در گفتوگو با پانا:
حوزه کودک تخصصیترین گونه هنری است
تهران (پانا) - یک مجری کودک معتقد است حوزه کودک و نوجوان بسیار حرفهای و تخصصی است اما برخلاف این امر در جامعه حوزه ای دم دستی شناخته میشود.
سارا روستاپور مجری تلویزیون و بازیگر فیلم و سینما است. او با مجری شدن در برنامه رنگین کمان شبکه تهران با نام خاله سارا معروف شد. روستاپور در فیلم های سینمایی «راز دشت تاران» و «دزد و پری» نیز نقش آفرینی کرده است.
سارا روستاپور در گفتوگو با پانا درباره ژانر کودک و افکار غلطی که در جامعه وجود دارد گفت: «یک دیدگاه غلط در جامعه امروز وجود دارد که مردم فکر میکنند برای شروع فعالیت کاری باید به حوزه کودک و نوجوان رجوع کنند.ما این اتفاق را در تئاتر و در سینما و همچنین در فضای اجرا میبینیم در صورتی که فعالیت در حوزه کودک و نوجوان بسیار تخصصی، حرفهای و سخت از بقیه حوزهها است.»
وی افزود: «ما شاهد هستیم که افراد حرفهای در حوزههای مختلف فرهنگی هنری اگر بدون دانش وارد این فضا شوند با یک سری بحرانهای فرهنگی هنری در حوزه کودک و نوجوان مواجه میشویم.»
روستاپور به استفاده از آدمهای تحصیل کرده و دغدغهمند در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: «برای حوزه کودک و نوجوان ما باید از افراد تحصیل کرده و اثرگذار استفاده کنیم، مخصوصاً کسانی که ذاتا دغدغهکودکان و نوجوانان ایران زمین را دارند ، آنها میتوانند اثر خوب و مثبتی در این حوزه داشته باشند.»
وی همچنین اضافه کرد: «باید بیشترین بودجه فرهنگی را تولیدات و آثار کودک داشته باشند در حالی که امروز کمترین بودجه فعالیت فرهنگی برای کودکان است. سرمایه گذاری برای کودک بسیار کم اتفاق میافتد.»
روستاپور درباره معضلات تئاتر کودک و نوجوان گفت: «در زمینه تئاتر کودک گروههای حرفهای سالیان سال است که فعالیت میکنند که برای مثال در کانون پرورش فکری یا تالار هنر فعالیت میکنند اما بعضی از جاهای خصوصی تئاترهایی که ارائه میدهد بسیار ضعیف و تهی است و حتی شاهد هستیم که در تئاتر کودک که برای کودکان است از الفاظ بزرگسالان استفاده میشود و یا حتی شادیهایی که صرف یک سری حرکات موزون به کودکان القا میشود، من مخالف شادی نیستم قطعا یکی از نیازهای اساسی ما به شمار میرود اما اگر شادی هم اتفاق بیفتد باید شادی درست و اصولی باشد چرا که بچهها ارزشمند هستند و باید کار فاخر ببینند.»
این مجری کودک در ادامه به آثار فوق العاده دهه ۶۰ و ۷۰ اشاره کرد و گفت: «ما در دهه ۶۰ و ۷۰ شاهد آثار فوق العاده و تکرارنشدنیای در تئاتر و سینما و تلویزیون بودیم مخصوصا مجموعهها و فیلمهایی که برای کودک و نوجوان ساخته میشد که یکی از دلایل این دوره طلایی سرمایهگذاری و توجه به حوزه کودک و استفاده از افراد کاربلد و حرفهای بوده است اما متاسفانه در دوره اخیر ما شاهد کارهای اندک و به نسبت ضعیفی بودیم و نتوانستیم سینمای کودک را آنطور که شایسته است رشد و تکامل دهیم.»
وی اضافه کرد: «ما سینمای کودک را به چشم یک سینمای تجاری میبینیم و از افراد سلبریتی در فیلمهایی که به اسم کودک ساخته میشوند استفاده میکنیم صرفا برای اینکه فروش خوبی داشته باشیم اما به نظر من باید برای فیلم کودک سرمایه گذاری درست شود و فیلمهای کودک خوب ساخته شود و تمام ارگانها برای کارمندانشان بلیط بگیرند و آنها به همراه فرزندانشان به سینما بروند و به رشد سینمای کودک و ارتقای سطح فرهنگی فرزندانشان توجه و کمک کنند.»
روستاپور همچنین در پایان به کمکاری افراد حرفهای و وضعیت مالی ژانر کودک اشاره کرد و گفت: «افراد حرفهای به حوزه کودک و نوجوان کم توجه شدهاند زیرا آنطور که شایسته است درآمدی ندارند و نمیتوانند با مبالغ اندک از پس یک زندگی بربیایند در صورتی که در همه جای دنیا کسانی که کار کودک انجام میدهند بیشترین درآمد را دارند.»
ارسال دیدگاه