یک نویسنده حوزه کودک و نوجوان در گفت‌وگو با پانا مطرح کرد؛

لزوم تغییر رویکرد نویسندگان و ناشران در کتاب‌های کودک و نوجوان

تهران(پانا) - یک نویسنده کتاب کودک و نوجوان معتقد است، میزان استفاده کودکان و نوجوانان ایرانی از محصولات فرهنگی کم نیست اما احتیاج است ناشران و نویسندگان با شناخت بهتری نسبت به حوزه کودک و نوجوان فعالیت داشته باشند تا کتابخوانی به یکی از علاقمندی‌های کودکان و نوجوانان تبدیل شود.

کد مطلب: ۱۴۸۱۶۲۰
لینک کوتاه کپی شد
لزوم تغییر رویکرد نویسندگان و ناشران در کتاب‌های کودک و نوجوان

حسین شیخ اسلامی، مترجم و نویسنده کتاب کودک و نوجوان در گفت‌وگو با پانا با اشاره به این مطلب که موضوعات فرهنگی را نباید به شکل جزیره‌ای دنبال کرد، گفت: «موضوع فرهنگی همچون کتاب و کتابخوانی را نباید به شکل جزیره‌ای دنبال کرد و نباید توجه کامل شما به کتابخوانی به عنوان یک بخش مجزا از زندگی باشد بلکه کتاب و کتابخوانی را باید یکی از بخش‌های مهم زندگی هر فرد دانست.»

وی خاطرنشان کرد: «امروز زنجیره‌ای از محصولات فرهنگی داریم که به یکدیگر مرتبط هستند که بخشی از آن کتاب است و اگر بخواهیم به شکل واقعی و منصفانه کودک و نوجوان امروز ایران را قضاوت کنیم، باید حد متوسط را برای استفاده آنها از محصولات فرهنگی در نظر بگیریم.»

شیخ الاسلامی تصریح کرد: «نسل جدید ایرانی یا بهتر بگوییم کودکان و نوجوانان امروز یکی از بالاترین میانگین‌های استفاده از محصولات فرهنگی را در دنیای امروز به خود اختصاص داده‌اند که شامل پادکست، بازی‌های ویدیویی و رسانه‌های سنتی مثل کتاب، تلویزیون و سینما است.»

این نویسنده کتاب کودک و نوجوان به لزوم ارتقای بحث کتابخوانی در کودکان و نوجوانان اشاره کرد و گفت: «در دنیای امروز اگر کودک و نوجوان، یک ساعت را به بسته‌های فرهنگی اختصاص دهند، تقریبا ۲۰ دقیقه آن شامل کتاب و کتابخوانی می‌شود اما در ایران این عدد به ۳ یا ۴ دقیقه می‌رسد و لزوم تغییر این رویکرد در بین کودکان و نوجوانان دیده می‌شود.»

وی خاطرنشان کرد: «تغییر رویکردهای فرهنگی برای علاقمندکردن کودکان و نوجوانان به کتابخوانی ضرورت دارد و باید در برخی موارد سیاست‌گذاری‌ها را در حوزه فرهنگی به ویژه کتاب و کتابخوانی تغییر داد؛ یعنی در کنار تمرکز بر روی فرهنگ کتابخوانی کودکان و نوجوانان، بهتر است تمرکز بر روی صنعت کتاب و تولیدکنندگان کتاب در ایران هم قرار بگیرد که فعالان این بخش نمی‌توانند بازار مناسبی را در بین کالاهای فرهنگی به خود اختصاص دهند.».

خبرنگار : فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار