رئیس سازمان تبلیغات اسلامی:

مخاطب هیئت باید کنشگر جهاد تبیین شود

تهران (پانا) - هم‌اندیشی داوران سومین مهرواره هوای نو عصر امروز دوشنبه ۱۵ مردادماه در تهران برگزار شد.

کد مطلب: ۱۴۹۲۴۲۳
لینک کوتاه کپی شد
مخاطب هیئت باید کنشگر جهاد تبیین شود

حجت‌الاسلام محمد قمی رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در هم‌اندیشی داوران سومین مهرواره هوای نو اظهار کرد: حضرت زهرا (س) دسته عزاداری راه می‌انداخت و به مزار شهدای احد می‌رفتند و روشنگری می‌کردند که در این رویداد، افرادی پیامبر را تنها گذاشتند و چه شد. ایشان در خانه مجلس روضه داشت و با صدای بلند اشک می‌ریخت تا جنایات را تبیین‌گری کند.

وی ادامه داد: تبیین، ریشه روشنی دارد که به معنای روشن کردن تفاوت‌های دو پدیده است. آن جایی که فعل فرد تبیین‌گر به وضوح ذهنی مخاطب منجر شود، تبیین حاصل شده است.

قمی با بیان اینکه این روشنگری گردن هیئت است گفت: تبیین فاصله حق و باطل از ابتدا شده است. احساسات برانگیزی عزای سیدالشهداء مانعی برای تکلیف تبیین نشده است و اینکه رهبر انقلاب می‌فرماید هیئت کانون جهاد تبیین است از این باب است که این نهاد دیرپا از اول محل روشنگری بوده است.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: پیوند خوردن حماسه، عاطفه و عقلانیت یعنی معرفت نتیجه‌اش هدایت به سمت خداست.

وی تصریح کرد: جنگ اصلی، جنگ اذهان عمومی است و سرمایه عظیمی به خط شده تا ذهنیت و تلقی تغییر کند و شما وظیفه جهاد تبیین برای مقابله دارید که رهبر انقلاب می‌فرماید هیئت برای این کار تشکیل شده است.

قمی گفت: این پدیده همه جهات معنوی و همه جهات حماسی‌اش به هم آمیخته است‌. در جبهه‌ها روضه می‌خوانند و بچه‌ها شهید می‌شدند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی تصریح کرد: تبیین فقط سخنرانی روشنگرانه در هیئت نیست و در قرآن داریم گاهی همین که در معرض تماشای آیات الهی قرار گیرد، برای او حق روشن می‌شود. غصه اول ما در هیئت این است که قرآن و کتاب خواندن مغفول است.

وی گفت: البته فقط کتاب خواندن و سخنرانی مدنظر نیست بلکه می‌توان بیشتری را ایجاد کرد با دیدن آن تأمل برانگیز شود. نماد و فضاسازی در هیئت ظرفیتی برای تأمل است.

قمی خاطرنشان کرد: بیان درست، دودمه روشنگرانه، از ظرفیت‌های هیئت برای تبیین است. هیئت نمی‌تواند نسبت به غزه بی‌تفاوت باشد این می‌تواند در دودمه بیاید و اثرگذار باشد. شاید اصلاً ندانیم مداح و شاعر کیست اما اثر دارد. پویش‌های دسته جمعی موفق معنا در جامعه ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان تبلیغات اسلامی گفت: در جهاد تبیین می‌خواهیم گاهی می‌خواهیم یک معنا ارتقا یابد، تلقی از معانی تغییر کند، منطق محاسبه ایجاد شود و این اتفاقات گاهی سخنرانی می‌خواهد، گاهی گفت‌وگو نیاز دارد. تنها ظرفیت هیئت برای جهاد تبیین، سخنرانی اثرگذار نیست بلکه گاهی با لحن خوب قاری می‌توان معنایی را رساند و تأمل ایجاد کرد.

وی تصریح کرد: مخاطب هیئت باید کنشگر جهاد تبیین شوند و در این عرصه مهم خود اقدام کنند.

هیئت‌ها می‌توانند مسائل بزرگ خانواده و جمعیت حل کنند

در ادامه حجت‌الاسلام مجید باباخانی، رئیس سازمان هیئت و تشکل‌های دینی در این جلسه گفت: در دوران دفاع مقدس زنده نگه داشتن انقلاب وظیفه بوده و امروز بحث جهاد تبیین به عنوان بزرگترین رسالتی است که بر دوش هیئت‌ها است.

وی ادامه داد: حفظ و برگزاری جلسات مطلوب است. حتماً این جلسات می‌توانند مسائل بزرگ از جامعه اسلامی را در خصوص خانواده و جمعیت حل کنند. هم اکنون فاصله زیادی تا نقطه مطلوب داریم و ظرفیت هیئت‌ها بیشتر از چیزی است که در حال حاضر در حال انجام است. حلقه رسانه در این خصوص نقش مؤثری دارد چرا که دوستان رسانه ملی از جنس هیئت هستند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار