در گفت‌وگو با پانا:

تئاتر کودک از خود تئاتری‌ها آسیب دیده است

تهران (پانا) - یک کارگردان و هنرمند فعال کودک و نوجوان معتقد است امروزه بیشترین آسیب تئاتر کودک و نوجوان از سمت خود تئاتری ها است وگرنه مردم به اندازه توانشان پای کار هستند و از تئاترها حمایت می‌کنند.

کد مطلب: ۱۴۹۶۳۶۰
لینک کوتاه کپی شد
تئاتر کودک از خود تئاتری‌ها آسیب دیده است

«آرش شریف‌زاده» سالها است کارگردان نمایش‌های کودک و نوجوان است و در مشاغلی نظیر نویسندگی، بازیگری، عروسک‌گردانی، صداپیشگی، کارگردان نمایشی (هنری)، طراح سازنده دکور، طراح لباس، گرافیست، طراح شخصیت عروسک و غیره در تئاتر فعالیت می‌کند. دزد لالایی، کلوچه‌های خدا، گروفالو، خروسی که می‌خواست شب را ببیند، خروسک پریشان ، و.. ازجمله آثار صحنه‌ای این نویسنده است و تألیف کتاب‌هایی همچون «تئاتر سایه» را در کارنامه کاریش دارد. وی برنده جایزه اول کارگردانی و نویسندگی برای نمایش کلوچه‌های خدا از جشنواره بین‌المللی همدان و همچنین برنده جایزه کارگردانی و طراحی صحنه و لباس برای نمایش گروفالو از جشنواره همدان شده است.

آرش شریف زاده در گفت وگو با پانا درباره تئاتر کودک و جایگاه‌ آن نسبت به دیگر تئاترهای هنری گفت: «تئاتر کودک و نوجوان جزو یکی از اساسی‌ترین نوع‌‌های تئاتر است و جزو پایه‌ریزترین هنرهایی است که در شاخه‌های مختلف تئاتر وجود دارد و یکی از مهم‌ترین بخش‌‌ها به حساب می‌آید که اصلا جدی گرفته نمی‌شود.»

وی افزود: «اوایل فکر‌ می کردم دلیل اینکه تئاتر کودک به جایگاهی که باید بعد از این همه سال می‌رسید نرسیده است حمایت نکردن و بی‌توجهی مردم است اما اکنون معتقدم مشکل کم‌توجهی یا بی‌توجهی به ژانر کودک و نوجوان مخصوصا در تئاتر، از درون است و ما از خودمان می‌خوریم، این خود تئاتری‌ ها هستند که تئاتر کودک و نوجوان را آنطور که شایسته است تحویل نمی‌گیرند و ترجیح می‌دهند به سراغ هر ژانر دیگری جز کودک و نوجوان بروند.»

شریف زاده همچنین اضافه کرد: «اکثر هنرمندان مخصوصا در تئاتر که اکنون که به جایی رسیدند و چهره شدند ابتدا در حوزه کودک و نوجوان فعالیت کردند و خودشان را ارتقا دادند، اما درست زمانی که تئاتر کودک به کمک همه آنها احتیاج دارد ترجیح می‌دهند در تئاترهایی که برایشان از هر لحاظی مفیدتر است بازی کنند.»

خبرنگار : فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار