داور جشنواره هنرهای نمایشی در گفت و گو با پانا:

نقش مربیان در نمایش خلاق هدایت‌گری است، کودکان و نوجوانان باید محور باشند

تهران (پانا) - عضو هیات انتخاب بخش نمایش خلاق جشنواره هنرهای نمایشی معتقد است نمایش خلاق در بیشتر مراکز کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان مربی‌محور است درحالی که باید عضومحور باشد.

کد مطلب: ۱۵۰۲۰۴۸
لینک کوتاه کپی شد
نقش مربیان در نمایش خلاق هدایت‌گری است، کودکان و نوجوانان باید محور باشند

فرزاد زیدی‌نژاد، نویسنده و کارگردان و عضو هیات انتخاب بخش نمایش خلاق نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری، در گفت‌وگو با پانا درباره برگزاری جشنواره هنرهای نمایشی کانون اظهار کرد: « به دلیل شیوع کرونا فاصله‌ای در برگزاری جشنواره افتاد. در این بخش عمدتاً همکاران و مربیان کانون حضور دارند و به دلیل این‌که حرفه‌ای تئاتر نیستند لزوم آموزش در این فضا برای آن‌ها بسیار مشهود است. آثار خوبی در بخش نمایش خلاق دیده شد؛ اما با گذراندن دوره‌های آموزشی بیشتر، فکر می‌کنم بسیار به این عزیزان کمک می‌شود. مربیان کانون بسیار توانمند هستند و می‌توانستند حضور فعال‌تری داشته باشند. از سوی دیگر نمایش خلاق با اجرای نمایش، اشتباه گرفته شده و بیشتر آثار به سمت نمایش پیش رفته است.»

وی ادامه داد: «برگزاری جشنواره‌هایی ازاین‌دست باعث می‌شود به‌روز باشیم و مرتب کار کنیم در غیر این صورت در مراکز جدی گرفته نمی‌شود و به بخش‌های دیگری که جشنواره‌ها دارند و یا نمودی بیشتری دارند پرداخته می‌شود. حالا که اسم جشنواره در میان است نگاه همکاران کانونی، مربیان و کارشناسان نیز به این سمت بر می‌گردد.»

16

 زیدی‌نژاد در رابطه با ویژگی‌های نمایش خلاقی که مناسب کودک و نوجوان باشد، توضیح داد: «مدت‌ها پیگیر این بودم که بیان کنم تئاتر کتاب‌خانه‌ای تفاوت‌هایی با نمایش خلاق دارد و در واقع شاید نمایش خلاق یک بخش کوچکی از آن باشد. دوست داشتم تئاتر کتاب‌خانه‌ای در مراکز کانون جا بیفتد؛ اما کرونا باعث شد تا به‌تعویق‌افتاده و تعداد معدودی از همکاران در کشور به این سمت بروند. اما در رابطه با نمایش خلاق، همان‌طور که از نامش پیداست، باید در اجرای آن خلاقیت داشته باشید. پیشنهادم این است که همکاران‌مان مربی‌گری را این‌جا کنار بگذارند و جزئی از گروه شوند. عین خودنمایش خلاق واقعی، متأسفانه در کانون مربیان به نمایش ورود پیدا می‌کنند و می‌خواهند تأثیرگذار باشند و این تأثیرگذاری به خلاقیت نوجوان ما لطمه می‌زند و نوجوان نمی‌تواند آن‌چه را که می‌خواهد اجرا کند. در نمایش خلاق نه کارگردانی داریم نه در واقع از عناصر نمایشی به‌عنوان محور استفاده می‌کنیم.»

وی ادامه داد: «در بیشتر مراکز کانون، نمایش خلاق مربی محور است و عضو محور نیست. درصورتی‌که نمایش خلاق عضو محور است. مربی باید هدایتگر بوده و در کنار بچه‌ها باشد تا حلاوت نمایش خلاق را اعضا درک کنند. همین امر باعث جذابیت کار می‌شود و در نهایت به خودباوری می‌رسند و به‌نوعی مستقل می‌شوند. اجرای نمایش خلاق در خون بچه‌ها جریان دارد و حتی به‌نوعی بازی نمایش است. اگر مربیان کمتر ورود پیدا کنند، اما آگاه باشند و در کنار بچه‌ها قرار گیرند بچه‌ها می‌توانند درست عمل کنند و یاد بگیرند.»

 این نویسنده با بیان این که در دوران کرونا تمام فعالیت‌های فرهنگی، هنری و ادبی لطمه خوردند، گفت: «بخشی از همکاران از مجموعه کانون جدا شدند و بخشی از فعالیت‌ها نیز مجازی شدند. به نظرم در این برهه زمانی که می‌توان گفت به یک آرامش رسیده‌ایم باید تلاش بیشتری کرد، همکاران فعالیت‌های دیگر را نیز آمیخته با نمایش خلاق کنند تا نمود نمایش خلاق بیشتر شود. به طور مثال نمایش عروسکی کانون زمانی از نمایش عروسکی سایر حوزه‌ها متفاوت بود؛ ولی امروز پایاپای شده است و این شأنیت نمایش عروسکی کانون را گرفته است. به نظر می‌رسد آموزش مربیان در این زمینه بسیار اهمیت دارد و می‌توان نمایش خلاق را در کانون متمایز از سایر مراکز پیش برد به‌شرط آن‌که به آن اهمیت و به مربیان آموزش داده شود.»

 نوزدهمین جشنواره هنرهای نمایشی کودکان و نوجوانان کانون پرورش فکری روزهای 27 تا 30 شهریور ۱۴۰۳ در مرکز تئاتر کانون واقع در پارک لاله تهران برگزار می‌شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار