پانا از اظهارات فرهنگی نامزدهای انتخابات گزارش میدهد؛
راهکارهای نامزدهای انتخابات ریاستجمهوری درباره آینده فرهنگ و هنر کشور
تهران (پانا) - سومین مناظره انتخاباتی ریاستجمهوری به مقوله فرهنگ و هنر پرداخت و نامزدهای حاضر در انتخابات هر کدام فرهنگ و هنر را از منظر خود دیدند و راهکارها و دغدغههای خود را در اینباره ارائه دادند.
فرهنگ و هنر هر کشوری میزان اصالت آن کشور را نشان میدهد که این عرصه، راهکارهای موجه در یک جامعه برای رفع هرگونه نیاز واقعی یا غیر واقعی است. فرهنگ و هنر به وسیله آموزش و مطالعه به نسل های بعدی منتقل میشود و موضوعات مختلفی همچون سینما، تئاتر ، ادبیات، رسانه ، هنرهای تجسمی و ... را دربرمیگیرد.
سومین مناظرهای که از سیما پخش شد به موضوع فرهنگ و هنر پرداخت و هر کدام از نامزدهای انتخاباتی به موضوعات متفاوتی اشاره کردند.
در این مناظره شاهد بودیم که نامزدهای انتخاباتی درباره فرهنگ و هنر نظرات بسیار خوبی داشتند که اگر هر کدام از این سخنان اجرایی شود اتفاقات خوبی را در کشور شاهد خواهیم بود، آنها از دولتِ فرهنگی سخن گفتند و اینکه نباید فرهنگ و هنر، دولتی اداره شود. نامزدها گفتند که مدیریت سینما، تئاتر و موسیقی باید به اصناف محول شود.
حال در میان مسائل متنوع فرهنگی که در مناظره سوم مطرح شد به دیدگاه نامزدهای انتخاباتی درباره هنر و سینما و رویکردی که به مقوله فرهنگ دارند، میپردازیم.
تاکید پورمحمدی بر اهمیت عدالت فرهنگی در جامعه
مصطفی پورمحمدی در این مناظره نخستین فردی بود که درباره فرهنگ و هنر سخن گفت. این کاندیدای انتخابات ریاستجمهوری عنوان کرد: اجرای سیاست بدون فرهنگ ناممکن است و اهمیت سیاست فرهنگی بسیار مهم است. هیچ کشوری بدون سیاست فرهنگی نیست، فقط ابعاد آن متفاوت است، ولی سیاست فرهنگی یک مساله اساسی است. یک جاهایی سیاست صریح و مستقیم است و یک جاهایی سیاست غیرمستقیم است. آنجا که سیاست مستقیم است ما امر و نهی و تشویق و تنبیه ظاهری انجام میدهیم و آنجا که غیرمستقیم است و صریح نیست معمولاً دولتها به شکل تنظیمگر، هدایتکننده و حمایتکننده ظاهر میشوند.
وی در ادامه به اهمیت عدالت فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: یکی از مسائل در حوزه فرهنگی بحث عدالت فرهنگی است که هم برای فعالان، هم مصرفکنندگان باید در نظر گرفته شود. بهخصوص در پهنه سرزمینی ما این موضوع اهمیت دارد، چون بخشهای مختلف کشور از اهمیت فرهنگی برخوردار هستند و این عدالت فرهنگی به شکوفایی این بخشها کمک میکند. ما در جایجای ایران باید این ظرفیتها را با مدیریتهای توزیعشده و قبول تنوع فرهنگی و قومی بپذیریم، ارتقاء دهیم و از توان آن در صحنه داخلی و خارجی استفاده کنیم.»
پورمحمدی در ادامه به نسبت فرهنگ و اقتصاد اشاره کرد و گفت: فرهنگ و هنر اقتضای ویژهای دارد و باید در این بخش، تمرکززدایی انجام شود. یک نکته اساسی ضمانت تداوم رشد و ارتقای فرهنگی است که با تحمل، سعهصدر، پذیرش سلیقهها و ایجاد امنیت شفاف و پایدار برای همه فعالان و مصرفکنندگان باید فراهم شود. بهخصوص ما باید امنیت فرهنگی را هدفگیری کنیم که بستر رشد و ارتقاء را فراهم میکند.
این نامزد انتخابات ریاستجمهوری با اشاره به اینکه اقتصاد فرهنگ تعیینکننده است، گفت: ما باید به کرامت و زندگی مفاخر فرهنگی و هنریمان خیلی توجه کنیم. رشد اقتصادی مساله بسیار مهمی است که در همه عرصهها تعیینکننده است. شکلگیری و تقویت بخش خصوصی که در حوزه کتاب بیشتر متجلی شده، جا دارد که در حوزههای دیگر هم حمایت شود.»
وی درباره عرصه نمایش هم گفت: در هنر سینما هم ظرفیتهای جدیدی در دنیا و کشور ما ایجاد شده است که همین شبکه نمایش خانگی است و خیلی مهم است؛ از قبیل فیلیمو، فیلمنت، نماوا و تلوبیون که بسترهایی بسیار قوی است تا اقتصاد هنر تقویت شود. اینها را رقیب احساس نکنیم. دستگاه حاکمیتی از نمایش خانگی نگران نباشد. بحث نظارت و مقررات هم باید مورد توجه باشد.
قالیباف: باید با نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی، دغدغه خانوادهها را رفع کرد
دومین نامزد انتخاباتی که درباره فرهنگ و هنر سخن گفت محمدباقر قالیباف بود. وی به اهمیت تولید در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: تولید محتوا یکی از موضوعات مهمی است که بهشدت از آن عقب هستیم. برای رفع این مشکل باید دولت ضمن حمایت و کمک از تولید محتوا، به تولیدکنندگان نیز پاداش دهد. همچنین باید با نظارت دقیق و هوشمند بر فضای مجازی، دغدغه خانوادهها را رفع کرد. علاوه بر این میتوان با یک پلتفرم خارجی اجتماعی و پیامرسانها مشارکت داشته باشیم.»
وی درباره اهمیت عدالت فرهنگی و هنری در جامعه اظهار کرد: همهجا عدالت اساس است و حتماً این موضوع در حوزه فرهنگی و هنری مهم است.
قالیباف در ادامه با اشاره به این موضوع که باید ظرفیتهای بالقوه عرصه هنر را بالفعل کرد، گفت: فرصتهای موجود در تهران کمتر در شهرستانها دیده میشود، مثلاً در بوشهر جوانی در حوزه موسیقی و هنری فعال است که همین جوان میتواند در تهران فعال باشد، لذا باید بررسی کرد که چگونه میتوان ظرفیتهای بالقوه عرصه هنر را به بالفعل تبدیل کرد، یکی از چالشها در حوزه فرهنگ و هنر عدالت فرهنگی است. در دوران حضورم در شهرداری در تهران چهرههایی ناشناخته وجود داشتند که نام آنها در جشنوارههای محلات درخشید و فرصت به آنها داده شد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: توجه به زیرساختهای فرهنگی و اهالی فرهنگی و معیشت آنها و محتوای فرهنگی بسیار مهم است. در ۱۲ سالی که شهردار تهران بودم، به موضوع فرهنگ توجه داشتم که نمونه آن ساخت ۳۶۰ کتابخانه، چند ده هزار صندلی سینما و سالنهای تئاتر، سراهای محله، مساجد و حسینیههاست. همچنین در آن ایام سازههای تمدنی و هویتی همچون باغموزه دفاع مقدس و باغکتاب ساخته شد. این پذیرفتنی نیست که یک استان حتی یک سینما نداشته باشد. باید برای برقراری عدالت در این زمینه و سایر بخشها تلاش کرد.
وی اضافه کرد: یکی از اشکالات در حوزه فرهنگ، عدمتوجه به نگاه رهبر معظم انقلاب است؛ ایشان رهبر و، ولی ما هستند و بهعنوان شخصیت بینظیر در عرصه مسائل فرهنگی و هنری در دنیا شناخته شدهاند، رهبر معظم انقلاب خطاب به مدیران فرهنگی فرمودند که هزاران مجموعه خودجوش فرهنگی که کار فرهنگی میکنند، باید روزبهروز توسعه پیدا کرده و دستگاههای دولتی کمک کنند، اما آیا به این نگاه حکیمانه مقام معظم رهبری بهعنوان فرد صاحبنظر اختصاصی در حوزه فرهنگ و هنر توجه شده است.
این نامزد انتخابات ریاستجمهوری خاطرنشان کرد: آیا امکانات و پول کم داشتیم یا اینکه امکانات به گونهای مدیریت شده که ۹۰ درصد بودجه فرهنگی دستگاههای مختلف صرف هزینههای جاری شده و چیزی برای کار فرهنگی و هنری باقی نمانده است؛ چرا این فرصت را به نیروهای خلاق و جوان در حلقههای میانی، مراکز مردمی در کانونها در شهر و روستا، دانشگاه، مدرسه و محله ندهیم؟ مثلاً ۱۰۰ میلیون تومان بودجه به دستگاههای فرهنگی داده میشود، اما خروجی آن ۱۰ میلیون تومان هم نیست.
وی ادامه داد: باید بر لزوم پیگیری مردمیسازی در اقتصاد و فرهنگ تاکید کرد. اساس کار ما در دولت «خدمت و پیشرفت» و مردمیسازی در حوزههای مختلف همچون حوزه فرهنگی است؛ همانطور که سازمان نظام پزشکی و نظام مهندسی داریم، باید حتماً سازمان نظام فرهنگی داشته باشیم و اجازه دهیم اهالی فرهنگ و هنر خودشان آن را مدیریت کنند،.
«فرهنگ غوغا میکند»، «در زمان نیروی انتظامی انیمیشن «داوود خطر و سیاساکتی» و «خواب و بیدار» ساخته شد. آیا کسی فکر میکرد بیش از ۸۰ درصد مردم عزیز و بافرهنگ ما در دوره کمتر از ۷۰ روز کمربند ببندند؟ این اثر هنر و هنرمندان است، ما به فرهنگ بیتوجهی کردیم و ظرفیت آن را نشناختیم؛ ما در دولت «خدمت و پیشرفت» به عرصه فرهنگ توجه میکنیم.
پزشکیان: دولت باید فرهنگی باشد نه فرهنگ دولتی باشد
سومین نامزد انتخاباتی که درباره فرهنگ و هنر سخن گفت. مسعود پزشکیان بود وی نگاهی نقادانه به فرهنگ دولتی داشت و گفت: درباره مباحث حوزههای سینما و هنر مشکلاتی داریم که موانع آن باید برطرف شود. امسال ۱۷ فیلم بلند ایران که در فستیوالهای بینالمللی به نمایش گذاشته شدند، یا زیرزمینی بودند یا اینکه در خارج از ایران ساخته شده بودند و مجوزهای لازم را در ایران اخذ نکرده بودند، اما بهراحتی توانستند به فستیوالهای بینالمللی بروند.
وی ادامه داد: باید موانعی که باعث میشوند هنرمندان ما در زیرزمینها کار کنند یا اینکه بهطرق مختلفی که قانونی نیستند عمل کنند را شناسایی کرده و بتوانیم از حضور این عزیزان استفاده کنیم. امروز آقای اصغر فرهادی را میشناسیم که در خارج برای او اعتبار قائلند.
پزشکیان بر لزوم توجه به پیوستهای فرهنگی در جامعه اشاره کرد و گفت: در واحدهای مسکونیای که در زمان آقای احمدینژاد ساخته شد، مسجد، مدرسه، ورزشگاه، کتابخانه و جایی برای تفریح دیده نشد، بلکه صرفاً مسکن ساخته شد؛ طبیعتاً در جامعهای که پیوستهای فرهنگی برای آن پیشبینی نشده باشد، مشکلاتی ایجاد میشود و مطالعات نشان میدهد در محیطهایی که برای آنها پیوستهای فرهنگی پیشبینی نشده است، مشکلات خانوادگی، فرهنگی و اجتماعی خیلی بیشتر از محیطهایی است که در آن پیوستههای فرهنگی وجود دارد.
وی اضافه کرد: اگر مردم به من رأی دادند، در دولت آینده قطعاً به حوزه فیلم، فیلمسازی، هنر و سینما کمک میکنم تا تقویت شوند و موانع پیش روی هنرمندان، کارگردانان و هنرپیشهها برداشته شود؛ ما نباید بگذاریم اتفاقی بیفتد که تعدادی از هنرمندان ممنوعالخروج شوند یا اینکه تعدادی از آنها از کشور خارج شوند.
پزشکیان خاطرنشان کرد: تلاش خواهم کرد دولت من دولت فرهنگی باشد، نه اینکه فرهنگ را دولتی کنیم؛ تلاش خواهم کرد امنیت فرهنگی را برای اهالی فرهنگ تضمین و از مداخله نهادهای غیرمسئول جلوگیری شود. تلاش حداکثری برای بازسازی اعتماد و امید در اهالی فرهنگ خواهم کرد و این رویکرد مانع از فرار و مهاجرت نخبگان خواهد شد.
این نامزد انتخاباتی تصریح کرد: دولت باید کار را به سازمانها و نهادهای بخش خصوصی بسپارد. همچنین ممیزی باید شفاف و مطابق قانون صورت بگیرد و بههیچوجه نباید سلیقهای اعمال شود. من ممیزیهایی را که بهصورت سلیقهای انجام میشود، رد میکنم و اجازه آنها را نمیدهم. همچنین به هیچ وجه اجازه مداخله سایر دستگاهها را در حوزه تخصصی و فرهنگ نخواهم داد.
جلیلی: فرهنگ باید عرصه تولید باشد نه مصرف
سعید جلیلی چهارمین کاندیدای حاضر درمناظره انتخابات ریاست جمهوری نیز با اشاره به اهمیت فرهنگ و هنر گفت: از افتخارات کشور ما این است که تاریخاش مملو از تولیدات فرهنگی مثل دیوانهای شعر، معماریهای ماندگار است و حتی قالی ایرانی بهعنوان یک تولید فرهنگی است. بهمدد انقلاب اسلامی زیرساختها فنی و نیروی انسانی ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم که دشمن سعی دارد مانع این تولیدات شود.
وی ادامه داد: همانقدر که آمریکا سعی میکند مانع پیشرفت هستهای شود و از برخی صنایع ما جلوگیری کند، حتماً در زمینههای هنری هم این تلاش را دارد. تلاش آمریکا با ساخت «آرگو»، «سیصد» یا «بدون دخترم هرگز» علیه ایران بود و تمام ملت را هدف قرار دادند، ولی چون نتوانسته است جلوگیری کند از این زیرساختها، امروز میخواهد نرمافزار را یعنی امیدبخشی و موفقیتها را هدف قرار دهد.»
جلیلی خاطرنشان کرد: برای من جالب بود که کارگردانی داریم که فیلمهای بسیار خوبی میسازد مثل آقای «احمدرضا معتمدی» که کتابی مینویسد با عنوان «فلسفه فیلم» که سه فیلسوف برای آن مقدمه مینویسند و چه کتاب عمیق و خوبی است. کارگردان سریال «آتش و باد» در جلسهای به من گفت که شش سال مطالعه تاریخی در اسناد کرده است. میخواهم بگویم ما زیرساختهای بسیار ارزشمندی برای تولیدات فرهنگی داریم، اما باید نقشه کلان داشته باشیم یعنی اگر در سال ۱۰۰فیلم میسازیم، باید مشخص شود از این فیلمها چه سهمی برای کودکان، روستا، طنز یا تاریخ و مفاخر لحاظ شده است. این کار یک مدیر فرهنگی پخته است.
جلیلی اضافه کرد: دولت باید بداند که چه نقشه کلانی دارد و مدیر فرهنگی باید شایستگی لازم را داشته باشد و باید کسی باشد که در بین اهل هنر و فرهنگ شناخته شده باشد. همچنین باید او را بپذیرند و این قدرت را داشته باشد که جوانان این عرصه را راهبری کند. مدیر فرهنگی اگر تولیدکننده فرهنگی نیست حداقل مصرفکننده حرفهای فرهنگ باشد و بداند شعر، کتاب، فیلم، رمان و رسانه چیست. اگر این مسیر را طی نکنیم، نمیتوانیم کاری کنیم که فرهنگ جایگاه خود را پیدا کند و راهبری لازم را داشته باشد.»
این نامزد انتخاباتی خاطرنشان کرد: معتقدم رئیسجمهور مشمول این حکم است که حداقل باید مصرفکننده حرفهای فرهنگ باشد و چون رئیس شورایعالی انقلاب فرهنگی هم هست، باید بتواند نقش راهبری در فرهنگ کشور و اداره بودجههای تخصیصی در این زمینه ایفا کند.
وی ادامه داد: مدیریت فرهنگی مدیریت عابربانکی نیست که فقط پول بدهد. ثمره بودجههای فرهنگی بسیار مهم است و اینکه هزاران میلیارد تومان بودجهها چه آثاری دارد. بودجه فرهنگی نباید منجر به میز، صندلی و ستادهای چاق و چله شود بلکه باید در آثار فرهنگی خود را نشان دهد. مردم انتظار محصولات خوب و فرهنگی دارند. اینجا قاعدهمند کردن براساس منطق فرهنگی و قانون برای تولید فرهنگی اهمیت دارد.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اگر مدیر فرهنگی، فرهنگ را خوب نشناسد ممکن است دچار خطا یا انحراف شود و نتواند کمک لازم را بکند. زمانی که دبیر شورایعالی امنیت ملی بودم نامه آمد که فیلم مشکل دارد. من فیلمنامه را از کارگردانش گرفتم و خواندم و گفتم هیچ مشکلی ندارد و آن فیلم ساخته و با استقبال زیادی مواجه شد و نهتنها به امنیت ملی لطمه نزد بلکه خیلی هم کمک کرد. اینجاست که فرهنگ باید شناخته شود و به اندک چیزی، فرهنگ مورد تعرض قرار نگیرد.
سعید جلیلی خاطرنشان کرد: ما ۳۵ صنف داریم که در صنعت سینما مشغول هستند. از سال ۱۳۶۸ شغل کارکنان صنعت سینما در ذیل شغل صیادان فصلی جنوب در وزارت کار ثبت شده است که این لطمه جدی به صنعت است و آنها ردیف مشخص قانونی ندارند. خیلی مهم است مدیر فرهنگ تا پایانِ کار را بداند.
وی به اهمیت بازیهای رایانه ای شاره کرد و گفت: در بازیهای رایانهای، ۳۴ میلیون بازیکننده داریم که هزاران میلیارد تومان چرخه مالی آنهاست که این فرصت برای ماست. در انیمیشن تولیداتی مثل «بچه زرنگ»، «پسر دلفینی» و «فیلشاه» داریم که میتوانند بازار جهانی پیدا کنند. لوکیشنهای سینمایی مثل «کوههای مریخی» را داریم. اگر این موضوعات را جدی بشناسیم، آثار خیلی خوبی خواهد داشت.
جلیلی اظهار کرد: کار فرهنگ از خود دولت و اصلاح فرهنگ سیاسی شروع میشود. از خطاکار قهرمان نسازیم، اما کار دینی را بهشکل دینی با قدرت دنبال کنیم. باید به فرهنگ سیاسی مسئولان توجه کرد، زیرا یک دروغ یا خلاف واقعگویی مسئولان ممکن است میلیاردها تومان هزینههای فرهنگی را از بین ببرد.
قاضیزاده هاشمی: دولت پیشران تولیدات فرهنگی باشد
پنجمین نامزد انتخابات ریاست جمهوری که درباره فرهنگ و هنر سخن گفت قاضیزاده هاشمی بود. وی با اشاره به اهمیت فرهنگ و هنر گفت: دولت ما باید نقش پیشرانی خود را در تولیدات فرهنگی ایفا کند. حوزه فرهنگی باید مورد حمایت دولتها قرار بگیرد. امروز فرهنگ کشور مورد حمله دشمنان است و سریالهایی مثل «حشاشین» میسازند تا تاریخ ما را هرگونه که میخواهند روایت کنند. نسبت به هجوم به فرهنگ کشورمان باید پاسخ درخور بدهیم.»
قاضیزاده ادامه داد: در «دولت مردم و خانواده» از آثار فاخر حمایت میکنیم. چرا اثری مانند «سلمان فارسی» باید آنقدر طول بکشد؟ تاریخ پرشکوهی داریم و مثل خیلی از کشورهای دنیا مجبور به افسانهسرایی نیستیم. قهرمانان تاریخی بزرگی ازجمله شهدا داریم. تکتک شهدای انقلاب قابلیت پرداختن دارند. در بنیاد شهید از ۸ اثر حمایت کردیم، اما این مقدار کم است. تولید آثار فاخر مثل «محمد رسولالله» در بیرون از کشور نیز بیننده پیدا میکند.
وی یادآورشد: باید تولیدات فرهنگی مشترک انجام دهیم و براساس اصول و سابقه فرهنگی مشترک این کار را انجام دهیم. در همین مدت کوتاه توانستیم گفتمان مقاومت را به دانشگاههای آمریکا برسانیم و قطعاً ادبیات ایران را نیز میتوانیم ارسال کنیم. باید فضا را باز کنیم تا هنرمند آزادی عمل داشته باشد و دولت با تزریق بودجه به آن جهت دهد. در فضای مجازی نیز اگر کسی تولید خوبی داشت، باید در پهنای باند اینترنت سهیم باشد.
این نامزد انتخابات ریاستجمهوری اظهار کرد: در بنیاد شهید با کمک گروههای مردمی رویدادهای فرهنگی را سه تا پنج برابر کردیم. دولت باید از خرید محصولات فرهنگی حمایت کند و یارانه بدهد. به تفریح و فرهنگ خانوادهها بایدیارانه داده شود. کارت هوشمندی طراحی کردیم تا برای این موضوعات یارانه اختصاص دهیم.
قاضیزاده افزود: چهار قول خودم را در عرصه فرهنگ خدمت شما عرض میکنم. فرهنگکارت خانواده تقدیم خانوارها خواهد شد. زیرساختهای تفریحی و فرهنگی خانوادهمحور با همکاری بخش خصوصی انجام خواهیم داد. مرکز سفر خانوادهمحور جهانی ایجاد خواهیم کرد تا هر کسی به سفر عفیفانه میخواهد برود به ایران بیاید. برخورد با مبنای فیلترینگ را مطابق با عرف و فرهنگ جامعه انجام خواهیم داد. نخواهیم گذاشت رونق اقتصاد دیجیتال دچار مشکل شود. لایحه نظام جامع رسانههای عمومی را که در چند دولت معطل مانده بود، اجرا میکنیم. افتخار نیست که دادسرای فرهنگ و رسانه داشته باشیم، باید رسیدگی درونسازمانی داشته باشیم.»
حمایت علیرضا زاکانی از تولیدات فرهنگی
آخرین نامزد حاضر در مناظرات انتخابات ریاست که به مقوله فرهنگ و هنر پرداخت، علیرضا زاکانی بود. وی با اشاره به عملکرد سینمایی شهرداری تهران گفت: صندلی هنری را احیا کردیم و به ۵۵۰۰ صندلی رساندیم و ۱۰۰۰ صندلی دیگر را هم ایجاد خواهیم کرد.
زاکانی اضافه کرد: سیاستگذاری فرهنگی فعال و حامی، وظیفه دولت است واعمال سلیقه فردی و محدود را درست نمیدانم. حق مثل هوا، سبب حیات میشود. دولت خدمت، دولتی است که حامی تولیدات فرهنگی و هنریِ درست و خوب باشد. از تداخل در کارها جلوگیری میکنم همچنین توجه به زیرساختهای فرهنگی، انیمیشن، فیلم، کتاب و حقوق مالکیتها موضوعات موردتوجه دولتم خواهد بود. قالبهای فرهنگی مثل کتاب و کتابخوانی امری است که اگر ملت به آن توجه کند، آیندهای براساس تجربه پیشینیان خواهد ساخت.
زاکانی خاطرنشان کرد: باید به فرهنگ بهعنوان مدار سایر نظامات توجه کرد و بر مدار تحولات و جهشهای جامعه از ابزارها و عناصر فرهنگی استفاده کرد. فیلم، سریال، نمایشخانگی، کتاب و کتابخوانی نیاز به حمایت جدی دارد، چون این مساله کمک به رفع ضعف و انتقال مؤثر پیام به مخاطب است و موجب عمقبخشی و ماندگاری پیام میشود.
با نگاهی به سخنان هر ۶ نامزد حاضر در مناظرات انتخاباتی متوجه این موضوع میشویم که در سخنان تمامی کاندیداها، هنر، سینما و کتاب و اهمیت آن نقش اساسی داشت و اگر بخواهیم دیدگاه نامزدهای انتخاباتی درباره فرهنگ را در ذیل یک مفهوم صورتبندی کنیم، باید از نسبت سیاست و فرهنگ سخن گفت. برخی حرفهایی که درباره فرهنگ، هنر، سینما و رسانه در مناظره بیان شد، حرفهای قشنگی است. اینکه ما به امنیت فرهنگی نیاز داریم نه فرهنگ امنیتی، اینکه دولت فرهنگی کارگشاست نه فرهنگ دولتی و مدیریت سینما باید به اصناف خانه سینما محول شود و حرفهایی از این دست که زیباست، اما لازمه آن استقلال حوزه فرهنگ و هنر از ساحت سیاست بهمعنای کاهش تولیت دولت بر نهادها و مراکز فرهنگی و هنری است.
ارسال دیدگاه