در گفتوگو با پانا مطرح شد؛
نمایش «وصیت» تصویرگر مرگ عاطفهها در روابط امروزی است
تهران (پانا) - کارگردان نمایش منتخب خیابانی وصیت گفت این نمایش در واقع تصویرگر فاصله گرفتن و مرگ عاطفهها در روابط دوستانه و خانوادگی امروزی است.
نمایش خیابانی «وصیت» کاری است که فاصله عاطفی بین آدمها را نشان میدهد؛ در این نمایش فاصله بین روابط دوستانه و خانوادگی به تعبیری متر و اندازهگیری میشود و با سانت و ابعاد بیان میشود تا مخاطب را درگیر اهمیت این موضوع کند که تا چه میزان ارتباط درست و عاطفی با عزیزان اهمیت دارد.
در واقع نمایش «وصیت» که با قرار دادن یک تابوت در صحنه، «مرگ عاطفهها» را در دنیای امروزی به تصویر میکشد و برداشتی آزاد از کتاب روانشناسی «اعتراض» است که در حوزه آسیبهای اجتماعی و اهمیت توجه به عواطف انسانی و ارتباط معنوی با خداوند، به دست سیدسوران حسینی به نگارش درآمده و توسط خود او نیز کارگردانی شده است.
سید سوران حسینی در گفتوگو با پانا درباره اجرای این نمایش گفت: «تابوت قرار گرفته در وسط صحنه، نمادی از فراموشی یا مرگ عاطفه و عشقها در دنیای امروزی است.»
این نویسنده و کارگردان عرصه تئاتر خیابانی با اشاره به تاثیرپذیری بالای مخاطب از محتوای این نمایش ابراز کرد: «بارها اتفاق افتاده به دلیل نوع ارتباطی که تماشاگر با جریان داستان میگیرد مشارکت بالایی با ما دارد حتی تا دو ساعت هم اتمام اجرا به طول میانجامد.»
وی با اشاره به هدف نمایش که قصد در ترمیم رابطههای خدشه دار شده دارد، ادامه داد: «در حین اجرا بارها اتفاق افتاده که پسری با پدرش مشکل داشته همانجا آشتی کردند یا فردی با دوست یا عزیزی از خانوادهاش؛ چون این نمایش تذکر میدهد شاید فرصتی برای ترمیم رابطهها نباشد و شاید مرگ مجال وصل شدن خیلی فراغها را ندهد.»
حسینی با بیان اینکه این نمایش اعتراضی به مرگ عواطف برای بیداری وجدان و روح متعالی است، توجه به این مهم را سبب هوشیاری در بهره گیری از عواطف انسانی برای نزدیکی به خداوند دانست.
وی با بیان اینکه این نمایش به شیوه شورایی و کاربردی به اجرا میرود، عنوان کرد: «من برای اولین بار است که در جشنواره رضوی شرکت میکنم اما به شخصه برگزار کننده جشنواره در سطح ملی هم بودهام و در حال حاضر عضو هیات مدیره خانه تئاتر هستم.»
این نویسنده و کارگردان نمایش خیابانی با بیان اینکه جشنواره تئاتر رضوی، صرفا تئاتر شخصیت نیست، تصریح کرد: «امام رضا(ع) هیچگاه از خودش نمیگفت بلکه تمام سخنانش در باره امت بود؛ لذا اگر ما صرفا بخواهیم درباره امام هشتم(ع) صحبت کنیم، حق مطلب ادا نشده است، اما میتوان به ابعادی از زندگی و سیره ایشان که درباره امت بوده پرداخت؛ نمایش «وصیت» نیز همین هدف را دارد چون سنت وصیت در تمام دوران ها بوده است.»
وی با بیان اینکه میتوان جشنواره رضوی را حتی با موضوع آزاد نیز برگزار کرد، گفت: «تمام مبانی رفتاری مخاطب و مردم در حوزه اجتماع در گستره سیره اهل بیت(ع) نیز مورد توجه بوده است و از آن جدا نیست.»
این کارگردان عرصه تئاتر خیابانی تصریح کرد: «توجه به این مهم در نگارش نمایشنامهها سبب پویایی متون و در نتیجه گیرایی نمایشها برای مخاطب میشود چرا که استفاده از مسائل و مباحثی که مردم در دورههای محتلف با آن مواجه هستند و در قالب زبان هنر تئاتر به تصویر کشیده میشوند به تبع، اثربخشی بیشتری برای انتقال مفاهیم دربرخواهد داشت.»
وی گرایش جشنواره به سمت اجراهای عموم و دوری از رقابت را کاملا همسو و هم جهت با اهداف نشر فرهنگ رضوی به زبان هنر تئاتر قلمداد کرد و بر اهمیت آن صحه گذاشت.
ارسال دیدگاه