روزه اولی‌ها سر سفره خدا

تهران (پانا) - برنامه تلویزیونی سر سفره خدا که از آغاز ماه مبارک رمضان از شبکه نهال پخش می‌شود مختص نوجوانانی‌ است که برای اولین بار روزه می‌گیرند. این برنامه 90 دقیقه‌ای که سحرگاه پخش می‌شود آیتم‌های جذابی را شامل می‌شود تا بتواند فضای ساعات سحر را معنوی‌تر بکند.

کد مطلب: ۱۴۶۶۶۵۵
لینک کوتاه کپی شد
روزه اولی‌ها سر سفره خدا

این برنامه که یک دورهمی خودمانی‌ است توسط حامد مدرس مدیریت می‌شود و احسان مهدی و امیر سهیلی بازیگران آن هستند. بازیگرانی که با استندآپ کمدی‌های شیطنت آمیز مخاطب را به خنده وا می‌دارند. در این موقعیت‌های طنز قرار است نوجوان با مسائل اخلاقی و تربیتی آشنا شود. مسائل کوچک روزمره که ممکن است در نگاه ما بی‌اهمیت تلقی شود اما همین مسائل آغازی‌ست برای تربیت کودک. سازندگان برنامه اما به این موضوع واقف هستند که 90 دقیقه برنامه تلویزیونی باید آنقدر متنوع باشد که بتواند مخاطب را با خود همراه کند و باعث خستگی آن‌ها نشود.

به همین علت آیتم‌های کوتاهی به صورت میان برنامه برای مخاطبان پخش می‌شود. یکی از این بخش‌های جانبی پخش یک نماهنگ است که توسط کودکان خوانده شده. این نماهنگ‌ها، مدیحه سرایی و مولودی خوانی کودکانی‌ست که با موسیقی مدرن الکترونیک همراه است.

این نوآوری در مولودی خوانی می‌تواند در جذب کودک موفق باشد و طراوت را به همراه داشته باشد. سبکی که در دهه 1400 با موفقیت همراه بوده و مخاطب فراوانی جذب کرده است. در ادامه، یک بخش داستان‌خوانی در برنامه وجود دارد که چند کودک در یک میزگرد، داستانی را با همکاری یکدیگر می‌خوانند و پس از آن نتیجه گیری می‌کنند اما یک نتیجه گیری ساده که برای هر رده سنی قابل درک باشد.

داستان‌های انتخابی نیز جنبه اخلاقی دارند تا کودک با مسائل معنوی آشنایی بیشتری پیدا کند. پس از داستان‌خوانی نوبت بازی ست. در این بخش کودکان با انجام یک بازی ساده بخش خلاقیت مغز خود را درگیر می‌کنند تا بار آموزشی برنامه نیز تامین شود. در واقع ما قرار است با مجموعه‌ای کامل از نکات تربیتی مواجه شویم. همین گوناگونی و تنوع بخش‌های برنامه است که مخاطب را به دنبال خود می‌کشاند.

در لابلای این آیتم‌ها مجری و بازیگران برنامه با خلق طنز موقعیت داستان‌های طنز آمیزی را برای ما به اجرا در می‌آورند که موضوعات آن در راستای همین بخش های کوچک میانی‌ست. در سر سفره خدا هنرمندان نیز به عنوان مهمانان برنامه حضور دارند تا از تجربیات و خاطرات جذاب خود بگویند. علاوه بر هنرمندان مطرح، از چهره‌های فرهنگی موفق نیز دعوت شده و آن‌ها نیز دقایقی را مهمان برنامه‌اند. این مهمانان طیف وسیعی از اقشار جامعه را در بر می‌گیرند. از مداحان نوجوان گرفته تا مدیران موفق بخش‌های فرهنگی کشور.

یکی از نکاتی که در این برنامه‌سازی تلویزیونی می‌بینیم خلق یک فضای شیطنت‌وار است. یعنی بازیگران در موقعیت‌های طنز اعمالی شیطنت‌آمیز انجام می‌دهند که شاید امور منفی تلقی شوند. مثل شوخی با یکدیگر و سر به سر هم گذاشتن. اما دلیل این شیطنت‌ها، خلق فضایی راحت و شاد بوده تا مخاطب کودک و نوجوان بهتر بتواند با شخصیت‌ها ارتباط بگیرد.

معمولا کودکان با آثاری که شخصیت عروسکی ندارند کمتر ارتباط گرفته و برنامه را نصفه رها می‌کنند اما سر سفره خدا این خلاء را برطرف کرده و با خلق این شخصیت‌ها به یک نوآوری رسیده است. این برنامه در طول پخش خود مخاطبان بسیاری را جذب کرده است. اگر در انتهای برنامه به پیام‌های ارسالی که خوانده می‌شود دقت کنید متوجه خواهید شد که مخاطبان برنامه از چه شهرستان‌های دورافتاده و گمنامی هستند و این گواهی ست بر موفقیت برنامه در سرتاسر ایران.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار