اهدای جایزه نوجوانان به 3 کتاب برتر کودک‌ونوجوان

تهران (پانا) - در نخستین جشنواره کتاب کودک و نوجوان به سه کتاب برتر از دیدگاه نوجوانان جوایزی اهدا می‌شود.

کد مطلب: ۱۴۹۲۰۷۸
لینک کوتاه کپی شد
اهدای جایزه نوجوانان به 3 کتاب برتر کودک‌ونوجوان

صبح امروز نشست خبری نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان با حضور علی رمضانی مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب و محمد حمزه‌زاده، دبیر علمی جشنواره در سرای اهل قلم برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی رمضانی با اشاره به برگزاری نخستین جشنواره بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان گفت: در گذشته جایزه کتاب سال بخش‌های متفاوتی داشت که به واسطه اهمیت و ضرورتشان از جایزه کتاب سال جدا و مستقل شدند. 

وی ادامه داد: جشنواره بین‌المللی شعر سال، جایزه ادبی جلال آل احمد و جایزه کتاب کودک و نوجوان نمونه‌ای از جشنواره‌هایی است که از جایزه کتاب سال جدا شده و مستقل شدند.

مدیرعامل خانه کتاب اضافه کرد: معمولاً در طول برگزاری نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب‌های آموزشی و کمک آموزشی به دلیل قیمت‌ کتاب‌ها در صدر جدول ریالی نمایشگاه قرار گرفته بود و کتاب‌های کم حجم و کم قیمت مربوط به حوزه کودک و نوجوان بوده است. اما در اردیبهشت ماه سال جاری ناشران کودک و نوجوان در صدر جدول ریالی ناشران قرار گرفتند و توانستند اقبال عمومی را جذب کنند و ضرورت برگزاری چنین جوایزی را بیشتر کنند. 

وی تصریح کرد: به‌جز آثاری که داوران و اعضای هیات علمی جشنواره انتخاب می‌کنند، بخشی از آثار را به انتخاب نوجوانان گذاشتیم. جمعی از نوجوانان کتابخوان که آموزش‌های نقد و ارزیابی دیدند و تمام آثار نامزد شده را خواندند، به آثار منتخب جشنواره سه جایزه می‌دهند. مبلغ جوایز برای تقدیرشدگان مبلغ ۳۰۰ میلیون تومان و برای شایستگان تقدیر ۱۰۰ میلیون تومان تعیین شده است. اعتبار ریالی جوایز نوجوانان در دست بررسی است و مبلغ جوایز آن در رتبه بعد شایستگان تقدیر قرار می‌گیرد.

در ادامه این نشست حامد محقق معاون شعر و ادبیات داستانی خانه کتاب، گفت: در بخش شعر ۲۲۵ کتاب، بخش داستان کوتاه ۲۱۲۵ کتاب، بخش داستان بلند و رمان ۱۶۰ کتاب، بخش کلیات ۵۵۶ کتاب و بخش پژوهش ۴۰ کتاب به دستمان رسید. از طرفی، ۳۱۰۶ کتاب در بخش تصویرگری مورد داوری قرار گرفت. ۷۴۶ ناشر در این دوره کتاب داشتند. انتشارات کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با هشت کتاب و انتشارات مهرک با چهار کتاب دارای بیشترین تعداد نامزد‌ها هستند. نسبت حضور بانوان به آقایان در بین نامزد‌ها ۲۳ به شش است. دو نفر از اعضای هیات علمی و پنج نفر از اعضای هیات داوران غیر تهرانی هستند.

در ادامه این نشست محمد حمزه‌زاده نیز با اشاره به برگزاری جشنواره کتاب کودک و نوجوان گفت: وقتی به سوابق جوایز کتاب سال نگاه کنید، می‌بینید وقتی یک دانشنامه دو هزار صفحه‌ای با کتاب کودک مقایسه می‌شد، حوزه کودک و نوجوان جزو شایسته تقدیر شناخته نمی‌شد. معمولاً وقتی صحبت از برگزاری جشنواره به میان می‌آید، این گلایه مطرح است که ما چقدر جشنواره می‌خواهیم. باید به این دوستان گفت جوایز در دنیا مترادف با راهنمایی و نشان دادن مسیر است. ما گاهی فکر می‌کنیم جوایز مقصد است، اما اصولاً جوایز، تابلو‌های راهنمایی هستند که برای پیدا کردن مقصد روی سینه نویسنده نصب می‌شود. جایزه داخل کشوی نویسنده نمی‌ماند، بلکه روی سینه نویسندگان نصب می‌شود. اینجاست که جایزه ملی و بین‌المللی اهمیت می‌یابد. 

حمزه زاده اضافه کرد: وقتی می‌خواهیم یک کتاب را به خارج از مرز‌های ایران صادر کنیم، به پشت جلد آن نگاه می‌کنند تا ببینند فلان کتاب چقدر جایزه از آنِ خود کرده است، اینجاست تعداد جوایز کسب شده راه خروج کتاب را برای صادرات باز می‌کند. باید گفت که ادبیات کودک در ایران باتوجه به بافت جمعیتی و گفتمان فرهنگی انقلاب اسلامی جایگاه ویژه‌ای دارد. کشوری مثل ما نیست که این قدر پدیدآورنده در حوزه کودک داشته باشد. ما معتقدیم زبان کودک زبان بین‌المللی است.

دبیر علمی جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان تصریح کرد: ما باید در این جشنواره‌ها داشته‌های خود را تقویت و به خارج از مرز‌های ایران صادر کنیم. اکنون ادبیات حوزه کودک و نوجوان با مسائلی نظیر ناتراز بودن درآمد‌ها و تیراژها، واردات ادبیات خارجی و ... دست و پنجه نرم می‌کند. اینکه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران کتاب‌های کودک و نوجوان جزو پر فروش‌ترین‌ها اعلام شده و سه ناشر حوزه کودک جزو پرفروش‌ها بودند، اتفاق مبارکی است.

وی خاطرنشان کرد: علاوه‌بر نقش نویسنده نقش ناشر هم بسیار مهم است، مشکل بیشتر کتاب‌هایی که به دبیرخانه جشنواره ملی و بین‌المللی کتاب کودک و نوجوان رسیده، مراحل بعد از تولید اثر از جمله تصویرگری، انتخاب قطع کتاب و ... آن بود. اتفاقی که باعث می‌شود گاهی یک اثر از دایره انتخاب مخاطبان خارج شود.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار