طرح مهر سینمای ایران باید به یک گفتمان تبدیل شود

تهران (پانا) - قادر آشنا دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران می گوید با توجه به سیاسیت‌های دولت مبنی به وفاق ملی و ایران برای ایرانیان طرح سینمای مهر ایران این قابلیت را دارد که به یک گفتمان تبدیل شود.

کد مطلب: ۱۵۰۰۸۱۶
لینک کوتاه کپی شد
طرح مهر سینمای ایران باید به یک گفتمان تبدیل شود

صبح امروز نشست خبری سومین جشن مهر سینمای ایران با حضور قادر آشنا دبیر نشست، علیرضا مرادی مدیر روابط عمومی این رویداد، در سالن غدیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست قادر آشنا دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران با اشاره به روز ملی سینما گفت: در تاریخ ما یک روز، روز سینماست و سازمان سینمایی و سینماداران باید این روز را گرامی بدارند و از آن تجلیل کنند، در گذشته ارتباط کمی بین اداره کل فرهنگ و ارشاد و مسئولین دولتی با سینماگران استان‌ها وجود داشت و این رویداد کمک شایانی به نزدیک شدن سینماگران شهرهای دیگر به ادارات کل ارشاد کرد.

وی به اهداف برگزاری این رویداد اشاره کرد و افزود: هدف ما این است که این ارتباط را بین هنرمندان و مسئولین استان‌ها برقرار کنیم. این چند روز باید برای سینما، نقد، بررسی و تبلیغ رفتن به سینما باشد؛ سینما به مناسبت این روز در استان ها با بنر و تکریم، گرامی داشته می‌شود.

آشنا تصریح کرد: هدف ما این است مهر سینمای ایران  را به یک گفتمان تبدیل کنیم . در جشنواره‌ ها و رویدادهایی که داریم، برخی ممکن است به هر دلیلی شرکت نکنند اما مهر سینمای ایران متعلق به همه سینماگران، پژوهشگران منتقدان و .. از هر صنفی است.

معاون توسعه فناوری مطالعات سازمان سینمایی کشو به تجلیل از هنرمندان شهرهای مختلف اشاره کرد و گفت: تجلیل و تکریم از هنرمندان سینمایی در استان‌ها، هدف بعدی جشن مهر سینمای ایران است. ما در رویدادهای سینمایی اغلب به دنبال هنرمند و کارگردان و غیره بودیم و کمتر به شکل زیرساختی در استان ها از دست‌اندرکاران سینما تجلیل شده است. اگر هنرمند در استان خودش دیده شود، به او کار سپرده و از او تجلیل شود دیگر از مهاجرت به تهران جلوگیری می‌شود. امسال مطالبه جدی از طرف هنرمندان استان داشتیم که این اتفاق بیفتد.

آشنا  به نحوه‌ حضور استان‌ها در این رویداد هنری اشاره کرد و گفت: امسال شیوه‌نامه اجرایی را به استان‌ها ابلاغ کردیم که اگر مایل به برگزاری هستند، تاریخ را به ما اعلام کنند، ۳۱ استان اعلام آمادگی کردند و شورای سیاست‌گذاری استان‌ها با نهادهای فرهنگی و تشکل‌های سینمایی در برگزاری این جشن همکاری می‌کنند

دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران به شعار دولت چهاردهم  اشاره کرد و افزود: شعار دولت چهارم وفاق ملی  است این امر ابتدا باید در روح و روان شکل بگیرد تا بعد در رفتار جاری شود. اگر به فهم مشترک در یک موضوع برسید می‌توانید در رفتار و عملکرد نیز به وفاق برسید. فرهنگ، هنر و سینما بیشترین نقش را می‌توانند برای همدلی و وفاق ملی داشته باشند. جشن مهر سینمای ایران یکی از مصادیق است تا زمینه‌ساز نزدیک کردن دل‌ها به یکدیگر و ایجاد وفاق ملی باشد.

وی به تعداد افرادی که مورد تقدیر قرار خواهند گرفت اشاره کرد و افزود: در سال اول برگزاری در ۱۳ رشته از هنرمندان تجلیل به عمل آمد و ۳۴۷ نفر تجلیل شدند. سال گذشته در همان تعداد رسته، از نویسندگان، تهیه کنندگان، کارگردانان و .. در مجموع ۵۸۴ هنرمند تجلیل شدند که ۶۵ نفر از آنها از تهران بودند.

جشن مهر سینمای ایران با رویداد پاسداشت فرهنگی روز سینما تفاوت دارد

دبیر این رویداد با اشاره به حضور مدیرعامل خانه سینما در شورای سیاست گذاری سومین جشن مهر سینمای ایران گفت: ما درخواست داشتیم که این جشن را مشترکا با خانه سینما برگزار کنیم. از آقای دهکردی خواستیم کسانی را که باید مورد تقدیر قرار بگیرند به ما اعلام کنند، در نیت ما نبود که کسی را کنار بگذاریم. امسال پیشنهاد برگزاری مشترک این جشن و پاسداشت فرهنگی روز سینما را دادیم اما مورد قبول واقع نشد.

آشنا ضمن اشاره به تفاوت جشن مهر سینمای ایران و رویداد پاسداشت فرهنگی روز سینما ادامه داد: این دو جشن از نظر ماهیت برگزاری متفاوت‌اند. جشن خانه سینما برای صنوف برگزار می‌شود ولی جشن مهر سینمای ایران برای همه هنرمندان در همه شاخه‌ها در سراسر کشور است.

دبیر سومین جشن مهر سینمای ایران از احتمال برگزاری اختتامیه این رویداد در تالار ایوان شمس خبر داد.

سومین جشن مهر سینمای ایران ۲۱ شهریور تا ۱۲ مهرماه ۱۴۰۳ در سراسر کشور در حال برگزاری است.

 

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار