برنامه‌های کانون در هفته کودک اعلام شد؛ برای کودکان برای آینده

تهران (پانا) - مدیرعامل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به برنامه‌های کانون پرورش فکری در هفته کودک گفت شعار امسال این رویداد برای کودکان ، برای آینده است و کانون سعی دارد کودکان را یک مساله مهم برای کشور و جامعه ببیند.

کد مطلب: ۱۵۰۷۳۹۱
لینک کوتاه کپی شد
برنامه‌های کانون در هفته کودک اعلام شد؛ برای کودکان برای آینده

صبح امروز نشست خبری «هفته کودک» کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با حضور  حامد علامتی، مدیرعامل کانون پرورشی و مدیران معاونت‌های مختلف  کانون در سالن کنفرانس این مجموعه برگزار شد. 

در بخشی از این نشست سمیه سادات ابراهیمی، مدیر‌کل‌ حوزه مدیرعامل و مدیر امور ‌‌بین‌‌الملل کانون‌ پرورش ‌فکری‌ کودکان به فعالیت کانون در هفته ملی کودک اشاره کرد و گفت: تلاش داریم در این هفته توجه همه را به اهمیت دوران کودکی جلب کنیم. زیرا همه کشورهای دنیا به حوزه کودک نگاهی کاربردی دارند. باید نگاه استراتژیک و راهبردی به حوزه کودک داشت و به آنها توجه ویژه کرد.

وی خاطرنشان کرد: نیاز تمام دنیا در حوزه کودک و نوجوان استراتژیک و راهبردی است و لازم است مسئولان و مردم به کودک نگاه ویژه داشته باشند. هرکس در هر سطحی در هر جایگاهی می‌تواند اقداماتی تاثیرگذار برای کودکان داشته باشد.

در ادامه این نشست فرهاد فلاح، معاون فرهنگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به رویکرد کانون در هفته کودک اشاره کرد و گفت: هفته ملی کودک با سه رویداد دیگر هم‌زمان شده است، سه هفته ملی و جهانی پیش رو داریم، هفته نیروی انتظامی، هفته تهران، هفته جهانی فضا در تقویم هستند.

وی ادامه داد: کانون با شورای عالی فضایی هماهنگ است، سال گذشته سندی در این حوزه تصویب کردیم، همچنین یک روز برای حوزه کودک و نوجوان و فضا در نظر گرفته شده است که توسط سازمان فضا و هوا اعلام خواهد شد.

معاون فرهنگی کانون تصریح کرد: در کشور دیده‌بانی برای حمایت از حقوق کودک و نوجوان وجود ندارد و این مساله یکی از آسیب‌های حوزه کودک و نوجوان در کشور است.

فلاح اضافه کرد: باید بتوانیم مدافع و حامی حقوق کودک باشیم. تنها گروهی که می‌تواند مدافع حقوق کودکان باشند رسانه‌ها هستند و همچنین کانون پرورش فکری تلاش می‌کند که این اتفاق بیفتد.

معاون فرهنگی کانون پرورشی در ادامه با اشاره به فعالیت دوباره کانون در ساخت عروسک‌های دارا و سارا گفت: قرار است بازتولید عروسک‌های دارا و سارا را در برنامه کانون قرار دهیم و به همین دلیل ابتدا عروسک‌های نمایشی دارا و سارا، در صدا و سیما، کانون پرورش فکری و استان‌ها اجرا داشته باشد. این اقدامات برای ایجاد تعامل سازنده و شخصیتی که برای کانون سازنده باشد و بتواند با خانواده‌ها ارتباط برقرار کند، انجام خواهدشد.

وی خاطر نشان کرد: در روزهای ۱۷ و ۱۸ مهرماه ثبت نام در تمامی مراکز فرهنگی سراسر کشور رایگان خواهد بود. در این روزها به ۱۰۰ کلاس درس مناطق محروم کتابخانه اختصاصی اهدا خواهد شد. همچنین در این هفته بیش از ۱۰ عنوان کتاب علمی و مذهبی و سه اسباب‌بازی به کتابخانه‌ها اهدا خواهد شد.

در ادامه کریمی صارمی معاون تولید کانون‌پرورش‌فکری‌کودکان‌ونوجوانان نیز درباره برنامه‌های هفته کودک کانون گفت: در این هفته کارگاه آموزش فیلمسازی با موبایل، کارگاه پادکست صدا گذاری برگزار خواهدشد. هر روز در سینما دانش آموزی در خیابان خالد استامبولی فیلمی پخش خواهیم کرد. 

صارمی همچنین  درباره اجرای عروسکی جانبازان در هفته کودک  گفت: گروه جانباز از فرماندهان ارشد دفاع مقدس چهار روز اجرا رایگان خواهند داشت. نمایش تیز تک، نمایش عروسکی است که جانبازان اعصاب و روان انجام خواهند داد. همچنین در این روز نشست‌های تخصصی در حوزه کتاب برگزار خواهد شد.

در ادامه این نشست حامد علامتی به تاریخچه چگونگی شکل گیری هفته کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت:  در سال ۱۹۹۵ مسئولان در ژنو در سوئیس جمع شدند و تصمیم گرفتند هر کشور با توجه به تاریخ و فرهنگ خود روزی را برای کودکان انتخاب کند. در سال ۱۳۷۲‌ وزارت آموزش و پرورش، بهزیستی و مجلس ۱۶ مهر را به عنوان روز کودک انتخاب کردند و این روز در تقویم ثبت شد.

وی تصریح کرد: مبنای روز ملی و جهانی کودک ایجاد رفاه برای کودکان پیش بینی شده است فلسفه اصلی روز ملی کودک همین مساله است. در هفته‌های گذشته جلسات متعددی با گروه‌های مردمی و مسئولان داشتیم که چه کار می‌توانیم انجام دهیم تا این هفته را به خوبی پاس بداریم. چیزی که مهم است، این است که در روز ملی کودک فقط به دنبال اجرای چند برنامه نیستیم، هر روز و هفته ما باید به کودکان توجه کنیم زیرا آینده را کودکان می‌سازند.

علامتی در ادامه با اشاره به اهمیت سرمایه گذاری در حوزه کودک و نوجوان گفت: در این روز و هفته ملی به دنبال این هستیم که مساله کودک به مساله جاری در سطوح مختلف کشور قرار بگیرد، کودک باید جز مسائل مهم مسئولان باشد، زیرا سرمایه‌گذاری برای کودک آینده را تضمین می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ما به دنبال مساله شدن حوزه کودک در جامعه هستیم تا هر کسی در هر جایی که هست کودک برایش مهم باشد. شعاری را برای امسال در هفته ملی کودک انتخاب کردیم «برای کودکان، برای آینده» در نظر داریم همگرایی و هم‌افزایی همه دستگاه‌ها و نهادها با هدف کودک و نوجوان در ذیل این شعار تعریف می‌شود.

علامتی یادآور شد: باید حقوق کودک و نوجوان را شناخت البته  طبیعی است که کودکان شناختی از حقوق خود ندارند به همین دلیل باید جامعه متوجه حقوق کودک باشند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار