در گفت‌وگو با پانا:

رضا ایرانمنش: الزام تغییر نگرش در سریال‌سازی در صداوسیما دیده می‌شود

بودجه تلویزیون برای ساخت سریال‌ماندگار کم نیست/ محتوا و مضمون برخی سریال‌ها باید تغییر کند

تهران (پانا) - رضا ایرانمنش معتقد است سریال‌سازی در تلویزیون دیگر مانند گذشته نیست و باید با تلفیق تفکر و ایده‌های نسل قدیم و جدید دنیا، فکر متفاوت و خاصی در ساخت آنها شکل گیرد تا مخاطب تلویزیونی بار دیگر با آنها ارتباط برقرار کند.

کد مطلب: ۱۴۶۹۹۹۳
لینک کوتاه کپی شد
رضا ایرانمنش: الزام تغییر نگرش در سریال‌سازی در صداوسیما دیده می‌شود

رضا ایرانمنش در گفت‌و‌گو با پانا درباره دلایل کاهش مخاطبان تلویزیونی گفت: «کاهش مخاطبان تلویزیونی ابتدا باید آسیب‌شناسی شود، در ادامه لزوم بازنگری در شیوه ساخت سریال‌های تلویزیونی دیده می‌شود. به نظر من ابتدا باید یکسری از فیلم‌سازان قدیمی تلویزیون، یعنی افرادی که از نظر علمی، هنر ساخت فیلم را از لحاظ تئوری و عملی اثبات کردند در کنار جوانان قرار بگیرند و در ادامه با آموزش و ارائه تجارب به جوانان، میدان را به نسل جدید واگذار کنند تا نسل جدید نیز از بودن در کنار آنها لذت ببرند و فیلم و سریال‌هایی با مضمون‌های تازه بسازند.»

وی اضافه کرد: «در گذشته مردم با سریال‌های تلویزیونی ارتباط خوبی برقرار می‌کردند اما کم کم یکسری مشکلات مدیریتی و نبود فیلم‌نامه‌های مناسب باعث شد که ذهنیت مردم تغییر یابد و از تلویزیون دور شوند، حتی آن‌طور که شاهد هستیم برعکس آنچه در شعارها در برابر تهاجم فرهنگی می‌‌گوییم  مقابله جدی با تهاجم فرهنگی صورت نگرفت. منظور از مقابله یعنی اگر آنها با ۵ فیلم آمدند ما باید با ۲۰ فیلم برویم، اگر آنها هزار تومان خرج می‌کنند ما باید ۱۰۰ هزار تومان هزینه کنیم.»

ایرانمنش درباره کمبود بودجه تلویزیون برای ساخت سریال‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی گفت: «تلویزیون بودجه خوبی دارد اما از آن استفاده‌ای که باید را نمی‌کند، شاید برای همین است که این سوال برای همه ما پیش می‌آید که تلویزیون با بودجه خود چه می‌کند؟»

این بازیگر یکی از دلایل تنوع فیلم‌‌ها و سریال‌ها در گذشته و جذاب بودن آنها برای مخاطب را متفکر بودن عوامل ساخت یک فیلم و سریال دانست و گفت: «در سال‌های گذشته، نویسنده و کارگردان متفکر بودند و به فراخور ذهنیت مردم فیلم می‌ساختند، این موضوع باعث شده بود فیلم‌ها و سریال‌ها برای مخاطب تلویزیونی جذابیت داشته باشد. وقتی این حمایت‌ها کمرنگ شد، دیدیم که خانواده‌ها به سمت سریال‌های ترکیه‌ای و .... روی آوردند و وقتی با آنها درباره علت صحبت می‌‌شود، خانواده‌ها نیز به محتوای این سریال‌ها علاقه‌ای ندارند و فقط از روی سرگرمی و پُر کردن اوقات فراغت، آن را نگاه می‌کنند و اگر از آنها بپرسید چرا تلویزیون نگاه نمی‌کنید، می‌گویند تلویزیون چیزی برای ارائه ندارد.»

بازیگر سریال «ستایش» درباره اینکه برخی سریال‌ها همچنان با استقبال خوبی مواجه می‌شود، گفت: « امسال سریال نون خ را داشتیم که به نسبت با استقبال خوبی مواجه شد اما عمده‌ترین دلیلش این بود که سریال مذکور پیشینه‌ای از سال‌های گذشته داشته اما همین سریال نیز وقتی مردم می‌بینند مثل گذشته برای آنها خاص و هیجان‌انگیز نیست چراکه وقتی یک موضوع و محتوا بیش از اندازه ادامه پیدا کند، مخاطب را خسته و کلافه می‌کند.»

وی افزود: «سریال پایتخت از زمانی که فصل اول آن آغاز شد با استقبال فوق‌العاده‌ای مواجه شد اما به‌مرور این سریال فراز و فرودهای زیادی را تجربه کرد تا اینکه وقتی به انتها رسیده بود مخاطب را دیگر خسته کرده بود. این یک امر طبیعی است زیرا نویسنده تا یک‌جایی می‌تواند خاص باشد و متفاوت عمل کند اما از یکجا خسته می‌شود و نمی‌تواند داستان را آنقدر پر و بال دهد که مخاطب همچنان همراه آن سریال باشد.»

این بازیگر تلویزیون درباره اینکه چرا از نویسندگانی که فیلم‌های خوبی را نویسندگی کردند در ساخت سریال‌های تلویزیونی استفاده نمی‌شود، گفت: «باید فیلم‌هایی که در گذشته، مردم با آن ارتباط گرفته بودند بررسی شود، برای مثال باید از نویسندگان آنها درخواست شود تا مجددا درباره یک موضوع که دغدغه یا سلیقه مردم است، بنویسند تا محتواها و سریال‌ها همچون گذشته با استقبال روبه‌رو شود.»

وی افزود: «همچنین می‌توانیم از نیروهای جدید و کارآمد نیز در ساخت سریال‌ها استفاده کنیم و نسل جدید و قدیم را باهم تلفیق کنیم، در این‌صورت با دنیایی از تفکرهای گوناگون مواجه می‌شویم و می‌توانیم سریال‌ها و فیلم‌های مناسبی را برای مخاطبان بسازیم.»

خبرنگار: فاطمه آبروش

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار