در گفت‌وگو با پانا؛

فیلم‌های کوتاه در دنیا تعیین کننده هستند

فرح‌مرزی: «برنو» فیلمی جسورانه است / در سینمای کوتاه نقش را بر اساس وجب نمی‌سنجند

تهران (پانا) - طراح گریم فیلم کوتاه «برنو» می‌گوید سینمای کوتاه امروز جای درست خود را پیدا می‌کند و در آن الزاماً نقش را بر اساس وجب نمی‌سنجند.

کد مطلب: ۱۴۹۷۶۸۷
لینک کوتاه کپی شد
فیلم‌های کوتاه در دنیا تعیین کننده هستند

نوید فرح‌مرزی طراح گریم فیلم کوتاه «برنو» که این روزها در بسته فیلم‌های کوتاه سیمرغ اکران می‌شود، در گفت‌وگو با پانا درباره این فیلم و سختی‌های کار بیان کرد: «فیلم کوتاه «برنو» فیلمی جسورانه است که محمد ثریا خیلی خلاقانه آن را ساخته است که عرق به ایرانی بودنش در فیلم کاملاً مشخص است و برایش موضوعیت دارد که رسومات ایرانی یاد شود، به ویژه در این برهه‌ تاریخی که سینما دچار هجو است و طنز سخیف سرلوحه فعالیت‌های این حرفه شده است. به همین دلیل محمد ثریا خیلی زیرکانه می‌خواهد از سینمای دیگری سخن بگوید که در آن، به فرهنگ و آداب و سنن از اقلیم خویش می‌پردازد.»

وی درباره چالش‌های کارش در «برنو» گفت: «فیلم سختی بود که اتفاقات در آن در شب رخ می‌داد. اکنون در دنیا، فیلم‌های کوتاه تعیین کننده هستند، چراکه عصر موجزگویی است. از همین رو در یک فیلم کوتاه مراسمی تشریفاتی را با تمام ظرایف و وسواس‌های موجود، مطرح کردن می‌تواند بسیار هوشمندانه و هنرمندانه باشد. من بیشتر در کارهای رئال حضور داشتم و به همین دلیل یکی از چالش‌هایم در «برنو» نزدیک کردن چهره‌ها به حالت طبیعی و خارج از تکلف‌ها و اغراق‌ها و حتی اعمال سلیقه شخصی بود. بنابراین همه چیز بر اساس آنچه که در واقعیت اتفاق افتاده، در نظر گرفته شد که این بزرگترین چالش من بود که همه چیز در عین واقعی بودن، طبیعی به نظر برسد.»

فرح‌مرزی درباره تعامل با کارگردان و دیگر عوامل بیان کرد: «قطعاً یک فیلم حاصل تعامل عوامل فیلم با هم است و من فکر می‌کنم سلامت و صداقت روانی فیلم «برنو» گواه این است که عوامل با هم خیلی تنگاتنگ رفاقت داشتیم و برای همه مطلوب واقع شدن فیلم مدنظر بود و همه به «برنو» فکر می‌کردیم.»

وی درمورد جایگاه سینمای کوتاه نسبت به دیگر مدیوم‌های تصویری اظهار کرد: «خیلی خوشحالم سینمای کوتاه امروز جای درست خود را پیدا می‌کند و در آن الزاماً نقش را بر اساس وجب نمی‌سنجند. امروز عوامل حرفه‌ای نیز یکی از دغدغه‌هایشان، بودن در فیلم‌های کوتاه است، چراکه امروزه فیلم‌های کوتاه حرف‌های بزرگی مطرح می‌کنند.»

طراح گریم «برنو» درباره اکران فیلم کوتاه در سینماها و جایگاه «هنر و تجربه» گفت:«اکران فیلم کوتاه در هر صورتی خوب است و من فکر می‌کنم «هنر و تجربه» می‌تواند در این مهم تاثیر‌گذار باشد، کمااینکه ر این راستا قدم برداشته است. اگر اکران‌های فیلم کوتاه گسترده‌تر شود و عوامل در عرصه حرفه‌ای سینما، تامین درست و به‌جایی شوند و به آثار کوتاه از طرف مخاطب و سفارش‌دهنده و عوامل کار بها داده شود، قطعاً اتفاقات خوبی می‌افتد.»

بر این اساس، بسته فیلم کوتاه «سیمرغ» شامل فیلم‌های «ارفاق» به کارگردانی رضا نجاتی، «شریف» به کارگردانی محمد علیزاده فرد، «دآبر» به کارگردانی سعید نجاتی و فیلم کوتاه «برنو» به کارگردانی محمد ثریا است. فیلم کوتاه «دآبر» در سی و هشتمین دوره، فیلم کوتاه «ارفاق» در چهلمین دوره، فیلم کوتاه «برنو» در چهل و یکمین دوره و فیلم کوتاه «شریف» در چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر، سیمرغ بخش کوتاه را از آن خود کرده‌اند.

«سیمرغ» متفاوت‌ترین و ویژه‌ترین بسته فیلم کوتاهی است که در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده است؛ ۴ فیلم کوتاه که طی چندین سال اخیر جایزه «سیمرغ فجر» را به خود اختصاص داده‌اند، به همراه ویدئو‌های پشت صحنه فیلم‌ها در این بسته تماشایی شده است و روی قاب نقره‌ای سینما می‌رود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار