تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کمیته امداد امضاء شد

تهران (پانا) - تفاهم نامه همکاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره) با هدف راه‌اندازی مراکز مشاوره و اجرای طرح «راه زندگی» و همکاری در برگزاری برنامه­‌های فرهنگی مشترک به امضا رسید.

کد مطلب: ۱۴۷۰۹۳۴
لینک کوتاه کپی شد
تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کمیته امداد امضاء شد

تفاهم‌نامه همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و کمیته امداد امام خمینی(ره) با هدف راه‌اندازی مراکز مشاوره و اجرای طرح «راه زندگی» و همکاری در برگزاری برنامه­‌های فرهنگی مشترک، در آیین گرامیداشت روز روانشناسی و مشاوره، با حضور مهدی رمضانی دبیرکل نهاد، سیدمرتضی بختیاری رئیس کمیته امداد و و علی فتحی آشتیانی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در دفتر مرکزی کمیته امداد به امضا رسید.

بر اساس این تفاهم‌نامه ترویج فرهنگ مطالعه و فراهم‌سازی امکان بهره‌مندی از فضاهای فرهنگی و امکانات موجود در راستای تعهدات طرفین برای استفاده گروه‌های هدف و نیز مشارکت در اجرای طرح‌های حمایتی امداد و ارائه خدمات ویژه به خانواده‌های تحت پوشش در کتابخانه های منتخب، پیگیری خواهد شد.

ارائه تسهیلات لازم به منظور عضویت رایگان مددجویان تحت پوشش و ارائه کد تخفیف برای عضویت کارکنان کمیته امداد و خانواده‌های آنان در کتابخانه‌های عمومی؛ حمایت از کتابخانه‌های عمومی واجد شرایط کمیته در استان‌ها در قالب کتابخانه‌های عمومی مشارکتی و کمک به تأمین منابع مورد نیاز کتابخانه‌های نهاد (با تأکید بر آسیب‌های اجتماعی)؛ پذیرش کتابداران کتابخانه‌های عمومی مشارکتی کمیته امداد در دوره‌های آموزشی کتابداران نهاد؛ ارسال اقلام تبلیغی-ترویجی به مراکز درخواستی کمیته؛ مشارکت در برگزاری مسابقات کتابخوانی و نقاشی، نشست‌های کتابخوان، جلسات نقد و بررسی کتاب و... در مراکز فرهنگی کمیته؛ همکاری در برگزاری تورهای فرهنگی و سیاحتی برای اعضای فعال کتابخانه‌های مشارکتی و عمومی نهاد و کمیته؛ همکاری در نصب صندوق صدقات در کتابخانه‌­های عمومی؛ همکاری در اجرای طرح «راه زندگی» و  برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و مشاوره و اختصاص فضای مناسب مجزا در راستای ارائه خدمات تخصصی مشاوره‌ای برای اعضای کتابخانه، کارکنان و خانواده‌های آنان، مددجویان و مراجعین آزاد در کتابخانه‌­های عمومی به مدت ۵ سال از تعهدات نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در این تفاهم‌نامه است.

دبیرکل نهاد در آیین امضای تفاهم‌نامه همکاری با کمیته امداد گفت: یکی از امتیازات کتابخانه‌های عمومی، به دلیل عدم وجود نگاه درآمدزایی صرف، امکان فراهم ساختن دسترسی آسان و عادلانه به خدمات است. این اقدام هم توزیع خدمات برای آحاد مردم، مخصوصاً طبقات مستضعف و محروم، ممکن می‌سازد)

مهدی رمضانی ادامه داد: کتابخانه عمومی (به معنای مدرن آن) ساختاری ریشه‌دار در ایران دارد؛ قدیمی‌ترین کتابخانه عمومی بیش از یک قرن قدمت دارد و ساختار مدیریت کتابخانه‌های عمومی در دهه ۴۰ شمسی شکل گرفت. به برکت انقلاب اسلامی توسعه خوبی در این حوزه صورت گرفت و هم‌اکنون شبکه کتابخانه‌های عمومی جمهوری اسلامی ایران، با بیش از ۳۸۰۰ نقطه خدمت، در جایگاه نخست منطقه و جزء ۲۰ کشور برتر دنیا قرار دارد.

وی افزود: این تعداد بدون محاسبه کتابخانه‌های مدارس، مساجد، دانشگاه‌ها و دیگر مراکز است. امروز دو عنصر اصلی شبکه و خدمات در حوزه کتابخانه‌های عمومی در کنار هم قرار گرفته است.این امر گستردگی شبکه دسترسی را فراهم می‌کند و تنوع خدمات که می‌تواند طیف وسیعی را دربربگیرد.

رمضانی تصریح کرد: در حوزه خدمات هم جزء معدود دستگاه‌های خدمت‌رسان هستیم که برای خود خدمت جدید تعریف کرده و آن را توسعه داده‌ایم. اغلب سازمان‌ها برای افزایش کیفیت و توسعه خدمات موجود تلاش می‌کنند و تعریف خدمات جدید کمتر اتفاق می‌افتد.

وی افزود: بر این اساس در حال حاضر امکان ارائه بیش از ۶۰ نوع خدمت در کتابخانه‌های عمومی وجود دارد که در کتابخانه‌های مرکزی و اصلی این تعریف انجام شده و در حال خدمت‌رسانی به مردم است.

عضو شورای فرهنگ عمومی با اشاره به این مطلب که شبکه کتابخانه‌های عمومی علاوه بر وظیفه اطلاع‌رسانی و ایجاد دسترسی عادلانه به دانش، وظیفه فراهم کردن دسترسی خدمات مبتنی بر اطلاعات را هم برعهده دارد؛ گفت:  با این نگاه، این تعریف خدمات جدید در کتابخانه‌های عمومی و توسعه آن قابل فهم است که مسیری آزموده در دنیا است. در ایران هم در این راستا حرکت کرده‌ایم و به خاطر امکان ارائه خدمات در این شبکه گسترده (شامل بیش از ۸۰۰ کتابخانه روستایی و ۵۰ کتابخانه سیار) در خدمت مردم هستیم تا خدمات متنوع را در دسترس ایشان قرار دهیم.

دبیرکل نهاد با اشاره به آگاهی‌رسانی به عنوان یکی دیگر از کارکردهای سه‌گانه کتابخانه‌های عمومی گفت: این شبکه و کتابداران تحصیل‌کرده و دغدغه‌مند می‌توانند آگاهی جامعه، و آنچه از آن به «سواد عمومی» یاد می‌شود را ارتقاء دهد، همچنین فرصت دیگر، استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی برای سازماندهی و ساماندهی اجتماعی و به دنبال آن آرامش و نظم اجتماعی است..

رمضانی با اشاره به تفاهم‌نامه همکاری با کمیته امداد گفت: آنچه امروز با همت و ابتکار رئیس و همکاران کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان نظام روانشناسی و مشاوره و انجمن مشاوره آغاز می‌شود، یک اقدام مشترک برای توسعه این خدمات و استفاده از ظرفیت کتابخانه‌های عمومی است.

وی با اشاره به تجربه‌های اندک اقدامات مشترک موفق در کشور گفت: معمولاً در کشور ای اقدامات مشترک یا شکل نمی‌گیرد و در صورت شکل‌گیری در مراحل مختلف متوقف می‌شود. بحمدالله پیش از امضای رسمی این تفاهم‌نامه نمونه‌های اجرایی از راه‌اندازی مراکز مشاوره در کتابخانه‌های عمومی داشته‌ایم.

دبیرکل نهاد با اعلام آمادگی برای گسترش این مراکز گفت: هر آنجا که نیاز به ایجاد این دسترسی در کتابخانه‌های عمومی باشد در خدمت این اقدام مثبت هستیم. یکی از امتیازات کتابخانه‌های عمومی، به دلیل عدم وجود نگاه درآمدزایی صرف، امکان فراهم ساختن دسترسی آسان و عادلانه به خدمات است. این اقدام هم توزیع خدمات برای آحاد مردم، مخصوصاً طبقات مستضعف و محروم، ممکن می‌سازد.

وی در پایان سخنان خود یادآور شد: مایه خرسندی است که کتابخانه عمومی، که از آن در کنار خانه و محل کار به عنوان «مکان سوم» یاد می‌کنیم، برای به اشتراک‌گذاری زیرساخت‌های موجود در راستای نقش‌آفرینی در توسعه فرهنگی-اجتماعی و ان‌شاءالله آرامش روانی جامعه پیشقدم شده است.

یادآور می‌شود،  به موجب این تفاهم‌نامه کمیته امداد امام خمینی(ره) نسبت به فراهم‌سازی امکان استفاده عموم مردم از کتابخانه‌های مشارکتی کمیته؛ ارسال منظم آمار فعالیت کتابخانه‌های مشارکتی؛ اجرای نظرات مشورتی فنی و تخصصی نهاد در زمینه‌های فنون کتابداری و رعایت استانداردهای احداث، توسعه و نوسازی کتابخانه‌های عمومی مشارکتی؛ معرفی کتابداران کتابخانه‌های عمومی مشارکتی برای شرکت در دوره‌های آموزشی کتابداری؛ فراهم‌سازی امکان استفاده نهاد از مجتمع‌های کمیته؛ همکاری در اطلاع‌رسانی و تأمین بخشی از  هزینه‌های فعالیت‌های فرهنگی مشترک؛ مشارکت در برگزاری مسابقات کتابخوانی و نقاشی، نشست های کتابخوان، جلسات نقد و بررسی کتاب و...؛ همکاری در برگزاری تورهای فرهنگی و سیاحتی برای اعضای  فعال کتابخانه‌های مشارکتی و عمومی نهاد و کمیته؛ همکاری به منظور اجرای طرح «راه زندگی» و برگزاری کلاس‌ها و کارگاه‌های آموزشی و مشاوره با معرفی اساتید و آماده‌سازی فضای کتابخانه و در نظر گرفتن تسهیلات لازم  برای اختصاص تخفیف برای اعضا و کارکنان نهاد و خانواده آنان، متعهد شده است.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار