در گفت‌و‌گو با پانا:

صداو سیما می‌خواهد همه را شکل خودش کند

امروز دیگر تلویزیون بستری برای همه سبک سلیقه نیست/ یکنواختی و یکدست‌سازی اخیر تلویزیون موجب شده است تا کارگردان‌ها و بازیگران اندکی با تلویزیون کار کنند

تهران (پانا) - یک بازیگر تلویزیون و سینما معتقد است در گذشته مردم بیشتر اشتیاق به دیدن فیلم و سریال در تلویزیون داشتند اما اکنون از تلویزیون دور و دورتر می‌شوند که دلایل متفاوتی دارد.

کد مطلب: ۱۴۹۹۶۷۸
لینک کوتاه کپی شد
صداو سیما می‌خواهد همه را شکل خودش کند

رضا کیانیان در گفت‌وگو با پانا درباره فعالیت تلویزیون و دلیل اینکه چرا درگذشته مردم بیشتر هوادار تلویزیون بودند، ‌گفت: «درگذشته تلویزیون سعی می‌کرد مخاطب جذب کند. حتی در زمان مدیریت آقایان لاریجانی و ضرغامی تلاش می‌شد تا برای همه سبک سلیقه، فیلم و سریال بسازند و تا حد زیادی موفق عمل کردند. به همین خاطر بود که مردم بیشتر تلویزیون می‌دیدند البته گفتن این نکته ضروری است آن زمان پلتفرم‌های نمایش خانگی وجود نداشت. ولی به‌هرحال ماهواره بود.»

وی افزود: «اکنون تلویزیون نتوانسته مخاطبان میلیونی خود را راضی نگاه دارد و این‌گونه نیست که تلویزیون برای همه سبک سلیقه فیلم و سریال داشته باشد. صداو سیما می‌خواهد همه را شکل خودش کند. فقط برای آن‌ها که مثل خودش هستند برنامه می‌سازد. تلویزیون امروز برای یک اقلیت کوچک است. شاید به همین خاطر است که مردم از تلویزیون دور شدند و اگر بخواهند فیلم و سریال ببینند به سراغ شبکه‌هایی همچون آی‌فیلم و تماشا که برنامه‌های قدیم را نشان می‌دهند می‌روند.»

کیانیان اضافه کرد: «همین یکنواختی و یکدست‌سازی اخیر تلویزیون موجب شده است تا کارگردان‌ها و بازیگران اندکی با تلویزیون کار کنند و به سراغ پلتفرم‌ها بروند. بااینکه می‌دانند خداوند انسان‌ها را در همه رنگ و همه شکل و همه نوع تفکری خلق کرده است و به هم روزی می‌دهد. اما دوستان تلویزیون نعوذبالله مثل‌اینکه روی دست خدا بلند شده‌اند و فقط برای خودشان برنامه می‌سازند و دیگران را جزو مردم نمی‌دانند. باید کنار هم با تفاوت‌های یکدیگر کنار بیاییم و از این تفاوت‌ها در جهت پیشبرد اهداف فرهنگی هنری کشور استفاده کنیم.»

رضا کیانیان به تنگ‌نظری‌ و یکنواختی که در تلویزیون وجود دارد اشاره کرد و گفت: «همان‌طور که ما در تلویزیون امروز دچار تنگ‌نظری و یکنواختی هستیم در سینما هم به چنین وضعیتی دچار شدیم، با فیلم‌های کمدی (که البته کمدی اصیل نیستند و به قولی پر از لودگی هستند) نشان دهند که این‌گونه نیستند و هر بار به همین دلیل باعث کمرنگ شدن و نابود شدن فیلم‌های اجتماعی شدند.»

وی به تأثیری که فیلم‌های لمپنی بر سطح سلیقه مردم می‌گذارد اشاره کرد و گفت: «فیلم‌های طنز لمپنی باعث شده مردم به دیدن فیلم‌های سطحی عادت کنند و سطح سلیقه مردم را با شوخی‌های بی‌مزه و سطحی پایین بیاورند. برای مثال آقای میر کریمی زمانی که فیلم «نگهبان شب» را برای اکران گذاشت، مردم نرفتند ببینند و از آن حمایتی که باید را نکردند زیرا فیلم‌های سطحی، سلیقه مردم ما را فاسد کرده است.»

وی افزود: «آقای اسماعیلی، وزیر سابق فرهنگ و ارشاد اسلامی خواسته یا ناخواسته سطح سلیقه مردم یک کشور را به نابودی کشاند و دقیقاً درجایی که مردم باید به مسائل اجتماعی و دغدغه‌های ذهنی‌شان فکر کنند مجبورشان کرد فیلم‌ها را با چنین محتواهای سطحی ببینند و مردم مارا به دیدن فیلم‌های طنز نازل عادت داد.»

کیانیان به وزیر فرهنگ و ارشاد اکنون اشاره کرد و گفت: «با همه این تفاسیر به وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی امیدوار هستم و خواستار بهبود شرایط در تلویزیون و سینما هستم.»

وی در پایان درباره اینکه در بین تلویزیون و سینما و تئاتر و ... چه حوزه‌ای را بیشتر می‌پسندد و در کدام‌یک از این بخش‌ها حال بهتری را تجربه کرده است گفت: «من در همه فضاها و بسترها رضایت قلبی داشتم و حال خوبی را تجربه کردم چراکه برای من هر جا خلاقیت وجود داشته باشد حال خوب نیز وجود دارد.»

خبرنگار : فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار