یک فیلمساز انیمیشن در گفتوگو با پانا:
تا رسیدن به مکتب پویانمایی در کشور فاصله زیادی وجود دارد
تهران (پانا) - یک نویسنده، کارگردان و فیلمساز انیمیشن معتقد است تا رسیدن به مکتب پویانمایی راه زیادی وجود دارد.
اشکان رهگذر در گفتوگو با پانا درباره فعالیت بنیاد پویانمایی اظهار کرد: «من گمان میکنم وظیفه بنیاد ملی پویانمایی ایران در وهله اول باید ایجاد یک زیستبوم باشد. همچنین یک شخص یا گروه متولی آن شود تا همه نهادها، متخصصان و ارگانهای مربوطه را کنار هم جمع کند که در نهایت سندی واحد و جامع درخصوص نیازمندیهای توسعه انیمشین تهیه شود که هرکدام از این نهادها برای توسعه حوزه انیمیشن ماموریت داشته باشند.»
این فیلمساز حوزه انیمیشن با بیان اینکه تا رسیدن به مکتب پویانمایی فاصله وجود دارد، گفت: «اوایل فعالیت انیمیشن در کشور، جریانهایی شکل گرفت که آثاری از اساتیدی همچون علیاکبر صادقی، نورالدین زرین و هرمز حقیقی تولید شد. کانون پرورش فکری و تلویزیون ارتباطات گستردهای باهم پیدا کردند و یکسری سیاستگذاری صورت گرفت که هنرمندان مستعد و با انگیزهای در این حوزه مشغول شدند اما وقتی این جریان متوقف شد، تمرکز در این حوزه از دست رفت و اکنون چیزی به اسم صنعت انیمشین ایرانی نداریم.»
رهگذر ادامه داد: «فستیوالهایی که در حوزه انیمیشن وجود دارد آنقدر گستره مخاطب ندارند که در دنیا نیز شناخته شده باشد. حتی ما مخاطب داخلی هم نسبت به استانداردهایی که باید داشته باشیم، نداریم چه برسد به مکتب پویانمایی.»
وی با تاکید بر اینکه متولیان حوزه پویانمایی باید به سراغ متخصصان این حوزه بیایند، گفت: «دیدگاهی وجود دارد، آن هم این است که مسئولان انتظار دارند، متخصصان به سراغشان بروند در صورتیکه مسئولان باید به سراغ متخصصان بروند و از تخصص، تجربه و امکاناتی که در اختیار دارند بهرهمند شوند. از طرفی اگر بودجه، تجهیزات و امکانات دولتی در اختیار صنعت انیمیشن بود اکنون وضعیت این حوزه بهتر بود.»
ارسال دیدگاه