در گفتوگو با پانا:
تئاتر کودک از خود تئاتریها آسیب دیده است
تهران (پانا) - یک کارگردان و هنرمند فعال کودک و نوجوان معتقد است امروزه بیشترین آسیب تئاتر کودک و نوجوان از سمت خود تئاتری ها است وگرنه مردم به اندازه توانشان پای کار هستند و از تئاترها حمایت میکنند.
«آرش شریفزاده» سالها است کارگردان نمایشهای کودک و نوجوان است و در مشاغلی نظیر نویسندگی، بازیگری، عروسکگردانی، صداپیشگی، کارگردان نمایشی (هنری)، طراح سازنده دکور، طراح لباس، گرافیست، طراح شخصیت عروسک و غیره در تئاتر فعالیت میکند. دزد لالایی، کلوچههای خدا، گروفالو، خروسی که میخواست شب را ببیند، خروسک پریشان ، و.. ازجمله آثار صحنهای این نویسنده است و تألیف کتابهایی همچون «تئاتر سایه» را در کارنامه کاریش دارد. وی برنده جایزه اول کارگردانی و نویسندگی برای نمایش کلوچههای خدا از جشنواره بینالمللی همدان و همچنین برنده جایزه کارگردانی و طراحی صحنه و لباس برای نمایش گروفالو از جشنواره همدان شده است.
آرش شریف زاده در گفت وگو با پانا درباره تئاتر کودک و جایگاه آن نسبت به دیگر تئاترهای هنری گفت: «تئاتر کودک و نوجوان جزو یکی از اساسیترین نوعهای تئاتر است و جزو پایهریزترین هنرهایی است که در شاخههای مختلف تئاتر وجود دارد و یکی از مهمترین بخشها به حساب میآید که اصلا جدی گرفته نمیشود.»
وی افزود: «اوایل فکر می کردم دلیل اینکه تئاتر کودک به جایگاهی که باید بعد از این همه سال میرسید نرسیده است حمایت نکردن و بیتوجهی مردم است اما اکنون معتقدم مشکل کمتوجهی یا بیتوجهی به ژانر کودک و نوجوان مخصوصا در تئاتر، از درون است و ما از خودمان میخوریم، این خود تئاتری ها هستند که تئاتر کودک و نوجوان را آنطور که شایسته است تحویل نمیگیرند و ترجیح میدهند به سراغ هر ژانر دیگری جز کودک و نوجوان بروند.»
شریف زاده همچنین اضافه کرد: «اکثر هنرمندان مخصوصا در تئاتر که اکنون که به جایی رسیدند و چهره شدند ابتدا در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کردند و خودشان را ارتقا دادند، اما درست زمانی که تئاتر کودک به کمک همه آنها احتیاج دارد ترجیح میدهند در تئاترهایی که برایشان از هر لحاظی مفیدتر است بازی کنند.»
ارسال دیدگاه