داریوش یاری در گفت‌وگو با پانا:

مساله اصلی فیلم «شور عاشقی» چگونه زینب شدن است

تهران (پانا) - کارگردان فیلم سینمایی «شور عاشقی» می‌گوید در ساخت این فیلم به‌هیچ‌عنوان تلاش نکرده است که از مخاطب گریه بگیرد بلکه تلاش داشته است که فضای گفت‌وگویی که در واقعه کربلا بود را به تصور بکشد.

کد مطلب: ۱۴۷۷۶۹۵
لینک کوتاه کپی شد
مساله اصلی فیلم «شور عاشقی» چگونه زینب شدن است

داریوش یاری، کارگردان فیلم سینمایی «شور عاشقی» در گفت‌وگو با پانا با اشاره به فعالیت خود در فضای موضوعات دینی گفت: «با مشاهده دیگر آثاری که تولید کرده‌ام متوجه خواهید شد، نگاه من به سینما بیشتر در موضوعات دینی و مذهبی است و حالِ من با این فضا و کار کردن در این حوزه خوب می‌شود.»

وی ادامه داد: «مهم‌ترین مساله برای من در این حوزه این است که بتوانم آثاری تولید کنم که گوشه‌ای از رشادت‌های امامان و پیروان آن‌ها را نشان دهد.»

یاری تصریح کرد: «امام حسین(ع) در سال 61 هجری قمری به شهادت رسید اما هرساله انگار داغ تازه‌ای بر دل مسلمانان گذاشته می‌شود و مساله این است که چه نکاتی در این حادثه وجود دارد که انسان این حادثه را به حماسه و این شخصیت را به اسطوره تبدیل کرده است.»

شور عاشقی 2

وی تصریح کرد: «بزرگ‌ترین سؤال و مساله ذهنی من این است که اولین نفراتی که اجازه نداند این مساله در نی‌نوا بماند و آن را گسترش دادند تا جایی که پایه‌های تمدن بشری در این سرزمین شکل بگیرد چه کسانی بودند.»

یاری اضافه کرد: «اگر نگاهی به جغرافیای عراق بیاندازیم متوجه می‌شویم چند کیلومتر بالاتر از سرزمینی به اسم کربلا تمدن عظیم بابل بوده است، تمدنی که 2000 سال حکومت کردند اما امروز اثری از آن باقی نمانده است. آن‌ها در آن زمان آسفالت داشتند و بسیار پیشرفته بودند اما چیزی از آن تمدن و اتفاقات باقی نمانده است اما پایین‌تر از آن تمدن بزرگ در سرزمینی که بسیار عقب‌مانده بود اتفاقی افتاد که بااینکه سال‌ها از آن می‌گذرد اما در تاریخ ماندگار شده است و آن اتفاق و آن سرزمین تابه‌حال در ذهن‌ها باقی‌مانده است و این امر حاصل تلاش‌ها و رشادت‌های حضرت زینب (س) است و به‌راستی کربلا در کربلا می‌ماند اگر زینب نبود و این بانو از کربلا تا شام کارهایی انجام داد تا این اتفاق رقم بخورد.»

شور عاشقی 3

 

یاری به ویژگی‌های فیلم سینمایی «شور عاشقی» نیز اشاره کرد و گفت: «در این فیلم تلاشی برای بیان مصیبت‌ها و سختی‌هایی که این کاروان متحمل شدند، نکردم چراکه جنگ و اشک و غم در سرتاسر کربلا بوده است اما در کنار آن، مسیر دیگری به نام گفت‌وگو بود و به‌همین دلیل در خود فیلم کارگردان به‌سرعت از صحنه‌های جنگ عبور می‌کند و تمرکز فیلم بر سر گفت‌وگوها است.»

وی با اشاره به این مطلب که سعی نکرده است در فیلم مخاطب را درگیر گریه کند، گفت: «این فیلم تجربه متفاوتی برای من بود چراکه سعی کردم مردم درگیر جنگ و گریه نشوند و همراه با مسیر کاروان شاهد گفت‌وگوهایی باشند که جهان را تغییر داد.»

یاری خاطرنشان کرد: «خیلی از تهیه‌کننده‌ها از کار کردن با من فراری هستند زیرا معتقد هستند کارهای من همیشه موجب گریه و غم مخاطب است البته من  مشکلی با این مساله و نگرش آن‌ها ندارم اما این بار فیلم متفاوتی را ساخته‌ام که نگاهی متفاوت به موضوع شهادت امام حسین و یارانش داشته است.»

یاری درباره پایان‌بندی فیلم شور عاشقی گفت: «در پایان فیلم شاهد آخرین گفت‌وگو با امام حسین(ع) هستیم. البته در روند حرکتی فیلم به شخصیت‌پردازی حضرت زینب(س) پرداخته نشده است اما مساله اصلی فیلم شور عاشقی چگونه زینب شدن بود زیرا در واقعه کربلا بانوان در این میدان نقش‌های بسیار مهمی داشتند و بسیار تأثیرگذار بودند.»

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار