گزارش پانا از مراسم تشییع پیکر سعید راد؛

عسگرپور: سعید راد، هنرمندی که عاشق وطنش بود

پژمان بازغی: کاش در این مراسم چهره‌های مطرح جوان بیشتر حضور پیدا می‌‌کردند

تهران (پانا) - پیکر سعید راد صبح امروز با حضور خیل هنرمندان و مردم در خانه سینما، به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا تشییع شد.

کد مطلب: ۱۴۸۹۹۴۳
لینک کوتاه کپی شد
عسگرپور: سعید راد، هنرمندی که عاشق وطنش بود

مراسم تشییع پیکر سعید راد بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون صبح امروز در ساختمان شماره ۲ خانه سینما برگزار شد. این مراسم قرار بود در ساعت ۹:۳۰ دقیقه برگزار شود اما به دلیل ازدحام جمعیت، ورود عکاسان خبری، روزنامه‌نگاران و مهمانان با مشکلاتی همراه شد و این مراسم با تاخیری نیم‌ساعته آغاز شد.

اجرای این مراسم بر عهده کامران ملکی منتقد و یکی از اعضای خانه سینما بود.

ملکی پس از ادای احترام به ساحت سعید راد، از علی دهکردی مدیرعامل خانه سینما درخواست کرد تا به‌عنوان نخستین سخنران، پشت تریبون قرار بگیرد.

علی دهکردی در سخنان کوتاهی عنوان کرد: سینمای ایران یکی از ستاره‌های تابناک خود را از دست داد البته ستاره خاموش شدنی نیست و همیشه وجود دارد.

وی ادامه داد: اگر بپذیریم بازیگری یک عشق است، عنوان خواهیم کرد که عشق هرگز تمام نمی‌شود و به قول شاعر هرگز نمیرد آن‌که دلش زنده شد به عشق و سعید راد تا همیشه زینت‌بخش تاریخ سینمای ایران باقی می‌ماند.

در ادامه این  مراسم محمدمهدی عسگرپور کارگردان و تهیه‌کننده سینما و رئیس هیات مدیره خانه سینما گفت: سعید راد فردی عاشق وطن و عاشق هم‌وطنانش بود. در کارش بسیار جدی بود که بسیار ارزشمند است. 

وی اضافه کرد: برای ما آرزوی دست‌نیافتنی شده که وقتی می‌خواهیم با هر سینماگری وداع کنیم، می‌بینیم به دلایل مختلف سختی‌کشیده مانند آقای راد که به عشق وطن و مردم به ایران برگشت.

در ادامه این مراسم پژمان بازغی رئیس انجمن بازیگران سینمای ایران به‌ روی صحنه آمد و گفت: خیلی فکر کردم که امروز چه چیزهایی بگویم. به خانواده ایشان تسلیت می‌گویم. اولین فیلمی که آقای راد پس از ۱۸ سال بازی کردند، فیلمی بود که بنده با ایشان همکاری کردم.

وی تصریح کرد: ستارگان سینمای ایران روشنگر راه جوانان در سینما هستند، تعجب می‌کنم چرا چهره‌های جوان‌تر را در این مراسم نمی‌بینم. امیدوارم بچه‌ها بیشتر در این‌گونه مراسم شرکت کنند تا چراغ سینمای ایران با وجود کسانی که سال‌ها عمر خود را در این راه گذاشتند، روشن باقی بماند.

در بخش دیگری از این مراسم سام راد، پسر سعید راد به پشت تریبون آمد و گفت: قلب پدر من الان خوشحال است که شما را می‌بیند. ایران و سینمای ایران یک بازیگر محبوب و یک عقاب حرفه‌ای را از دست داد و ما هم پدرمان را از دست دادیم. در همه نوشته‌ها، تاریخ تولد و فوت‌ نوشته می‌شود و وسط آن یک خط تیره است؛ پدر من آن خط تیره را برای شما زندگی کرد.

راد خاطرنشان کرد: باید طوری زندگی کنیم که هر وقت از دنیا رفتیم، هر کس در اطراف ماست، از ما به‌خوبی یاد کند.

پس‌ ازا ین سخنان، نگاه راد، دختر این هنرمند پشت تریبون قرار گرفت و گفت: سعید راد هنرمندی بود که سالیان سال بر پرده سینماها درخشید و ماندگار شد. عشقش دوربین و نفسش پرسپولیس بود. قلبش برای ما و نوه‌هایش می‌تپید.

راد با لحنی محزون ادامه داد: پدرم هرروز می‌پرسید که نگاه، من خوب می‌شوم؟ او دلش نمی‌خواست در این دوران کسی او را ببیند. سعید راد ستاره‌ای است که متولد شد و خواهد ماند.

دختر سعید راد در پایان با اندوه و بغض از همه حاضران در مراسم خواست تا با دست‌هایشان پدرش را بدرقه کنند.

الهام راد برادرزاده این بازیگر، به‌عنوان آخرین سخنران پشت تریبون قرار گرفت و یاد این هنرمند را گرامی‌داشت.

در انتهای مراسم، اقامه نماز بر پیکر سعید راد انجام شد و سپس پیکر این هنرمند برای خاک‌سپاری، به سمت قطعه هنرمندان بهشت‌زهرا بدرقه شد.

گفتنی است سعید راد ساعت ۹:۳۰ دقیقه صبح دوشنبه، اول مردادماه، درحالی‌که فقط ۳ ماه تا فوت کردن شمع ۸۰ سالگی‌اش مانده بود، درگذشت.

یادآور می‌شود، آخرین حضور راد مقابل دوربین، به سریال‌های ارثیه پدری و گیلدخت مربوط است.

مراسم تشییع سعید راد از حوالی ساعت ۸ صبح با همهمه مشتاقان این بازیگر در اطراف خانه سینما روبه‌رو شد و هر چه به ساعت رسمی تشییع نزدیک شدیم، بر میزان جمعیت افزوده شد.

مطابق معمول خاک‌سپاری هنرمندان، تصاویری از سعید راد در دستان مردم بود.

تا آغاز رسمی مراسم تشییع، چند ترانه پخش شد که بارها برای مراسم وداع با عزیزان از دست رفته شنیده‌ایم که می‌توان به ترانه «مرو ای دوست» محمد اصفهانی، «حالا که میروی» محمد معتمدی، «ابر می‌بارد»، «ای بارون» و «چرا رفتی» همایون شجریان اشاره کرد.

در این مراسم، جایگاهی برای استقرار هنرمندان در نظر گرفته شده بود.

مراسم یادبود این هنرمند روز جمعه پنجم مرداد از ساعت ۱۴ تا ۱۶ در مسجد الرسول (ص) واقع در میدان کاج سعادت‌آباد برگزار خواهد شد.

خبرنگار : فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار