پر رونق‌ترین اکران نوروزی سینماها چگونه شکل گرفت

تهران (پانا) - سینمای ایران در سال گذشته توانست آمار بسیار خوبی را در زمینه فروش فیلم‌های سینمایی سپری کند، به شکلی که «فیلم سینمایی فسیل» رکورددار فروش تاریخ سینمای ایران شد. حال با نگاهی گذرا به اکران نوروزی متوجه فروش بسیار خوب فیلم «تمساح خونی» در سینماهای کشور هستیم به شکلی که بسیاری از مخاطبان سینما معتقدند این فیلم رکورد فروش سینمای ایران را می شکند.

کد مطلب: ۱۴۶۵۷۵۸
لینک کوتاه کپی شد
پر رونق‌ترین اکران نوروزی سینماها چگونه شکل گرفت

سینمای ایران در اکران نوروزی با 7 فیلم کار خود را آغاز کرد.7 فیلمی که امسال در سینماهای کشور در ایام نوروز به روی پرده نقره‌ای رفتند شامل فیلم‌های «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «آپاراتچی»، «بی‌بدن»، «پرویزخان»، «نوروز» و «ایلیا جستجوی قهرمان» بودند. که با نگاهی کوتاه به این فیلم‌ها متوجه این موضوع می‌شویم که این فیلم‌ها در گونه‌های مختلف سینمایی قرار دارند و به نوعی می‌توان آن را یک اکران تقریبا کامل از ژانرهای گوناگون در سینماهای کشور دانست.

در میان این فیلم‌ها ، «تمساح خونی» با اکران بسیار خوبی مواجه شد و نخستین فیلم جواد عزتی به عنوان یک فیلمساز نشان داد که می‌تواند رکورد سینماها را در سال جاری جابجا کند.

این بازیگر و کارگردان امروز سینمای کشور یکی از چهره‌های مطرح جشنواره فجر سال گذشته بود و بسیاری از منتقدان و اهالی رسانه پس از دیدن تمساح خونی عنوان کردند این فیلم می‌تواند یکی از آثار مهم و پرفروش سال 1403  باشد.

در خلاصه داستان فیلم کمدی تمساح خونی یک جمله از سوی عوامل فیلم منتشر شده است: «من یه تمساحم، یه تمساح خونی‌! یه آدم زخمی که کل زندگیش فقط باخته و چیزی برای از دست‌ دادن نداره… ولی باز دلش ریسک‌های بزرگ می‌خواد!»

در این فیلم بازیگرانی چون جواد عزتی، عباس جمشیدی فر، سعید آقاخانی، الناز حبیبی، بهزاد خلج، شبنم قربانی بازیگران این فیلم هستند، البته حضور افتخاری پژمان جمشیدی، کامبیز دیرباز، مهدی حسینی‌نیا، مهران غفوریان، هومن حاجی‌عبداللهی را نیز در این فیلم می‌بینیم.

بیشترین فروش فیلم‌ها در سینماهای کشور در ایام نوروز در اختیار  فیلم «تمساح خونی» است. تمساح خونی فروش کلی خود را از 1 میلیون نفر عبور داده و توانسته بیش از 66 میلیارد تومان فروش کند.

این فیلم در 13 روز سال جدید، 637 هزار مخاطب داشت و 44 میلیارد و 400 میلیون تومان نیز فروخت البته باید عنوان کرد در این بین نزدیک به چهار روز سینماها به دلیل ایام شهادت امام علی (ع) و شبهای قدر تعطیل بودند که آمار بسیار خوبی را نشان می‌دهد. 

یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در سینماها که بسیاری از آن به عنوان پدیده جشنواره فجر یاد می‌کردند فیلم سینمایی «پرویزخان» بود. 

«پرویزخان» اولین تجربه سینمایی علی ثقفی است، فیلمی که در زمان رونمایی‌اش در جشنواره فیلم فجر توانست بازخوردهای مثبتی را از سوی منتقدان و مخاطبان دریافت کند.

این فیلم به مقطعی از زندگی پرویز دهداری مربی فوتبال ایران می‌پردازد که در مقطعی سخت‌گیری‌های وی در رعایت اخلاق منجر به استعفای پانزده ملی پوش باسابقه تیم ملی شد و در پی این موضوع نسل جدیدی از فوتبالیست‌ها توسط او کشف شدند که توانستند تا سال‌ها فوتبال ایران را نمایندگی کنند.

سعید پورصمیمی در این فیلم در قامت پرویز دهداری ظاهر می‌شود، بازیگری که شباهت ویژگی‌های اخلاقی‌اش به این مربی فوتبال باعث شده بود تا نزدیک‌ترین چهره از پرویز دهداری را به نمایش بگذارد تا جایی که خودش هم بگوید او شبیه به من بوده است.

در این فیلم سعید پورصمیمی، علی باقری، مهدی قربانی، خسرو احمدی، حمیدرضا پگاه، بهنام تشکر، المیرا دهقانی، یاسین مسعودی، محمدصادق ملک، نیما نادری، روزبه رئوفی، یدالله شادمانی، مهدی فریضه، منوچهر علیپور، امیر دانشجو، سید ابوالفضل موسوی، نصیر ساکی، امیرمهدی کوشکی، علی فرحناک، اسکندر کوتی و مریم سعادت به ایفای نقش می‌پردازند که شباهت ظاهری سیدابوالفضل موسوی بازیگر نقش احمدرضا عابدزاده به این بازیکن بخشی از جذابیت‌های این فیلم است.

پرویزخان با 39 هزار مخاطب، 2  میلیارد و 700 میلیون تومان فروش داشت که 23 هزار مخاطب آن با 1 میلیارد و 710 میلیون تومان طی سال جدید رقم خورده است.

یکی دیگر از فیلم‌هایی که در جشنواره فجر نظر بسیاری از مخاطبان را به سوی خود جلب کرد «آپاراتچی» بود. این فیلم هم محصول یک فیلمساز فیلم اولی است، علی طاهرفر که پیش از این در عرصه سینمای مستند فعال بود و تجربیات این نوع از فیلم‌ها را در مسیر فیلمسازی خود موثر می‌داند در اولین قدم ورودش به سینمای حرفه‌ای سراغ قصه‌ای از علاقه‌مندی یک نقاش ساختمانی به فیلمسازی رفته است. او البته دست به یک اقتباس از کتابی با همین عنوان زده است.

آپاراتچی روایتگر زندگی جلیل طائفی است، طاهرفر در معرفی او گفته است: «آقای طائفی از افراد عشق سینما در دهه ۶۰ بود که هرچند سواد نوشتن و خواندن نداشت، پیگیر هنر سینما شد و این مسیر را از عکاسی آغاز کرد و به خرید دوربین سوپرهشت رسید. بعد از آن با گردآمدن گروهی از دوستان همکارش در حرفه نقاشی ساختمان، چند فیلم کوتاه تولید کرد.»

در این فیلم تورج الوند، فاطمه مسعودی‌فر، رضا ناجی، حسین عابدینی، وحید مبصری، ولی فروتن، امین گلستانه، پوریا میاندهی، شهرام خزرایی و با حضور بهنام تشکر، امید روحانی، علیرضا استادی و هومن برق‌نورد به ایفای نقش پرداخته‌اند.

آپاراتچی در اکران نوروزی  نزدیک به 43 هزار مخاطب داشت و گیشه آن 2 میلیارد و 700 میلیون تومان بود. 35 هزار مخاطب با 2 میلیارد و 300 میلیون تومان فروش مربوط به فروش امسال این فیلم است.

نوروز یکی دیگر از فیلم هالی اکران نوروزی بود که آخرین بازی استاد علی نصیریان در آن رقم خورده است، «نوروز» را سهیل موفق کارگردانی کرده است، فیلمسازی که البته سابقه‌ای در ساخت فیلم‌های کودک داشته و ارایه محصولات تصویری برای کودکان از دغدغه‌های اوست.

این فیلم بخشی از آیین‌های باستانی ایرانیان را به تصویر می‌کشد. نوروز نیز 30 هزار مخاطب داشت و 1 میلیارد و 900 میلیون تومان فروخت. از این میزان، 24 هزار مخاطب، سهم اکران امسال بود که 1 میلیارد و 600 میلیون تومان بود.

«بی‌ بدن»، یکی دیگر از فیلم‌های حاضر در اکران نورزی بود که در ایام جشنواره با حاشیه‌های فراوانی همراه بود ، این فیلم را «بی بدن» مرتضی علیزاده کارگردانی است، او نیز یکی از فیلمسازان اولی است. او بی بدن را با همراهی کاظم دانشی به سرانجام رسانده است. دانشی که در «بی بدن» به‌عنوان فیلمنامه‌نویس حضور داشت، پیش از این خود فیلم سینمایی «علفزار» را با تمرکز بر پرونده جنجالی خمینی‌شهر و تجمیع آن با چند پرونده دیگر ساخته بود.

«بی‌بدن» قصه‌ای طول و دراز دارد. که به ماجرای یکی از قتلهای مهم دهه 90 اشاره دارد. بی‌بدن اگرچه  156  هزار مخاطب داشت و 10 میلیارد و 700 میلیون تومان نیز تاکنون فروش داشته است  اما  اگر بخواهیم میزان فروش این فیلم را تنها در ایام نوروز محاسبه کنیم  این فیلم 128 هزار مخاطب  در ایام نوروز داشته است که 9 میلیارد و 200 میلیون تومان از فروش این فیلم  آ متعلق به سال جدید است.

«ایلیا، جستجوی قهرمان» تنها انیمیشن حاضر در جمع فیلم های نوروزی است. البته سینمای انیمیشن‌ها چند سالی است که جزو بخت‌های  اول فروش در فیلم‌های سینمایی اکران شده هستند. به شکلی که «فیلم سینمایی بچه زرنگ» تاکنون نزدیک به 70 میلیارد فروش داشته است. توفیق این آثار هم در گیشه و هم در جذب مخاطب شرکت‌های انیمیشن‌سازی را برآن داشت تا از ظرفیت این گونه سینمایی بهره‌مند شوند و حالا یک بنیاد به نامش راه‌اندازی شود..

روند گنجاندن فیلم‌های کودک به‌واسطه جذب مخاطب، چند سالی است که به یک سنت در ترکیب اکران نوروزی تبدیل شده و حالا «ایلیا، جستجوی قهرمان» هم به‌عنوان یک فیلم انیمیشن و هم به‌عنوان یک فیلم کودک در همین ترکیب حضور دارد. فیلمی که پیش‌تر در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان اصفهان پروانه زرین ویژه داوران کودک و بهترین دستاورد فنی یا هنری را از آن خود کرده بود.

«ایلیا؛ جستجوی قهرمان» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سیدعلی موسوی‌نژاد داستان آرش یکی از چهار گیمر برتر جهان است که وارد یک بازی آنلاین عجیب شده است. خانواده آرش تلاش می‌کنند او را از خطرات این بازی حفظ کنند، ولی توطئه بزرگ‌تری در پیش است.

ایلیا جستجوی قهرمان با 28 هزار و 500  مخاطب، 1 میلیارد و 600 میلیون تومان فروخت. 22 هزار مخاطب و 1 میلیارد و 300 میلیون تومان متعلق به اکران امسال این فیلم است.

«آسمان غرب»  نیز یکی دیگر از فیلم های حاضر در جمع اکران فیلم‌های نوروزی بود. این فیلم را محمد عسگری کارگردانی کرده و بعد از بازخوردهایی که در رونمایی‌اش دریافت کردند سازندگان این فیلم تصمیم گرفتند با تدوینی مجدد ۱۶ دقیقه از آن را کوتاه کنند، «آسمان غرب» بازگشتی به سینمای قهرمان‌محور است، فیلمی که مجاهدت‌های خلبانان نیروی هوایی را به تصویر می‌کشد،

«آسمان غرب» گوشه‌ای از ایستادگی و دلاورمردی‌های خلبان قهرمان شهید علی‌اکبر شیرودی و همچنین شهیدحسین همدانی و شهید حسین ادبیان را در کنار دیگر خلبانان هوانیروز ارتش و نیروهای مردمی که مانع از سقوط شهر سرپل ذهاب در التهابات یک ماه نخست جنگ در منطقه غرب کشور شدند، روایت می‌کند.

در این فیلم میلاد کی‌مرام پس از گذشت بیش از یک دهه این بار در نقش خلبان شهید علی‌اکبر شیرودی به ایفای نقش پرداخته است. نقشی که پیش از این محمد جوزانی در مجموعه تلویزیونی «سیمرغ» ایفا کرده بود. از سوی دیگر امیرحسین آرمان نقش شهید حسین ادبیان را برعهده دارد. یکی از فرماندهان جبهه ایران که پیکر او پس از ۳۸ سال در جریان تفحص‌ها به خانه بازگشت. امیرحسین آرمان نیز پیش از این تنها در فیلم «بیداری رویاها» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر در فیلمی که مرتبط با سینمای جنگ و دفاع مقدس بود به ایفای نقش پرداخته بود.

آسمان غرب نیز درمجموع  17 هزار و 200 مخاطب داشت و 970 میلیون تومان فروش کرد که بسیاری از منتقدان تصور می‌کردند فروش بیشتری در اکران نوروزی داشته باشد.

حال باید عنوان کرد اکران نوروز 1403  سینماها با یک عملکرد فراتر از انتظار، 1 میلیون 335 هزار نفر را به سینماها کشاند و 86 میلیارد و 673 میلیون تومان فروش داشته است. اگر بخواهیم این اکران را از اول فروردین تا پایان تعطیلات محدود کنیم، به ۸۸۴ هزار مخاطب و گیشه بیش از ۶۱ میلیارد تومان می‌رسیم. این آمار در قیاس با اکران نوروز سال گذشته، ۱۲ درصد رشد مخاطب و حدود ۱۱۸ درصد رشد گیشه را شاهد بوده است..

اکران نوروز امسال در شرایطی به این رشد قابل‌توجه دست یافته که به‌واسطه شب‌های قدر، کمتر از ۱۰ روز اکران عمومی را تجربه کرد حال آن‌که اکران سال گذشته، طی ۱۳ روز مفید و کامل صورت گرفته بود. همچنین ۳ روز ابتدایی نوروز سال گذشته ایامی عادی بودند اما تمام نوروز امسال، با ماه مبارک رمضان تلاقی داشت که طبیعتا پذیرای مخاطبان کمتری بود که سبب شد تا آمار نوروز امسال، پیام‌های خوبی را برای سینمادوستان مخابره کند..

بسیاری از اهالی رسانه معتقد هستند اکران عید فطر به رشد فروش فیلم‌ها در سینماها کمک شایانی می‌کند و سینمای ایران سال بسیار خوبی را از لحاظ فروش فیلم‌ها در سینماها خواهد داشت.

در پایان باید عنوان کرد مدیران سینمایی باید از فرصت‌های ایجاد شده در فصل بهار به بهترین شکل استفاده کنند و در انتخاب فیلم‌ها به خوبی نقش آفرینی کنند تا شاهد فیلمسوزی نباشیم و سینمای ایران بتواند رکورد فروش در سال 1402 را به خوبی بشکند.

ارسال دیدگاه

پربازدیدترین ها
آخرین اخبار