تصریح کرد: ضلع سوم سینما، فناوری است؛ اختراع دوربین امری فن‌آورانه بود که سینما مدیون آن است، اگر سینمای ایران از فن‌آوری فاصله گیرد سینما نخواهد ماند. باید درنظر داشته باشیم در شرایط فعلی نیز از فن‌آوری های موجود فاصله داریم؛ البته در آینده نزدیک تغییراتی از لحاظ فن‌آوری رخ می‌دهد که قالب سینمای جاری را تغییری جدی می‌دهد یکی از آنها در زمینه‌ هوش مصنوعی است که نباید نسبت به آن غافل باشیم.

تعامل سینما با انسان‌ها، ضلع چهارم سینما

وزیر فرهنگ در ادامه به ضلع چهارم اشاره کرد و گفت: سینما امری انسانی است چراکه با ماشین و چوب سروکار ندارد بلکه با انسان‌ها تعامل دارد و برهمین اساس باید ملاحظات آن را نیز در نظر گیریم.

وی افزود: بخشی از مشکلات مربوط به مسائل اقتصادی سینماگران است، همه مردم کم و بیش در شرایط سخت اقتصادی قرار دارند ولی هنرمندان به دلیل روحیه لطیفی که دارند احساسات غیرمثبتشان مضاعف می‌شود و تاثیرات خود را بر جامعه می‌گذارد.

صالحی با تاکید بر اینکه حقوق صنفی، حقوق  شهروندی و منزلت اجتماعی هنرمندان اهمیت دارد، تصریح کرد: وقتی کرامت و‌ منزلت این قشر تحقیر شود یا احساس تحقیر کنند تاثیر خود را می‌گذارد و بر همین اساس باید مراوداتمان را مبتنی بر حفظ حقوقشان تنظیم کنیم.

وی با اشاره به بنیه نظری و سلوک اخلاقی جامعه سینمایی، افزود: هرمقدار بنیه نظری جامعه سینمایی تنزل یابد تاثیر خود را بر تولیدات هنری می‌گذارد.

سینما از مقولات حکمرانی است

صالحی با بیان اینکه سینما مقوله‌ای از مقولات حکمرانی است، تصریح کرد: در این ساحت چند مساله به وجود می‌آید؛ باید توجه داشته باشیم حکمرانی سخت دهه ۶۰ اثر بخش نیست و ما به حکمرانی نرم نیاز داریم، اقتضائات حکمرانی نرم در حوزه تنظیم و اعمال مقررات و سایر عرصه‌ها متفاوت است.

در عرصه سینما نیاز به حکمرانی نرم داریم

وزیر فرهنگ گفت: نتیجه روزآمد نشدن حکمرانی، ناکارآمدی است؛ در عرصه سینما نیاز به حکمرانی نرم داریم که مستلزم تولید ادبیات و یادگیری نحوه به کار بردن آن است.

توجه به حضور در مجامع بین‌الملل، ضلع پنجم سینما

وی با بیان اینکه حکومتی که تاریخ و تمدن دارد نباید در مرزهای جغرافیایی خود محدود شود چرا که اگر جز این باشد تاریخ و جغرافیای خود را نیز از دست می‌دهد، در مورد لزوم فعالیت‌های هنریِ بین‌المللی افزود: اگر می‌خواهیم تاریخ و جغرافیای کشورمان استوار بماند باید در عین وفاداری به مرزها، در محدوده آن‌ها نمانیم.

حذف شدن از جشنواره‌ها برای حکمرانی کشور خطرناک است

صالحی با تاکید بر اینکه حذف شدن از جشنواره ها برای حکمرانی کشور خطرناک است، تصریح کرد:  همان‌گونه که عدم حضور تیم های ورزشی در رویدادهای بین المللی برای حکمرانی کشور می‌تواند خطرناک باشد چنین اتفاقی برای سینما نیز می‌تواند خیلی مخاطره‌آمیز باشد در همین راستا باید پرچم جمهوری اسلامی ایران را در جشنواره‌ها و رویدادها به اهتزاز درآوریم چراکه بخشی از حکمرانی ماست و اگر ما در این رویدادها حضور نداشته باشیم جایگاهمان توسط سایرین اشغال می‌شود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: سینما را در این پنج ضلع باید تعریف کنیم و با طراحی اتاق فکر و کمیته تلفیق، مسائل و راه حل‌ها را مشخص کنیم و کمیته تلفیق راه‌حلی برای برون رفت از مشکلات ارائه کند.

وی در پایان گفت: امیدواریم با کمک همه مسئولان مشکلات سینما که تابلوی هنر ایران است ‌و اتفاقات آن بر سایر ساحات هنر ایران و بر هویت و جایگاه فرهنگی ایران اثرگذار است، برطرف شود.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار